آکادمی مشاوره و آموزش

09392739862 ریداکتیل تینوئید رتاد هودیا ادیوس اسلیمینگ بوتانیکال فت فست پاور فت مکس فت پاور سیستم جی فست مگارنج خرید قرص لاغری خرید قرص چاقی

آکادمی مشاوره و آموزش

09392739862 ریداکتیل تینوئید رتاد هودیا ادیوس اسلیمینگ بوتانیکال فت فست پاور فت مکس فت پاور سیستم جی فست مگارنج خرید قرص لاغری خرید قرص چاقی

یک کارشناس ارشد تغذیه

روزه‌داران برای کاهش تشنگی در وعده سحر «لیمو و عسل» مصرف کنند

amirb55
‏۱۳۹۰-۰۵-۲۹‏, ۱۱:۴۳ قبل از ظهر
با اشاره به دهیدراسیون یا کم آبی بدن در فصل تابستان، گفت: این اختلال در ابتدا به کلیه‌های آسیب شدیدی وارد می‌کند و کلیه واکنشهای شیمیایی بدن را دچار اختلال کرده که در نهایت می‌تواند غش و رفتن به کما را در پی داشته باشد.
ایسنا: یک کارشناس ارشد تغذیه با اشاره به رموز تغذیه جهت کاهش احساس تشنگی در طول روز در روزه دارن اشاره کرد و گفت: اگر روزه‌داران در وعده سحره یک عدد لیمو را با مقداری آب و کمی عسل مخلوط کرده و بنوشند در طول روز کمتر احساس عطش خواهند داشت.
علی اشرف رشیدی در گفت‌وگو با ایسنا ، با اشاره به دهیدراسیون یا کم آبی بدن در فصل تابستان، گفت: این اختلال در ابتدا به کلیه‌های آسیب شدیدی وارد می‌کند و کلیه واکنشهای شیمیایی بدن را دچار اختلال کرده که در نهایت می‌تواند غش و رفتن به کما را در پی داشته باشد.
وی تصریح کرد: در سال جاری ماه مبارک رمضان با فصل گرما همزمان شده و گرمای هوا باعث خواهد شد روزه دارن آب زیادی را در بدن از دست بدهند و بر این اساس در معرض خطر دهیدراسیون قرار گیرند، لذا به منظور پیشگیری از این امر، روزه دارن باید به چند نکته تغذیه‌ای توجه جدی داشته باشند.
رشیدی گفت: روزه دارن باید به اندازه کافی چای کم رنگ، دوغ، شیر، آب میوه و میوه و سبزی مصرف کنند تا در طول روز دچار کم آبی نشوند



Read more: http://www.hezargiah.com/?p=483#ixzz1VYDIfpHe
eiman
‏۱۳۹۰-۰۵-۲۹‏, ۰۵:۰۱ بعد از ظهر
من به شخصه هندوانه و شربت ابلیمو رو تست کردم جواب داده


 > PH را قلیایی نگهدارید


ک کنید : PH را قلیایی نگهدارید

افشین کسایی
‏۱۳۹۰-۰۷-۲۵‏, ۱۰:۳۵ بعد از ظهر
غذا خوردن در بدنسازی فقط نباید متمرکز روی درصد پروتئین، کربوهیدرات و چربی باشد. موارد مهم دیگری مثل خواص اسید و قلیایی وجود دارد که نقش زیادی در عملکرد داخلی بدن دارد و میتواند مقاوم یا ضربه پذیربودن بدن در مقابل بیماریها را تعیین کند. اینجا از بالانس PH و معنای اسیدی و قلیایی بودن غذاها صحبت میکنیم.

PH(پتانسیل هیدروژن) معیاری است برای تعیین اسید یا قلیایی بودن یک محلول. میزان PH از عدد 0 تا 14 اندازه گیری میشود و قانون این است که هر چه محلول اسیدی تر باشد، عدد PH کمتر است و هر چه بیشتر باشد یعنی قلیایی تر است وقتی که بدن سالم باشد، PH خون 4/7، PH ادرار 4/7 و PH بزاق 4/7 است.

PHبزاق یا ادرار معادل با مایع اضافی سلولی است. برخی نواحی بدن لازم است که اسیدی تر از دیگر نواحی باشند، مثل معده و دیگر نواحی لازم است که قلیایی تر باشند. وقتی که PH بزاق یا ادرار را توسط کاغذهای مخصوص تست میکنید، باید مبنی را عدد 4/7 قرار دهید.



غذاهایی که میخوریم بعد از هضم یا به صورت اسید یا به شکل قلیایی در اختیار بافتهای بدن قرار میگیرند. این فرآورده نهایی حاصل از پروسه هضم «خاکستر» نامیده میشود که دقیقاً چیزی است که بعد از هضم غذا از آن باقی میماند.غذاهایی که خاکستر قلیایی بر جای میگذارند، غذاهای قلیایی نام دارند و آنهایی که خاکستر اسیدی تولید میکنند، به نام غذاهای اسیدی شناخته میشوند.بدن نیاز به هر دو نوع غذاهای مذکور دارد، اما غذاهای قلیایی باید بیشتر از غذاهای اسیدی مصرف شوند. هر کسی متفاوت است، اما درصد ایدهآل برای رژیم غذایی این است که 75 درصد غذاهای قلیایی باشند و 25 درصد غذاهای اسیدی.گوشت، قندها، تخم مرغ، لبنیات، آرد سفید و نوشیدنیهای قندی همگی از جمله غذاهای اسیدی هستند. داروها اسیدی هستند، شیرین کننده های مصنوعی مثل آسپارتام هم به شدت اسیدی به حساب میآیند.میوه های تازه و سبزیجات قلیاییکننده هستند و به بدن کمک میکنند تا در بالانس

PH سالم بماند.



در حالت عمومی اکثر افراد بسیار اسیدی هستند و این میتواند وضعیت خطرناکی باشد چرا که تمام سیستمهای بدن را تضعیف میکند.محیط داخلی بدن که اسیدی باشد، عاملی برای بیماری خواهد بود، درست مثل ویروس، باکتری و التهاب که همگی در محیط اسیدی رشد میکنند.محیطی که دارای

PH بالانس باشد، اجازه میدهد که بدن در مقابل بیماریها مقاومت کند.



وقتی که محیط اسیدی وجود دارد، بدن را ناچار میکند تا الکترولیت مواد معدنی (کلسیم، سدیم، پتاسیم و منیزیم) از خون، ارگانهای حیاتی و استخوانها قرض بگیرد تا حالت اسیدی را خنثی کند و بتواند بدن را با ایمنی از آن حالت خارج کند.تحقیقات نشان میدهد که مصرف زیاد نوشیدنیهای کربندار (با شکر یا بدون شکر) مقادیر زیادی از کلسیم، منیزیم و دیگر مینرالهای مشابه را مورد استفاده قرار میدهد تا محتوای اسیدی آنها را خنثی نماید. هر چه میزان بیشتری از دست برود، احتمال بروز پوکی استخوان، آرتروز، کمکاری تیروئید، ناراحتی عروق کرونری قلب، فشار خون و لیست بلندی از بیماریهای دیگر از جمله سرطان بیشتر میشود.پتانسیل اسید یا قلیایی یک غذا در بدن کاری برای

PH واقعی خود غذا انجام نمیدهد.
به عنوان مثال با اینکه لیمو و گریپفروت از لحاظ شیمیایی اسیدی هستند، اما تحقیقات نشان داده که وقتی در بدن متابولیزه میشوند، تأثیری قلیایی دارند و بسیار سودمند هستند.



از طرف دیگر گوشت قبل از هضم قلیایی نشان میدهد، اما در بدن خیلی اسیدی میشود بنابراین تقریباً مثل همه محصولات حیوانی گوشت بسیار اسیدی است.قلیایی کردن مایعات بدن (افزایش دادن

PH) یکی از مهمترین عوامل حفظ سلامتی است چرا که باکتری، ویروس، سرطان و... نمیتوانند در محیط قلیایی اکسیژن دار زنده بمانند.

منبع: بشیر
The One
‏۱۳۹۰-۰۷-۲۹‏, ۰۵:۴۴ بعد از ظهر
.بدن نیاز به هر دو نوع غذاهای مذکور دارد، اما غذاهای قلیایی باید بیشتر از غذاهای اسیدی مصرف شوند. هر کسی متفاوت است، اما درصد ایدهآل برای رژیم غذایی این است که 75 درصد غذاهای قلیایی باشند و 25 درصد غذاهای اسیدی.گوشت، قندها، تخم مرغ، لبنیات، آرد سفید و نوشیدنیهای قندی همگی از جمله غذاهای اسیدی هستند. داروها اسیدی هستند، شیرین کننده های مصنوعی مثل آسپارتام هم به شدت اسیدی به حساب میآیند.میوه های تازه و سبزیجات قلیاییکننده هستند و به بدن کمک میکنند تا در بالانس


PH سالم بماند.

به عنوان مثال با اینکه لیمو و گریپفروت از لحاظ شیمیایی اسیدی هستند، اما تحقیقات نشان داده که وقتی در بدن متابولیزه میشوند، تأثیری قلیایی دارند و بسیار سودمند هستند.



از طرف دیگر گوشت قبل از هضم قلیایی نشان میدهد، اما در بدن خیلی اسیدی میشود بنابراین تقریباً مثل همه محصولات حیوانی گوشت بسیار اسیدی است.قلیایی کردن مایعات بدن (افزایش دادن


PH) یکی از مهمترین عوامل حفظ سلامتی است چرا که باکتری، ویروس، سرطان و... نمیتوانند در محیط قلیایی اکسیژن دار زنده بمانند.



با تشکر از مطلب خوب افشین جان
جالبه که میوه جاتی مانند لیمو و گریپ فروت که به نظر کاملا در بدن باید تاثیر اسیدی داشته باشن به قلیایی شدن محیط بدن کمک میکنن و همین طور برای گوشت برعکس .
من جایی خونده بودم که نوشیدن آب مناسب در طول روز هم به قلیایی شدن محیط بدن کمک میکنه . راستی به نظر دوستان، بغیر از میوه جات و سبزیجات چه غذاهایی این تاثیر رو میتونه داشته باشه ؟




 > گزارشی علیه مصرف افراطی پروتئین در بدنسازی


ک کنید : گزارشی علیه مصرف افراطی پروتئین در بدنسازی

افشین کسایی
‏۱۳۹۰-۰۷-۲۵‏, ۱۰:۴۷ بعد از ظهر
پروتئین و مصرف آن بین بدنسازان رواج بسیار زیادی دارد. تقریباً همه کسانی که به باشگاه بدنسازی می‌روند، می‌دانند که باید به پروتئین‌ها توجه خاصی بکنند.


اما تحقیقات جدیدی در مورد محدودیت مصرف پروتئین و نیاز واقعی بدن انجام شده که می‌تواند ایده‌هایی جدید را مطرح کند. یکی از پزشکان سرپرست تحقیقات جدید می‌گوید هیچ ایده‌ای وجود ندارد که بشود بر مبنای آن نیاز دقیق پروتئین را مشخص نمود، اما او معتقد است که نیاز واقعی بدنسازان به پروتئین به طرز قابل توجهی کمتر از حدی است که تبلیغ و رعایت می‌شود.

محدودیت‌های آنابولیک پروتئین
یک قانون نانوشته در تغذیه بدنسازی وجود دارد که می‌گوید در هر وعده غذایی باید پروتئین مصرفی‌تان محدود به 30 گرم باشد. بنابراین اگر یک بدنساز 90 کیلویی در حالت ایده‌آل بخواهد به ازای هر کیلو از وزن بدن 7/1 گرم پروتئین بخورد باید روزانه حدود 153 گرم پروتئین مصرف کند.در واقعیت، اکثر بدنسازانی که حدود 90 کیلو وزن دارند به طرز قابل قابل توجهی بیشتر از این پروتئین می‌خورند. توصیه‌های انجام شده براساس پژوهش‌هایی است که روی مصرف و جذب پروتئین در افراد تمرین‌کننده با وزنه انجام شده است.

برخلاف این توصیه‌ها، شنیده‌اید که قهرمانان بدنسازی روزانه 300 گرم یا بیشتر پروتئین مصرف می‌کنند. خیلی از تجویزکننده‌های رژیم و کارشناسان سلامتی که خارج از دروس آکادمیک خود روی تغذیه تحقیقات ندارند به شما می‌گویند که این مقدار پروتئین می‌تواند برای سلامت مضر باشد.
آنها هشدار می‌دهند که این همه پروتئین کلیه و کبد را تحت فشار می‌گذارد که در نگاه اول درست به نظر می‌رسد چرا که کبد و کلیه ارگان‌های اصلی برای تجزیه و تحلیل پروتئین در بدن هستند.عملکرد عادی کبد و کلیه برای مهار کردن ضایعات تولید شده از متابولیسم مواد نیتروژن‌دار در اثر مصرف مقادیر فراوان پروتئین یک چیزی بیشتر از حد کافی است.داشتن ناراحتی کبد یا کلیه باعث می‌شود که ناچار به تغییراتی در مصرف پروتئین شوید، اما این موضوع به افراد سالم مربوط نمی‌شود.
برخی از به اصطلاح کارشناسان اظهار می‌کنند که مصرف پروتئین اضافی می‌تواند باعث چاقی شود، چرا که هر گرم پروتئین حاوی 4 کالری است و چون کالری مصرفی اضافی (از هر منبعی حتی پروتئین‌ها) درنهایت مصرف نمی‌شود، به صورت چربی در بدن ذخیره می‌شود.در افراد فعال سرنوشت پروتئین اضافی، ذخیره‌شدن نیست بلکه تجزیه‌شدن در کبد است.

اینجا باز سؤال دیگری پیش می‌آید:
آیا هیچ محدودیتی واقعی برای مقدار مصرف پروتئین در دوره عضله‌سازی وجود دارد؟ چه قانون 30 گرم سال‌هاست که وجود دارد اما منبع آن مشخص نیست.تحقیقات جدید تأکید می‌کنند که یک محدودیت مشخص برای مصرف پروتئین در هر وعده غذایی وجود دارد. به عنوان مثال مصرف فقط 6 گرم از آمینواسیدهای ضروری باعث به حداکثر رسیدن سنتز پروتئین عضلات بعد از تمرین با وزنه می‌شود.تحقیقات دیگر توصیه را محدودتر هم کرده‌اند و برخی از آنها می‌گویند که فقط آمینواسیدی به نام لیوسین نقش کلیدی در سنتز پروتئین عضلات بعد از تمرین با وزنه دارد.تئوری دیگری است که می‌گوید مصرف اضافی پروتئین سنتز پروتئین اصلی خون به نام آلبومین را تحریک می‌کند.اصولاً آلبومین مثل یک دستگاه ذخیره‌ساز برای پروتئین تصور می‌شود که پروتئین‌ها را برای عضله‌سازی و سنتز کلی در بدن حفظ می‌کند.

آمینواسیدهایی که با آلبومین ذخیره می شوند از خطر تجزیه‌شدن در امان می‌مانند.تا همین اواخر هیچ کس به خودش زحمت نداده بود که توان بدن برای جذب پروتئین در وعده بعد از تمرین وزنه را تست کند که آیا 30 گرم است یا کمتر.اما یک تحقیق جدید با این موضوع انجام شده است. 6 مرد جوان با میانگین سنی 22 سال در 5 زمان مختلف به آزمایشگاه مراجعه کردند و آنجا تمرین شدیدی روی پا انجام دادند.بعد از تمرین، آنها نوشیدنی‌هایی حاوی صفر، 10، 20 یا 40 گرم پودر پروتئین تخم‌مرغ کامل را در سری‌های مختلف مصرف کردند.محققان سنتز پروتئین و تجزیه آن را طی یک سیکل 4 ساعته بعد از پایان تمرین اندازه‌گیری کردند.

آنها همچنین فاکتورهایی مثل سنتز پروتئین عضله که با مصرف آمینواسیدها به‌ویژه آمینوهای شاخه‌ای و لیوسین تحت تأثیر قرار گرفتند را مورد بررسی و توجه قرار دادند.مولفان این بررسی اظهار کردند که جلسه تمرین خودش اثرات محرک حداکثری دارد که می تواند تأثیر آمینواسیدها را پنهان کند.در این تحقیق یافته شد که هم سنتز پروتئین و هم سنتز آلبومین خون با مصرف کمتر از 20 گرم پروتئین در یک وعده تا حداکثر ممکن تحریک می‌شد.مصرف بیشتر از 20 گرم پروتئین در یک وعده باعث افزایش تجزیه پروتئین شد بدون آنکه باعث افزایش سنتز پروتئین شود.20 گرم پروتئین حاوی 8/6 گرم آمینوهای ضروری بود که درست معادل همان مقداری است که اثبات شد در افزایش سنتز پروتئین عضلات بعد از تمرین وزنه مؤثر است.

حداکثر سنتز پروتئین در زمان استراحت نیاز به تنها 10 گرم پروتئین در هر وعده دارد.دانشمندان اشاره کردند که افزایش نقل و انتقال آمینواسیدهای ضروری به عضلات در اثر تمرین، باعث افزایش سنتز پروتئین عضلات بعد از تمرین وزنه می‌شود.در حالی که بعضی‌ها طرفدار مصرف مکمل آمینواسیدی بعد از تمرین با هدف تحریک سنتز پروتئین عضلات هستند، در واقعیت مصرف دائم آمینواسیدها در مقادیر زیاد باعث مقاوم شدن عضلات در مقابل سنتز پروتئین می‌شود و آمینوهای اضافی به راحتی تجزیه می‌شوند.به گفته دانشمندان این تحقیق، سنتز پروتئین را می‌توان با مصرف 20 گرم پروتئین در هر وعده به حداکثر رساند و روزانه هم باید بین 5 الی 6 وعده غذا خورد. هر چه که بیشتر از این حد مصرف شود به سادگی می‌شود و هیچ تأثیر اضافی روی سنتز پروتئین در عضلات ندارد به عبارت ساده‌تر پروتئین اضافی هدر می‌شود.

منبع: بشیر





 > آب " جادویی ترین ماده دنیا


ک کنید : آب " جادویی ترین ماده دنیا

افشین کسایی
‏۱۳۹۰-۰۷-۳۰‏, ۱۱:۲۰ بعد از ظهر
آب " جادویی ترین ماده دنیا

http://www.persianv.com/pezeshk/khabar/woman-drinking-water.jpg

آب به عنوان یکی از قویترین بنیادی ترین ومهمترین ماده غذایی برای یک بدنساز به شمارمی آید.
اگر تنها یک ماده جادویی برای یک بدنساز وجود داشته باشد نوشیدن آب است.
تاکید برمصرف آب فقط به این دلیل است که اغلب بدنسازان آب کافی دریافت نمیکنند.
هر چند برمصرف انواع پروتئینها ویتامین ها مکمل ها و مواد معدنی دیگر توصیه زیادی شود مصرف آب آشامیدنی از درجه بالای اهمیت برخوردار است.
(http://gyms.ir/post-303.aspx)
آب پایه هر نوع هرم غذایی در بدنسازی است آب در یافتی روی تمام ریکاوری بدن اثر میگذارد
خصوصا روی نتیجه تمرینات چنان که بامشاهده این تاثیرات متوجه آهمیت آب خواهید شد.
آب یکی از مهمترین ابزاربرای تراز کردن کل بدن است .ارتقا ظرفیت سلول ها برای انتقال مواد مغذی از یک طرف وتخلیه مواد زائد جهت رشد عضلات از دیگر مزایای مصرف آب میباشد.
بسیاری از بدنسازان برمصرف مواد مغذی تاکید بیشتری میکنند
به طوری که گاهی فراموش میکنند به حذف مواد زائد وغیر ضروری بدن هم فکر کنند .
توصیه میشود ازآنتی اکسیدان ها وموادی چون گلوتن استفاده کنید که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن وکاهش مواد سمی از بدن میشود.

http://img.bodybuilder.ir/images/99262561164618403119.jpg

به ازای هر کیلو از وزن بدن باید 30 سی سی آب مصرف کنید.
به عنوان مثال یک بدنساز 100 کیلویی باید معادل3000 سی سی یا 3لیترآب بنوشد. (http://gyms.ir/post-303.aspx)
وجود آب در بدن برای حفظ شرایط آنابولیک بدن ضروری است چون باعث افزایش شتاب شما در بدنسازی خواهد شد.
برای تعیین مقدار آب مصرفی از وزن بدن تان استفاده کنید ولی سعی کنید از ترازو برای پیشرفت در بدنسازی کمک نگیرید
ترازو تنها معیاری ارزشمند برای کمک به شرایط ریکاوری بدن از تمرین روز قبل وتعیین اهداف روز بعد شماست .
.
.
بسیاری از بدنسازان دارای عادات غذایی هستند که بدنشان آب بیشتری را از دست میدهد که نیاز به مصرف آب در آنان چندین برابر میشود.
این عادات شامل رژیم های با پروتئین بالا. کربوهیدرات پایین بخصوص رژیم ها بافیبر پایین وچربی بالا واکثر دارو ها ومواد محرک میشود
این رژیم های غذایی اغلب مقصر اصلی هستند.
آب راحت ترین وارزانترین ماده غذایی میباشد که برای تامین آب بدن میتوانید بدون هیچ محدودیتی آن را به هر رژیم غذایی اضافه کنید
پر آب نگه داشتن بهینه بدن یکی از فاکتور های مهم برای حفظ شرایط آنابولیک بدن است.

منبع: اینترنت
solmaz
‏۱۳۹۰-۱۱-۲۶‏, ۰۹:۰۳ بعد از ظهر
لاغری با 2لیوان آب
خوردن دو لیوان آب قبل از صبحانه، ناهار و شام در کاهش وزن مؤثر است.به گزارش شبکه ایران، در یک تحقیق دانشمندان از دو گروه زنان و مردان چاق و دارای اضافه وزن خواستند همزمان با پیگیری از رژیم غذایی کمکالری، قبل از هر وعده غذایی دو لیوان آب بنوشند.
بعد از 12 هفته، افرادی که قبل از هر وعده غذایی آب نوشیده بودند 7 کیلوگرم کاهش وزن پیدا کردند، گروه دیگر که فقط از رژیم غذایی کمکالری پیروی کرده بودند شاهد 4 کیلوگرم کاهش در وزن خود بودند.
علاوه بر این افرادی که نوشیدن آب قبل از غذا را به مدت یک سال ادامه دادند به 24 کیلوگرم دیگر کاهش وزن طی یک سال دست یافتند. این آزمایش نشان داد این روش ساده اما بسیار مؤثر در همه سنین و همه گروهها قابل اجراست.
محققان معتقدند نوشیدن 2 لیوان آب قبل از صرف وعدههای اصلی نه تنها در افزایش سرعت متابولیسم و کاهش وزن مؤثر است بلکه میزان مصرف نوشیدنیهای شیرین را در بین افراد کاهش میدهد.
آنها معتقدند کاهش مصرف نوشیدنیهای شیرین حتی به میزان بسیار کم نیز فشار خون را کاهش میدهد. علاوه بر این کاهش مصرف این نوع نوشیدنیها ریسک فاکتورهای ابتلا به دیگر بیماریها را نیز کاهش میدهد.
3tare
‏۱۳۹۰-۱۲-۰۱‏, ۰۵:۴۰ بعد از ظهر
نقش حیاتی آب در بدن

پس از اکسیژن آب مهمترین عوامل حیاتی انسان و حیوان است انسان می تواند بدون غذا 5 هفته بیشتر زنده بماند ولی بدون آب حداکثر فقط برای چند روز می تواند ادامه حیات دهد. به طور دقیق مدت زمانی که شخص می تواند بدون آب زندگی کند بسته به مقدار آبی است که به صورتهای مختلف در این مدت زمان بدنش از دست می دهد. به طور مثال کسی که در آفتاب سوزان صحرا می دود یا راهپیمایی می کند آب بدنش با چنان سرعتی از دست می رود که ممکن است در کمتر از 24 ساعت در اثر بی آبی بمیرد.

اولین علائم کم شدن آب بدن به ویژه در فعالیتهای ورزشی طولانی ضعف، خستگی، تشنگی و خشکی دهان می باشد و اگر این فعالیت ادامه داشته باشد یا به سببی به شدت این امر بیافزاییم کم شدن وزن بدن و اختلالات روانی و مغزی پیش می آید در این دوران شخص محوج، ترشرو، عصبانی و پرخاشگر می شود گونه هایش بی رنگ و لبهایش خشک و آبی رنگ ، قابلیت کشش و نعطاف و لطافت پوست کم می شود چشم ها گود می افتد. مقدار ادرار خیلی کم و وزن مخصوص ادرار زیاد می شود یعنی غلظت آن بالا می رود و بالاخره در عین که نبض هنوز می زند و گردش خون جریان دارد تنفس مشکل می شود.

در حدود 65-55 درصد وزن بدن هر فرد را آب تشکیل می دهد و مقدار دقیق آب در بدن هر فرد وابسته به مقدار چربی موجود در بدن است هر چه چربی موجود در بدن بیشتر باشد مقدار آن بدن کمتر است در مدت یک بازی فوتبال یک بازیکن ممکن است در حدود 7 کیلوگرم وزن کم کند که قسمت عمده آن آب است این کم شدن آب بدن در مدت کوتاهی باید جبران شود. زیرا یک شخص سالم و عادی فقط می تواند معادل 10-5 درصد وزن بدن کاهش آب را تحمل کند بدون اینکه علایم خشکی در بدن ظاهر شود مشروط بر اینکه خیلی زود کاهش آب جبران کند.

از دست رفتن آب بدن بر چند صورت انجام می گیرد :
1- از طریق ادرار : برخی اشخاص به طور طبیعی مقدار ادرارشان کم است در صورتی که برخی دیگر در هر 24 ساعت دارای ترشح ادرار زیادی هستند حجم ادرار منعکس کننده عادت اشخاص به خوردن آب است. اشخاصی که آب زیادی می نوشند بیشتر ادرار می کنند.
2- از طریق تعریق : عرق کردن وسیله دیگری است که از آن طریق نیز مقداری حرارت بدن از دست می رود. هر وقت که میزان فعالیتهای ورزشی زیاد شود و در مواقعی که شرایط محیط ایجاد ناراحتی و گرما کند حرارت در بدن ایجاد شده و این حرارت موجب عرق کردن می گردد و مقدار زیادی از آب بدن کاسته می شود.
3- از طریق تنفس : خارج شدن هوا از بدن در موقع تنفس به طور متوسط برای هر نفر در روز حدود لیتر آب بدن را مصرف می کند. به هنگام فعالیتهای ورزشی به ویژه در دوهای استقامت و ورزشهای طولانی در نتیجه افزایش فعالیتهای تنفسی بدن مقدار آب بیشتری را از طریق مجاری تنفسی از دست می دهد. در ارتفاعات کوهستانی نیز کاهش آب بدن شدید می شود. رقیق بودن هوا و کمی تراکم اکسیژن در هوا در ارتفاعات بیش از 2500 متر موجب افزایش تعداد دفعات تنفسی و عمیق شدن آن می شود. به علاوه رطوبت مطلق هوا در ارتفاعات زیاد کاهش می یابد و چون هوائی که در موقع تنفس خارج می شود از رطوبت اشباع شده است. لذا مقدار آبی که از طریق مجاری تنفسی در ارتفاعات از دست می دهد زیاد می باشد. بهترین علامت نیاز بدن به آب احساس تشنگی است البته در مواقعی که انسان سالم باشد. نوشیدن آب زیاد معمولاً ضرری ندارد مگر در مواردی که تشنگی غیرطبیعی و مداوم باشد که باید تحت مراقبت پزشک قرار گرفت.
در شرایط هوای گرم و فعالیتهای ورزشی سخت و طولانی است ممکن است در هر ساعت حتی یک لیتر آب نوشید و با این همه باز هم احساس تشنگی کرد. این امر علامت خاص برای غیرطبیعی بودن بدن نمی باشد.
3tare
‏۱۳۹۰-۱۲-۰۶‏, ۱۱:۳۰ قبل از ظهر
کم آبی بدن، افراد را بد اخلاق می‌کند

پانا: حتی کم آبی خفیف می‌تواند خلق و خوی فرد را تغییر دهد، سطح انرژی و توانایی فکر را نیز به وضوح در افراد تغییر می‌دهد.

براساس مطالعه محقققان دانشگاه کانکتیکات در آزمایشگاه عملکرد انسانی، حتی راه رفتن به مدت ۴۰دقیقه بر روی تردمیل به مدت کوتاهی آب بدن را تحلیل می‌کند که این امر سبب بروز کم آبی 1/5درصدی در بدن افراد می‌شود.

روزانه هر فردی به طور متوسط بیش از هشت درصد از آب بدن خود را از دست می‌دهد، این امر برای همه افراد یکسان است.

طبق این مطالعات از دست آب بدن در همه افراد یکسان چه فردی که در دوی ماراتن شرکت می‌کند و چه فردی که تمام روز را در پشت کامپیوترش کار خود را انجام داده است.

محققان این مطالعه را بر روی بیست و پنج زنی که متوسط سن آن‌ها ۲۳ سال و ۲۶ مرد ۲۰ ساله به انجام رساندند.

هر دو گروه روزانه به طور متوسط ۳۰ تا ۶۰ دقیقه ورزش می‌کردند و گروه دیگر به فعالیت روزمره خود ادامه داده و هیچ حرکت ورزشی را انجام نمی‌دادند.

محققان با انجام این مطالعات به این نتیجه دست یافتند که کم آبی در افراد منجر به کج خلقی و پایین آمدن سطح تمرکز در افراد می‌شود
mehdi_9122
‏۱۳۹۱-۰۲-۰۸‏, ۰۹:۵۲ بعد از ظهر
تاثیر آب بر چاقی و لاغر !؟!؟

نوشیدن آب، به میزان کافی، برای بدن ضروری است. بدن ما هر روز از طریق: ادرار، مدفوع، عرق و تنفس آب از دست می دهد. بنابراین باسازی تعادل آبی بدن، با نوشیدن روزانه 1.5 لیتر آب ضروری است.

آب و لاغری

... آب و تناسب اندام ما

آب کمکی برای لاغری است. قطعاً، برخلاف ایدۀ رایج، آب لاغر نمی کند و مانع چاق شدن هم نمی شود. با این حال، آب برای یک برنامۀ غذایی متعادل و توصیه های رژیمی در جهت کم کردن وزن ضروری است.



یک توضیح کوچک:

آب اگر تنها مادۀ بدون کالری نباشد، جزء معدود موادی است که کاملاً فاقد کالری است. آب می تواند باعث سیری شود. این سیری با مواد غذایی حاوی فیبر که توسط آب، افزایش حجم پیدا می کنند، تقویت می شود. و همۀ این موارد جریان هاضمه را راحت می کند.



در یک رژیم غذایی برای کم کردن وزن، مصرف میزان کافی آب برای دفع ضایعات بدنی لازم است.



برخی از انواع آب و در وهلۀ اول، آب های معدنی، منبع مهمی از مواد معدنی (منیزم، کلسیم) هستند که می توانند فقدان این مواد در بدن را جبران کنند؛ اما متأسفانه، بسیاری افراد این توصیه های مفید رژیمی را پی نمی گیرند.



انواع مختلف آب

آب معدنی طبیعی، آبی است که به طور طبیعی خالص است و از سفره های زیرزمینی به دست می آید. ترکیب معدنی و کیفیت این آب باید ثابت باشد، این کیفیت توسط بررسی های جدی و سختگیرانه کنترل می شود. این ترکیب ثابت می تواند فواید بسیاری برای سلامتی ما به همراه داشته باشد؛ به طور مثال آبی سرشار از کلسیم برای پیشگیری از پوکی استخوان توصیه می شود.



آب چشمه، نیز تحت کنترل ها قرار دارد ولی املاح معدنی آن ممکن است پایدار و ثابت نباشند. ترکیب معدنی و طعم آب های چشمه ممکن است متفاوت باشد. به علاوه، هرچه آب از عمق کمتری برداشته شود، ممکن است مواد معدنی کمتری هم داشته باشد.



آب شیر، طبق مقررات ملی پاسخگوی معیارهای تعریف شدۀ آب های آشامیدنی است که نظارت بر آن هم بر عهدۀ اداره های محل گذاشته شده است.
shovaleye
‏۱۳۹۱-۰۵-۰۶‏, ۱۰:۵۲ بعد از ظهر
علائم و نشانه های سریع کم آبی، تشنگی و ناراحتی عمومی است. و به بدنبال اینها، سرخی پوست، خستگی، گرفتگی و بی علاقگی وجود دارد. در مواقع دفع زیاد آب، سرگیجه، سردرد، استفراغ، تهوع، احساس گرما در سر یا گردن، احساس سردی و لرز، افت عملکرد و تنگی نفس نیز وجود دارد. درجه کم آبی، وضعیت روانی، و وضعیت سلامت عمومی ورزشکار، بر نوع، مقدار، نحوه و میزان آبگیری مجدد تاثیر می گذارد. شناسایی علائم زودرس کم آبی می تواند از بروز یک بیماری ناشی از گرما جلوگیری کرده یا میزان آنرا محدود کند.
● عوارض فیزیولوژیکی
همه دستگاه های فیزیولوژیکی در بدن انسان به واسطه کم آبی تحت تاثیر قرار می گیرند. بدن سعی می کند گرمای تولید شده در درون بدن را به واسطه دفع گرما از طریق انتقال، هدایت، تبخیر و تشعشع با دمای محیط متعادل سازد. سهم نسبی هر روش به دمای محیط، رطوبت نسبی و شدت فعالیت بستگی دارد. با افزایش دمای محیط، هدایت و انتقال به طور معینی کاهش یافته و تشعشع نیز تا حدی کم اهمیت می شود. تبخیر، مکانیسم غالب در دفع گرما برای یک ورزشکار در حال فعالیت است. در شرایط گرم و مرطوب، تبخیر می تواند در بیش از ۸۰% دفع گرما پاسخگو باشد و در شرایط گرم و خشک می تواند تا بیش از ۹۸% خنک شدن را پاسخگو باشد
MaMaD PiSHvA
‏۱۳۹۱-۰۶-۰۵‏, ۰۴:۳۴ بعد از ظهر
20 نکته درباره آب



file:///D:/Users/Hojr/Apta/Local/Temp/msohtmlclip1/01/clip_image001.gif
:








file:///D:/Users/Hojr/Apta/Local/Temp/msohtmlclip1/01/clip_image001.gif
در مطلب قبل حقایق بسیار جالبی را در خصوص آب و کاهش وزن مرور کرده‌ایم که خلاصه آن چنین است:

- بدن بدون آب درست عمل نمی ‌کند و به طور مؤثر به سوخت و سوز چربی‌ها نمی ‌پردازد.
- کمبود آب در بدن در اثر مصرف کمتر از نیاز آن، خود را به صورت اضافه وزن ظاهری نشان خواهد داد.
- برای رهایی از آب‌های زاید و مزاحم بین سلولی باید آب بیشتری بنوشید.
- جهت کاهش وزن، نوشیدن آب ضروری است، ولی چقدر آب کافی است؟

به طور متوسط هر انسانی به نوشیدن هشت لیوان آب در شبانه روز احتیاج دارد، این یعنی حدود دو لیتر آب آشامیدنی، با این حال،‌ افرادی که اضافه وزن دارند به ازای هر 5/12 کیلو اضافه وزن احتیاج به نوشیدن یک لیوان آب اضافی دارند. اگر شما ورزش می‌ کنید، یا یک روز گرم و خشک تابستان را بیشتر زیر نور خورشید پشت سر می ‌گذارید میزان مصرف آب نیز باید به تناسب افزایش یابد.

آب نوشیدنی شما بهتر است، خنک باشد چون آب خنک بهتر جذب سیستم می‌ شود تا آب گرم و شاید به همین دلیل است که همه ما نوشیدن آب خنک را ترجیح می ‌دهیم. همچنین شواهدی وجود دارد که اثبات می ‌کند، نوشیدن آب خنک در واقع به سوخت و سوز کالری‌ها هم کمک می‌ کند.

وقتی بدن میزان مورد نیاز آبی را که برای عملکردش در سطح مطلوب لازم است دریافت کند، تمام مایعات تداوم بخش حیات در آن به غلظت مطلوب و متوازن می‌ رسند. زمانی که این اتفاق بیفتد شما به قله موفقیت زیستی دست یافته‌اید. این به این معنی است که: فعالیت غده اندوکرین بهبود پیدا می ‌کند. بازدارندگی دفع مایعات بین سلولی متوقف می‌ شود، چون دیگر آب ذخیره شده‌ای در بدن وجود ندارد.

چربی بیشتر به عنوان سوخت مورد نیاز بدن مصرف می ‌شود، چون کبد برای متابولیسم چربی‌های ذخیره شده کاملا آزاد است. شما تشنگی طبیعی را بار دیگر تجربه می ‌کنید. تقریباً در تمام طول شب تشنگی به سراغ تان نمی‌ آید.

چنانچه شما نوشیدن آب کافی را متوقف کنید، مایعات بدنتان مجدداً از حالت تعادل مطلوب خارج می ‌شود، و شما ممکن است، بازدارندگی دفع مایعات را دوباره تجربه کنید و باز شروع به چا:گل رز:ق شدن کنید، و احساس تشنگی طبیعی خود را از دست بدهید. برای درمان این عوارض لازم است مجدداً سعی کنید قله موفقیت زیستی را فتح کنید.

بیست نکته‌ برای حصول اطمینان از نوشیدن هشت لیوان آب در هر روز

گاهی نوشیدن 8 لیوان آب در هر روز برایمان به چالشی واقعی تبدیل می‌ شود. در اینجا بیست نکته در اختیارتان قرار می‌ دهیم که رسیدن شما به آن هدف متعالی زیستی را آسان‌تر کند! بسیاری از متخصصین زیبایی می‌ گویند: نوشیدن آب مورد نیاز بدنتان ارزان‌ترین ‌و سریع‌ترین راه خوش تیپ‌تر شدن است! این گفته باید انگیزه کافی برای ما جهت نوشیدن آب ایجاد نماید!

1. با یکی از همکارانتان شرط ببندید که کدام یک از شما در یک روز کاری می ‌تواند آب بیشتری بنوشد.

2. در هر مقطعی از روز که تغییر فعالیت می ‌دهید، یک لیوان بزرگ آب خنک نوش جان کنید. مثلا در شروع روز درست پس از برخواستن از خواب، درست پیش از ترک منزل برای رفتن به محل کار، وقتی در اداره پشت میز کارتان نشستید و غیره.

3. کار را برای خودتان ساده کنید: همیشه یک شیشه پلاستیکی پر از آب پاکیزه و خنک روی میزتان داشته باشید و در طول روز همیشه به سراغ آن بروید.

4. وقتی آب میوه می‌ خورید (آب سیب، آب انگور، آب پرتقال) نصف لیوانتان را با آب خالص پُر کنید.

5. وقتی خیلی هوس خوردن غذاهای غیر مغذی کردید، بلافاصله پس از صرف آن یک لیوان آب بنوشید!

6. در ساعات اداری رأس هر ساعت یک لیوان آب بنوشید. با پایان ساعت اداری شما آب مورد نیاز روزانه بدنتان را تأمین کرده‌اید.

7. به جای چای یا قهوه یک لیوان آب گرم با یک قاشق عسل حل شده در آن نوش جان کنید.

8. مادام که سر کار هستید یک لیوان بزرگ پر از یخ در دسترس داشته باشید و همواره آن را از آب خوری اداره پر کنید. کلمه کلیدی "نوشیدن با نی" است چون در آن صورت هر بار مقدار بیشتری آب می ‌نوشید و در مجموع بهتر آب بدنتان را تأمین می ‌کنید.

9. تکه‌های کوچک لیمو ترش، پرتقال و دیگر مرکبات را در فریزر منجمد کنید و از آنها به جای تکه‌های یخ استفاده کنید. آب خنک شده با آنها نشاط آورتر است و ضمناً قدری میوه مصرف کرده‌اید.

10. پس از هر بار توالت رفتن، برای تنظیم بهتر سیستم گوارشی تان یک لیوان آب بنوشید.

11. پیش از نوشیدن نوشیدنی‌های گازدار، سه یا چهار لیوان آب خالص گوارا استفاده کنید. خواهید دید دیگر یا میلی به صرف نوشیدنی گازدار نخواهید داشت، و یا با نوشیدن نصف قوطی، از مصرف بقیه آن‌ صرف نظر خواهید کرد.

12. دو برابر میزان مصرف چربی‌ها آب بنوشید. مثلا من هنگام خوردن غذایی که 10 گرم چربی دارد 20 اونس آب می‌ نوشم.

13. با هر وعده غذا دو لیوان پر آب بنوشید، یکی قبل و یکی بعد از غذا، همچنین پیش از هر خوراکی وسط روز، یا عصر، یک لیوان آب بنوشید تا میل به پُرخوری بین وعده‌های اصلی غذا پیدا نکنید.

14. همیشه یک بطری قابل پر کردن مجدد همراه داشته باشید و در اوقات بیکاری در صف بانک هنگامی که در اتوبوس یا مترو هستید، و...آب بنوشید.

15. یک لیوان زیبای لب طلائی تهیه کنید و از شیر آب آن را پر کنید و با لذت بنوشید.

16. بلافاصله پس از آرایش کردن دو لیوان آب بنوشید.

17. یک شیشه دو لیتری آب با خود به اداره ببرید و سعی کنید پیش از پایان کار آن را تمام کنید. اگر نتوانستید این کار را بکنید، در ترافیک در راه منزل آن را بنوشید. این درست مثل شرکت در یک مسابقه است.

18. همیشه در هنگام تماشای تلویزیون، شستشوی رخت‌ها،‌ شام پختن ‌و غیره یک بطری بزرگ آب در دسترس داشته باشید.

19. به برنامه محافظت از پوست خود نوشیدن دو لیوان آب را بیفزایید. لیوان آب را بنوشید، پوست را تمیز کنید، آن را مرطوب نمایید و غیره،‌ و بعد دوباره آب بنوشید.

20. آبتان را از یک پیمانه مدرج شیشه‌ای پیرکس بنوشید. این راه خوبی است برای اندازه‌گیری میزان آب مصرفی تان در روز.










سئوالاتی درباره نوشیدن آب



file:///D:/Users/Hojr/Apta/Local/Temp/msohtmlclip1/01/clip_image001.gif
نویسنده/نویسندگان:








file:///D:/Users/Hojr/Apta/Local/Temp/msohtmlclip1/01/clip_image001.gif
آیا آب گازدار برای شما بهتر است یا اینکه باعث می‌ شود، شما مبتلا به سلولیت شوید؟(سلولیت‌ عبارت‌ است‌ از یک‌ عفونت‌ غیرمسری‌ در بافت‌ همبند زیر پوست‌. این‌ عفونت‌ می‌ تواند در هر کجا از پوست‌ بدن‌ رخ‌ دهد، اما عمدتاً روی‌ صورت‌ یا قسمت‌ پایینی‌ پاها به‌ وجود می ‌آید.)

مصرف آب
آیا نوشیدن زیاد آب باعث می شود که شما ورم کنید؟ آیا این درست است که اگر تشنه نیستید، پس نیاز ندارید که آب بنوشید؟
تصورات بسیاری وجود دارد که پرداختن به آنها به راحتی آدم را گیج می‌ کند. در اینجا ما به توضیح درباره تصوراتی می ‌پردازیم که ممکن است شما به اشتباه موافق آنها باشید:
1) اگر شما احساس تشنگی نمی‌ کنید، پس لازم نیست که آب بنوشید؟

اگر شما می ‌خواهید صبر کنید تا تشنه شوید و بعد آب بنوشید، دچار کم ‌آبی خواهید شد، بنابراین در طول روز آب بنوشید. یک بطری آب در دسترس داشته باشید، این امر به شما کمک خواهد کرد که در صورت خستگی با نوشیدن آب، جان تازه‌‌ای به خود بدهید.
2) مقدار زیاد آب باعث شستشوی کلیه‌ها‌یتان می ‌شود.

آب برای حفظ سلامتی کلیه‌ها ضروری است، زیرا به شسته شدن کلیه‌ها از مواد سمی کمک می ‌کند. همچنین آب به دفع مواد زائدی از قبیل اوره کمک می‌ کند. برای آنهایی‌ که سابقه سنگ‌های کلیوی دارند، نوشیدن بیشتر آب می ‌تواند از تشکیل مجدد آنها جلوگیری کند، زیرا آب باعث حل‌ شدن این سنگ‌ها می ‌شود.
3) شما هرگز نمی ‌توانید مقدار کافی آب بنوشید.

نوشیدن بیش از حد آب بدون اینکه اجازه دهید مقداری از آن دفع شود، می ‌تواند باعث مسمومیت با آب و در نتیجه مرگ شود.
4) آیا مقدار زیاد آب باعث تورم (ورم) می ‌شود؟

احتباس آب در بدن با نوشیدن بیشتر آن رخ نمی‌ دهد، بلکه به دلیل تغییرات هورمونی یا جریان ضعیف خون است. در حقیقت نوشیدن بیشتر آب می ‌تواند به رفع علایم ورم کمک کند، زیرا آب باعث شسته شدن سدیم اضافی می‌ شود. این سدیم اضافی علت تورم خارج سلولی است.
5) آب گازدار بهتر از آب بدون گاز است؟

هیچ تفاوتی میان این دو آب وجود ندارد که باعث شود یکی از آنها را انتخاب کنید. البته برخی از دندان ‌پزشکان ادعا می ‌کنند که آب گازدار چون اسیدی‌ تر است، برای سلامت دندان‌ها مضر است.
6) آب گازدار سبب می ‌شود که شما دچار سلولیت شوید؟

هیچ مدرکی بر اثبات این مدعا ارائه نشده است. چرا که آب گازدار و آب بدون گاز در واقع یکی هستند و هر دو باعث شسته شدن بدن از مواد سمی می ‌شوند که در تشکیل سلولیت دخالت دارند.
7) قهوه و چای می ‌توانند به اندازه یک لیوان آب به حساب آیند؟

اگرچه هر دوی آنها جزو مایعات دریافتی روزانه به حساب می ‌آیند، اما هر دو دیورتیک (ادرارآور) هستند، به این معنی که باعث دفع بیشتر آب از بدن از طریق ادرار می ‌شوند.بنابراین با هر لیوان (فنجان) قهوه یا چای که شما می ‌نوشید، به یک لیوان آب بیشتر جهت جبران نیازمندید.
8) کدام یک بهتر است: نوشیدنی ورزشی انرژی ‌زا یا همان آب ساده؟

در حقیقت این بستگی به نوع ورزشی دارد که انجام می ‌دهید. اگر شما برای مدت یک ساعت یا کمتر ورزش می‌ کنید، به دلیل تعریق دچار کم ‌آبی (دهیدراتاسیون) خواهید شد که با خوردن آب می ‌توانید آن را جبران کنید.
در طول فعالیت‌های استقامتی مثل دوی ماراتن، یک نوشیدنی ورزشی ایزوتونیک بهتر از آب معمولی خواهد بود، زیرا بعضی از این نوشیدنی‌ها دارای گلوکز برای تولید انرژی می‌ باشند. اما مهم تر این است که الکترولیز به منظور جبران نمک اتلافی از طریق تعریق، به احتباس بیشتر آب در بدن کمک می‌ کند و باعث می ‌شود بدن مدت بیشتری هیدراته باقی بماند.‌












به طور مطلوب دریافت آب بدن، باید برای تامین نیازهای متابولیک، تعادل دفع محسوس و نامحسوس آب و نیز حفظ غلظت قابل تحمل مواد محلول در ادرار کافی باشد. آیا این کار آسان به نظر می‌رسد؟

نیاز متابولیکی تحت تاثیر اندازه و ترکیب بدن، فعالیت بدنی و تب است. دفع محسوس آب (غیر از دفع کلیوی) مانند آب دفع شده در عرق‌ و نیز دفع غیرمحسوس از طریق ریه‌ها، مطابق با میزان فعالیت، ارتفاع از سطح دریا، میزان رطوبت و درجه حرارت محیط تغییر می کند. میزان مواد موجود در مایعات کلیه، به ترکیب رژیم غذایی فرد بستگی دارد. با توجه به نکات یاد شده و دیگر متغیرهایی که بر میزان مورد نیاز آب تاثیر می‌گذارند، واضح است که برآورد نیاز هر فرد به آب کاری ساده بوده و نیاز افراد مختلف به آب متفاوت می‌باشد. با این حال اغلب مردم با این توصیه که " بزرگسالان باید 8 لیوان در روز آب بنوشند"، آشنا هستند. این توصیه از کجا به دست آمده و آیا در مورد همه صدق می کند یا خیر؟
یک میلی لیتر آب به ازای هر یک کیلو کالری انرژی دریافتی برای بزرگسالان در شرایط متعارف توصیه می‌شود.

به نظر می رسد توصیه‌ی مصرف 8 لیوان آب در روز از این جا حاصل شده که برای بیان اهمیت مصرف کافی آب، راهنمای خاصی مورد نیاز بوده و در عین حال این توصیه برای عموم مردم قابل درک و فهم است.

عملاً یک سی سی آب به ازای هر کیلو کالری انرژی دریافتی برای بزرگسالان در شرایط متعارف توصیه می‌شود. مدل‌های بالینی اغلب براساس یک مرد 70 کیلوگرمی پایه ریزی شده‌اند. انرژی مورد نیاز برای یک مرد 19 تا 50 ساله حدود 38 تا 41 کیلوکالری به ازای کیلوگرم وزن برای فعالیت سبک و متوسط در روز است. این یعنی 2260 تا 2870 سی سی یا حدود 11 تا 12 لیوان آب در روز. غذاهای جامد تقریباً 3 لیوان آب و اکسید اسیون مواد غذایی حدود یک لیوان آب را در روز برای بدن تامین می‌کنند. پس حدود 7 تا 8 لیوان آب در طول روز باید مصرف شود.

نوشیدن 8 لیوان قهوه برابر نوشیدن 8 لیوان آب نیست، زیرا قهوه دارای کافئین است و کافئین باعث افزایش دفع ادرار می‌شوند.
کاهش مزمن آب بدن موجب کاهش فعالیت غدد بزاقی، افزایش خطر ایجاد سنگ‌های کلیوی در افراد مستعد، سرطان سینه و چاقی در دوران کودکی می‌شود.

آیا به علت اینکه راهنما براساس یک مرد 70 کیلوگرمی پایه‌ریزی شده کاربرد آن محدود است؟

وجود اختلاف زیاد مثلاً تفاوت در وزن، ترکیب بدن، میزان فعالیت یا شرایط محیطی باعث می‌شوند که این توصیه کمتر قابل استفاده باشد. برای افرادی که خیلی کم وزن تر یا سنگین تر از این میزان متوسط هستند مقدار آب مورد نیاز روزانه به شکل زیر قابل محاسبه می‌باشد:

100 میلی لیتر به ازای هر کیلوگرم وزن برای 10 کیلوگرم اول
50 میلی لیتر به ازای هر کیلوگرم وزن برای 10کیلوگرم دوم
15 تا 20 میلی لیتر به ازای هر کیلوگرم وزن برای مابقی وزن

برای مثال آب مورد نیاز یک فرد 40 ساله با 170 کیلوگرم وزن به شکل زیر محاسبه می‌گردد:

(1000 سی‌سی = 10 کیلوگرم اول) + (500 سی‌‌سی = 10 کیلوگرم دوم) + (3000 سی‌سی = 150 کیلوگرم باقی مانده) = 4500 سی‌سی

فردی با این سایز احتمالاً آب بیشتری از طریق مواد جامد دریافت می‌نماید؛ چرا که میزان بیشتری غذا می‌خورد. با این حال میزان آب مورد نیاز روزانه‌ی او حدود 14 لیوان می‌باشد.

با استفاده از این روش آب مورد نیاز روزانه‌ی یک فرد 70 کیلوگرمی، 2500 سی‌سی است. به طور تقریبی به ازای هر 12 کیلوگرم وزن بیشتر از 70 کیلوگرم (برای افراد زیر 50 سال) یک لیوان آب اضافی مورد نیاز می‌باشد.

افراد سالم به ندرت با مصرف بیش از حد آب در معرض مسمومیت با آب قرار می‌گیرند. برعکس، افراد بیشتر در معرض از دست رفتن آب بدن هستند. از دست رفتن فقط 2 درصد از آب بدن موجب اختلالات فیزیولوژیک می گردد. کاهش مزمن آب بدن موجب کاهش فعالیت غدد بزاقی، افزایش خطر ایجاد سنگ‌های کلیوی در افراد مستعد، سرطان سینه و چاقی در دوران کودکی می‌شود.

پس برای حفظ سلامتی خود در طول روز آب بنوشید.












" آب،اکسیر حیات "



file:///D:/Users/Hojr/Apta/Local/Temp/msohtmlclip1/01/clip_image001.gif
نویسنده/نویسندگان:









"و جَعَلنا مِن الماء کُلَ شَیء حیّ"

بیشترین ماده ای که در بدن موجود استآب می باشد. دو سوم بدن انسان را آب تشکیل می دهد. یک لیوان آب گوارا چون اکسیری نجات بخش برای فرد تشنه است،نکته جالب اینکه همه فکر می کنند بیشترین میزان آب بدن در خون که مایع است وجود دارد، در صورتی که تنها 5% آب، در خون موجود است و بیشترین میزان آب در داخل سلول ها می باشد.
file:///D:/Users/Hojr/Apta/Local/Temp/msohtmlclip1/01/clip_image001.gif
آیا می دانید آب چه نقشی در بدن دارد؟

* اگر آب نباشد هیچ یک از فعالیتهای شیمیاییدر بدن صورت نمی گیرد.
* نیازهای سلول برایجذب مواد مفید و دفع مواد زاید به آب بستگی دارد.
* اگر آب نباشد بدن یک حجم شکننده و سخت است، آب خاصیت ضربه گیری دارد و با ایجاد حالت ارتجاعی از اندام های داخلی محافظت می کند.

آب از سه راه وارد بدن می شود،یکی نوشیدن مایعات و دیگر از طریق غذا . حتی خشک ترین مواد غذایی مثل آرد نیز دارای میزان قابل توجهی آب می باشد. راه دیگر تأمین آب، تولید آن در داخل بدن است. طی مراحل سوخته شدن مواد غذایی مختلف در بدن (کربو هیدرات، چربی و پروتئین) میزانهای متفاوتی آب تولید می شود که به آن آب متابولیک گویند، بیشترین مقدار آب از سوختن چربی حاصل می شود.

از سه طریق گفته شده آب به بدن می رسدو با4روش آب از بدن خارج می شود:
با تعریقآب به صورت نامحسوس از بدن دفع می شود؛ با نفس کشیدنآب، با هوای بازدم خارج می شود؛ از طریق ادرار و با مدفوع مقدار زیادی آب از بدن دفع می شود. به ازای میزان آبی که از بدن دفع می شود، نیاز به دریافت آب داریم. روزانه حدود 5/2 لیتر آب از بدن دفع می شود. آب بدن کودکان 2 برابر بزرگسالان دفع می شود

در تابستان بهتر است با استفاده از کلاه های خنک و نخی،جلوی تبخیر زیاد آب را از بدن کودکان بگیریم.

مقداری از آبی که نیاز داریم توسط بدن تولید می شود و مقداری هم توسط غذاها تامین می گردد، اما بدن ما در حقیقت به چه مقدار آب یا مایعات نیاز دارد؟

عموماً گفته می شود بدن روزانه 8 لیوان آب نیاز دارد که مقداری از آن توسط غذاهای خورده شده درطی روز تامین می شود. پس خوردن روزانه 4 تا 5 لیوان آب، آب میوه، چای، شیر و دیگر مایعات برای یک فرد سالم کافی است.

البته در صورتی که به مدت طولانی در هوای گرم هستید یا با ورزش های طولانی و سنگین آب بدن شما کاهش یافته برای جلوگیری از بروز حالات گرمازدگی و کمبود آب، باید چاره ای اندیشید.

به این حالات اصطلاحاً دهیدراته شدن بدن می گویند. در این زمان فرد احساس سوزش در عضلاتش می کند، به سختی نفس می کشد و خشکی نفس
را احساس می کند.

احساس گنگی ، صدای زنگ دو گوش و سر درد دارد و دیدش تار می شود، اگر این وضعیت ادامه یابد فرد از حال می رود البته این پاسخ طبیعی مغز به کمبود آب بدن است و در صورتی که این وضع ادامه یابد به بافت حساس مغز آسیب می رسد، بهترین راه این است که با ریختن آب به روی او و مالیدن یخ به بدنش او را خنک
کنیم و به مرور به او آب میوه دهیم .
file:///D:/Users/Hojr/Apta/Local/Temp/msohtmlclip1/01/clip_image001.gif
(توصیه دکترMirkin)

بهتر است در حین انجام ورزش های سنگین به ورزشکار آب میوه تازه بدهیم که موجب افزایش قدرت و توانایی تفکر او شود. حتی بهتر است ورزشکار یک هفته پیش از مسابقه میزان آب دریافتی اش را کمی افزایش دهد.
به امید اینکه قدرآب، این نعمت گوارای الهی را بیشتر بدانیم.










کم آبی چیست؟
از دست دادن آب و نمک بدن و کاهش مقدار آنها را کم آبی گویند. برای حفظ عملکرد صحیح خون و سایر مایعات در بدن و نیز برای حفظ فشار خون طبیعی نیاز به آب داریم.

بدن ما علاوه بر مایعات، نیاز به الکترولیت هایی دارد که نمک (سدیم) از جمله آنهاست که بطور طبیعی در سلول ها ، خون و سایر مایعات بدن وجود دارد.
file:///D:/Users/Hojr/Apta/Local/Temp/msohtmlclip1/01/clip_image001.gif
چگونه مایعات بدن را از دست می دهیم؟
بدن ما از راه های گوناگونی آب خود را از دست می دهد که به شرح زیر است:

- از طریق ادرار
- تهوع یا اسهال
- عرق کردن
- از طریق تنفس و ریه ها
file:///D:/Users/Hojr/Apta/Local/Temp/msohtmlclip1/01/clip_image001.gif
چرا به آب نیاز داریم؟
60 درصد وزن بدن را آب تشکیل می دهد . همچنین 85 درصد بافت مغز از آب تشکیل شده است. بنابراین نوشیدن 6 تا 8 لیوان آب در روز می تواند به بدن شما کمک کند تا به درستی کار کند.

حتی با کاهش یک دهم آب بدن دیگر قادر نخواهیم بود بایستیم و راه برویم.

هر چند که با انجام یک فعالیت بدنی سنگین دچار کمبود آب خواهیم شد ، ولی حتی یک کار آسان مثل باغبانی، پیاده روی و دوچرخه سواری باعث کاهش چشمگیر آب بدن در زمانی کوتاه خواهد شد.

کودکان سریع تر وبیشتر از بزرگسالان تحت تاثیر گرما قرار می گیرند، به همین دلیل اثرات گرما بر روی آنها جدی تر است و بیشتر باید مراقب سلامتی آنها باشیم.

وسیله نقلیه خیلی سریع گرم می شود ، به همین دلیل وقتی کودک در ماشین است باید با یک وسیله خنک کننده مثل کولر یا چیز دیگری او را خنک کنید . هوای داخل یک وسیله نقلیه قفل و پارک شده در یک محل، خیلی سریع گرم می شود.

بیشترین خطر کم آبی ، در کودکان زیر یک سال وجود دارد، زیرا خیلی سریع دچار اسهال می شوند.

مراحل ابتلا به کم آبی :
مراحل نخست کم آبی، نشانه خاصی ندارد و فقط می تواند شامل خشکی دهان و احساس تشنگی باشد. در مراحل بعدی، علائم شامل پوست خشک و داغ ، سرگیجه ، گرفتگی و درد عضلات دست و پاست. وقتی کم آبی شدید شد ، نشانه هایی که بروز می کنند شامل موارد زیر است:

- صورت برافروخته و سرخ شده
- کاهش مقدار ادرار
- ادرار غلیظ و زرد پر رنگ
- مشکل دفع ادرار
- گود افتادگی چشم ها
- فرو رفتگی سر نوزاد
- عصبانیت و بدخلقی
- رفتار غیرمعقول
- فقدان اشک

در موارد شدید، کم آبی منجر به بیهوشی می شود و روی جریان خون در بدن اثر می گذارد و حتی ممکن است به مرگ بیانجامد.
file:///D:/Users/Hojr/Apta/Local/Temp/msohtmlclip1/01/clip_image001.gif
چگونه با کم آبی مبارزه کنیم؟
برای مقابله با کم آبی بایستی قبل از احساس تشنگی آب نوشید، البته نوشیدنی های حاوی الکل و کافئین برای رفع تشنگی مناسب نیستند، زیرا حاوی موادی می باشند که بدن را دچار کم آبی می کنند.

جلوگیری از کم آبی :
برای جلوگیری از بروز کم آبی در هوای گرم تابستان بایستی :

- هر نیم ساعت یک بار، حداقل یک و نیم لیوان آب بنوشید.
- 20 تا 30 دقیقه قبل از شروع بازی یا ورزش ، حداقل 5/1 لیوان آب بنوشید.
- حتی اگر احساس تشنگی نکردید، آب بنوشید.

اگر در روزهای گرم تابستان بیرون از منزل بودید و کسی که همراه شما بود ( خصوصاً کودک یا فرد جوانی ) ناگهان دچار سرگیجه، تهوع یا ضعف شد، فوراً او را به داخل منزل یا محل خنکی که سایه دارد، برسانید و برای جبران کمبود آب بدنش، به او نوشیدنی یا آب خنکی بدهید. البته بایستی به خاطر داشته باشید برای رفع عطش از آب یخ ( آبی که خیلی خنک است ) استفاده نکنید، زیرا آب خیلی خنک باعث عطش و احساس تشنگی بیشتر در فرد می شود.

نوشیدنی های حاوی الکل و کافئین مثل قهوه برای رفع تشنگی مناسب نیستند، زیرا حاوی موادی می باشند که دفع ادرار را افزایش می دهند و بدن را دچار کم آبی می کنند.

فردی که علائم زیرا از خود نشان دهد، در معرض خطر زیادی است و بایستی فوراً او را به پزشک برسانید. این علائم شامل :

پوست خشک و سرخ شده ، نبض تند ، پوست سرد و مرطوب وچسبناک ، هذیان گویی و گیجی شدید است. در نهایت باید بگوییم با شناخت علائم کم آبی می توانید از بروز چنین مشکلی جلوگیری کنید و روزهای گرم تابستان را با خوشی و سلامت سپری کنید.













60 تا 70 درصد وزن بدن را آب تشکیل می دهد. مقدار آب مورد نیاز بدن، بوسیله ی دمای بدن و کار کلیه ها برای دفع مواد زاید و میزان تعریق تعیین می شود.
کلیه ها در هر شبانه روز حدود 180 لیتر مایع را ***** می کنند، اما آنچه از طریق ادرار دفع می شود فقط 1 تا 2 لیتر در شبانه روز است.

پس از خواب شبانه اولین ادرار صبح، معمولا غلیظ و زرد رنگ است، اما پس از آن ادرار باید بی رنگ و بی بو باشد و این نشان دهنده کار طبیعی کلیه است. البته گاهی پس از خوردن بعضی از مواد غذایی ادرار رنگ و بوی خاصی می گیرد؛ مثلا 15 دقیقه بعد از خوردن مارچوبه ادرار بوی خاصی پیدا می کند که کاملا بی ضرر است و ناشی از مواد شیمیایی موجود در مارچوبه است.

در حال حاضر توصیه به مصرف 8 لیوان آب و مایعات در روز است، یعنی تقریبا 1 میلی لیتر به ازای هر کالری انرژی دریافتی. البته افرادی که در آب و هوای گرم زندگی می کنند یا به دلیل کار و فعالیت شدید زیاد عرق می کنند، مقدار بیشتری مایعات باید مصرف کنند.
file:///D:/Users/Hojr/Apta/Local/Temp/msohtmlclip1/01/clip_image001.gif
ورزشکاران به دلیل تعریق زیاد در معرض کم آبی هستند. در هنگام انجام ورزش، مصرف مایعات اهمیت زیادی دارد، زیرا به دفع حرارت بدن کمک می کند. از آنجایی که در هنگام ورزش طولانی مکانیسم تشنگی به تعویق می افتد، ورزشکاران نباید بر اساس حس تشنگی آب بخورند، بلکه باید طی یک برنامه زمان بندی شده آب دریافت کنند. در حین ورزش از آب ساده نباید استفاده شود، چون اسمولالیته و غلظت سدیم خون افت می کند و خطرناک است. آب مصرفی در ورزشکاران باید همراه با الکترولیت ها و 6 تا 8 درصد کربوهیدرات باشد تا هم ذخایر گلیکوژن کبدی جایگزین شود و هم جذب آب با این غلظت ماکزیمم باشد.
file:///D:/Users/Hojr/Apta/Local/Temp/msohtmlclip1/01/clip_image001.gif
کودکان در هنگام ورزش ،هرگاه احساس تشنگی کنند به اندازه رفع تشنگی باید آب بخورند و علاوه برآن نصف لیوان آب اضافه تر هم بنوشند. نوجوانان نیز به همین ترتیب، فقط بعد از رفع تشنگی باید 1 لیوان آب اضافه تر بنوشند.
باید توجه داشت که پدیده" مسمومیت با آب" هم با دریافت آب زیاد ممکن است اتفاق بیفتد. در این حالت سطح سدیم خون به علت رقیق شدن خون به شدت افت می کند. این پدیده تعادل آب را در مغز به هم می زند که می تواند باعث تشنج و حتی مرگ شود.

محققان می گویند که یک فرد میتواند تا 10 لیتر آب را بدون ضرر در روز بنوشد. استثنا در این مورد افرادی هستند که بیماری کلیه دارند و باید مقدار دریافت مایعات خود را محدود کنند، ولی در افرادی که عفونت های مثانه دارند افزایش دریافت مایعات مفید است.

به طور کل، مصرف هر 240 میلی لیتر(یک لیوان) مایعات اضافه تر به شکل چای و قهوه خطر سنگ کلیه را به ترتیب 8 ، 9 و 10 درصد کم می کند. جالب است که شیر، نوشابه گازدار و آب میوه این اثر را ندارند و برعکس مصرف هر 240 میلی لیتر آب گریپ فروت اضافه تر، خطر سنگ کلیه را 44 درصد افزایش می دهد!

در هنگام تولد ،75 درصد وزن بدن آب است، این مقدار تا سن 10 سالگی به 60 درصد کاهش می یابد. عملا نوزادان تا 2 سالگی به 3 تا 6 فنجان آب در روز احتیاج دارند. کودکان 2 تا 12 سال هم باید 4 تا 8 فنجان آب در روز دریافت کنند. به خاطر داشته باشید هرگاه خودتان احساس تشنگی کردید و خواستید آب بخورید، حتما به کودک خود هم آب بدهید.

برای محاسبه مقدار مایعات مورد نیاز بدن ، وزن بدن خود را ضرب در75/0-55/0کنید. عدد به دست آمده مقدار مایعات مورد نیاز را بر حسب اونس نشان می دهد(هر اونس معادل 30 میلی لیتر است).







برای جلوگیری از بروز کم آبی ، چه مقدار آب و مایعات نیاز داریم؟



file:///D:/Users/Hojr/Apta/Local/Temp/msohtmlclip1/01/clip_image001.gif
نویسنده/نویسندگان: نیره ولدخانی – کارشناس تغذیه تبیان









file:///D:/Users/Hojr/Apta/Local/Temp/msohtmlclip1/01/clip_image002.jpgیک فرد بزرگسال در حالت عادی به 500 تا 600 میلی لیتر مایعات نیاز دارد که در هنگام ورزش و فعالیت بدنی ، علاوه بر این مقدار هر 20 – 10 دقیقه یک بار به 200 تا 300 میلی لیتر مایع اضافی نیز احتیاج دارد.
دو ساعت اول بعد از فعالیت بدنی در بیرون از منزل ، بایستی 700 میلی لیتر مایعات مصرف کنید.
بچه ها در حالت عادی نیاز به 120 تا 240 میلی لیتر مایعات دارند و هنگامی که در بیرون از منزل فعالیت دارند بایستی هر 20 دقیقه یک بار 150 تا 270 میلی لیتر آب و مایعات مصرف کنند.بعد از تمام شدن بازی یا فعالیت کودک در بیرون از منزل ، در طی دو ساعت اول ، به 700 میلی لیتر مایعات نیاز دارد.

آیا می دانید که :
نوشیدن یک جرعه آب برای یک فرد بزرگسال معادل 30 میلی لیتر مایعات است، در حالی که برای کودک معادل 15 میلی لیتر.

علائم کم آبی :
- لب و زبان خشک
- سردرد
- ضعف و سرگیجه یا خستگی مفرط
- ادرار غلیظ و پررنگ تر از حالت عادی
- تهوع
- درد عضلات

* تذکرات مهم در هوای گرم تابستان

1- هنگامی که روی سرتان آب می ریزید، احساس خوبی به شما دست می دهد، ولی این کار روی دمای مرکزی بدن شما تأثیری نمی گذارد. بایستی در هوای گرم تابستان مقدار زیادی آب و مایعات برای بدن خود فراهم کنید.

2- همیشه لباس های نازک و نخی با رنگ روشن بپوشید.

3- تا جایی که برایتان امکان دارد، در سایه و محل های خنک بایستید و کار کنید.

نکته :
بایستی به خاطر داشته باشید هر موقع، فردی در هوای گرم دچار سرگیجه، بی حالی و بی هوشی شد ، فوراً او را به پزشک برسانید.













مضررات زیاد نوشیدن آب



file:///D:/Users/Hojr/Apta/Local/Temp/msohtmlclip1/01/clip_image001.gif
نویسنده/نویسندگان:








file:///D:/Users/Hojr/Apta/Local/Temp/msohtmlclip1/01/clip_image003.jpgاما به تازگی بحث‌هایی در نکوهش افراط در نوشیدن آب مطرح می‌شود. به گفته پزشکان به همان اندازه که کم آب خوردن خطرناک است، زیاده روی در نوشیدن آب هم سلامتی را به خطر می‌اندازد.

در واقع حداکثر میزان مجاز نوشیدن آب برای انسان‌ها حدود ۲ لیتر است. از سوی دیگر، در صورتی که در مدت زمانی کوتاه مقدار بسیار زیادی آب نوشیده شود، فرد به اختلال پر آبی بدن دچار شده و در این مورد احتمال گیجی، کما و حتی مرگ وجود دارد.

به عقیده پزشکان در صورتی که فرد در هر ۲ ساعت بیش از یک بار به دستشویی برود و سابقه بیماری خاصی نداشته باشد به این معناست که بیش از حد آب نوشیده است.

البته نمی‌توان مقدار مشخصی آب برای نوشیدن روزانه تجویز کرد و این امر به فیزیک بدنی و میل افراد بستگی دارد اما به طور معمول نوشیدن روزانه یک ونیم لیتر آب توصیه می‌شود.







آب راز طول عمر



file:///D:/Users/Hojr/Apta/Local/Temp/msohtmlclip1/01/clip_image001.gif
نویسنده/نویسندگان:








file:///D:/Users/Hojr/Apta/Local/Temp/msohtmlclip1/01/clip_image004.jpgاگر از کسانی که طول عمر 100 ساله دارند راز سلامتی و طول عمرشان را سؤال کنید بسیاری به شما پاسخ می‌دهند: آب؛ آب سالم و بومی.

دانشمندان هم بر همین عقیده‌اند. تمام کسانی که عمر زیاد می‌کنند در بهره جویی از منابع آب خالص ،دور از شهر و عاری از مواد شیمیایی و سموم با هم مشترکند.

آب لوله‌های شهری مملو از موادی چون آلاینده‌های شیمیایی، حشره‌کش‌ها، کلورین و فلوراید است.

حتی آب چاه‌ها و رودهای حومه شهرها نیز چندان با آب لوله‌های شهری تفاوتی ندارند چون باران‌های اسیدی و سموم موجود در مواد معدنی آب‌های زیرزمینی این آبها را نیز ناخالص می‌کند.

بهترین راه برای بهینه‌سازی آب آشامیدنی استفاده از *****های تصفیه آب است .انواع مختلفی از این *****ها وجود دارند.

بهترین آنها با استفاده از ذغال چوب فعال شده ناخالصی‌های آب را گرفته ولی به مواد معدنی موجود در آن آسیب نمی‌رسانند.

دستگاه‌هایی که برای کاهش سختی آب استفاده می‌شوند را به کار نگیرید چون به همراه ناخالصی‌ها مواد معدنی ضروری آب را نیز از بین برده و آن را بی‌ارزش می‌کنند.

هرگز آب را داخل ظرف‌های پلاستیکی نگهداری نکنید؛ چون بای‌فنیل‌های پلی‌کرونیدی پلاستیک می‌توانند در آب رسوخ کرده و آن را آلوده کنند.

آب برای لاغری
آب برای همه حیاتی است. بدن ما برای حفظ سطح اسمزی خون به میزان مشخصی آب نیازمند است. مایع اسمزی محیط لازم برای گردش خون ، دفع فرآورده‌های مازاد و تمیز کردن بافت روده ای را فراهم می‌کند.

آب یکی از عوامل حیاتی کاهش وزن نیز به شمار می‌آید. در رژیم‌های کربوهیدرات مصرف حداقل 21/2 لیتر آب در روز توصیه و گاهی اجبار می‌شود.

دلیل این تاکید این است که آب به دفع کتون‌ها که تفاله‌های اسیدی باقی مانده از واکنش تبدیل چربی به شکر در فرآیند متابولیسمی بدن هستند، کمک می‌کند.

رژیم‌های پروتئین نیز که احتمال ایجاد سنگ کلیه و کیسه صفرا را بالا می‌برند بر مصرف زیاد آب تاکید ویژه دارند. سالمترین نوع آب، آب خالص مطابق با دمای اتاق است.

آب‌های طعم‌دار و معطر
مقداری ریحان و نعنای تازه را خرد کنید و به همراه کمی آب داخل یک پارچ بریزید. آنرا به مدت نیم ساعت در دمای اتاق بگذارید.

سپس یک قاشق غذاخوری عسل به آن اضافه کرده و خوب هم بزنید. می‌توانید این شربت معطر و تر و تازه را با هر غذایی میل کنید.

همشهری آنلاین







نوشیدن آب برای پیشگیری از سنگ کلیه



file:///D:/Users/Hojr/Apta/Local/Temp/msohtmlclip1/01/clip_image001.gif
نویسنده/نویسندگان:








file:///D:/Users/Hojr/Apta/Local/Temp/msohtmlclip1/01/clip_image005.jpg
همشهری آنلاین:حفظ آب بدن در تابستان به دلایل بسیار اهمیت دارد،از جمله برای جلوگیری از تشکیل سنگ‌های کلیوی.
کمبود مایعات در بدن می‌تواند به ایجاد سنگ‌های کلیوی بینجامد، و فعالیت‌های جسمی در معمول تابستان می‌تواند باعث تکان خوردن سنگ‌های کلیوی و ایجاد علائم دردناک شود.
یکی از بهترین راه‌ها برای پیشگیری از سنگ‌های کلیوی این است که در طول 24 ساعت آب را به بدن برسانیم. برای این کار در طول رو ز باید 6 تا 8 لیوان آب بنوشید.
حدود 13 درصد مردان و 7 درصد زنان زمانی در طول عمر شان سنگ کلیوی خواهند داشت، برای پیشگیری از ایجاد این سنگ‌ها این توصیه‌ها را رعایت کنید:


مقدار زیادی آب بنوشید.
مصرف چای و نوشابه‌های گازدار را حاوی اکسالات هستند و ممکن است خطر انواعی از سنگ‌های کلیوی را بیفزایند، کم کنید.
ورزش کنید و وزنتان را کم کنید. اضافه‌وزن و زندگی بی‌حرکت یک عامل مهم شیوع سنگ‌‌‌های کلیوی است.
لیموناد بنوشید، البته نه انواع پودری که باید با آب مخلوط شوند. نشان داده شده است که لیموناد واقعی خطر سنگ‌های کلیوی را کاهش می‌‌دهد.
از دکترتان درباره داروهایی که به پیشگیری از سنگ‌های کلیوی کمک می‌کنند، سوال کنید.
از دکترتان درباره ادامه مصرف مکمل های کلسیم که ممکن است خطر سنگ های کلیوی را بیفزایند،سوال کنید.
افراد با ادرار بسیار اسیدی ممکن است مجبور باشند مقدار کمتری گوشت قرمز و گوشت مرغ و ماهی بخورند- غذاهایی که میزان اسیدی‌بودن ادرار را می‌افزایند. با دکترتان در این مورد مشورت کنید.









نوشیدن آب بعد از مصرف مواد قندی از پوسیدگی‌های دندان پیشگیری می‌کند



file:///D:/Users/Hojr/Apta/Local/Temp/msohtmlclip1/01/clip_image001.gif
نویسنده/نویسندگان: خبرگزاری دانشجویان ایران - تهران سرویس: بهداشت و درمان - عمومی








file:///D:/Users/Hojr/Apta/Local/Temp/msohtmlclip1/01/clip_image001.gif
یک متخصص بیماریهای دهان و دندان گفت: نوشیدن یک لیوان آب بعد از مصرف نوشیدنی‌ها ومواد قندی در سلامت دندانها و جلوگیری از پوسیدگی‌های دندانی موثر است.
به گزارش سرویس بهداشت و درمان خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، دکتر رسول مفید رییس دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، در حاشیه دهمین همایش اندودانتیست‌های ایران افزود: نوشیدن آب بعد از خوردن مواد قندی مانع از تجمع مواد میکروبی در دهان و فضای بین دندانها می‌شود.
وی گفت: نوشیدن یک لیوان آب پس از مصرف مواد قندی و شیرینی همچنین از تشکیل اسید ناشی از فعالیت میکروبها در دهان که باعث پوسیدگی‌های دندان می‌شود، جلوگیری می‌کند.
این متخصص بیماریهای دهان و دندان اضافه کرد: این کار باعث پاک شدن دهان از باقی مانده‌های مواد قندی نیز می‌شود و از فعالیت‌ عوامل میکروب زا در دهان و فضای لای دندانها جلوگیری می‌کند و به طور کلی مانع اثرات منفی مواد قندی می‌شود.
وی در ادامه گفت: بهترین و ساده ترین کار برای ارتقای سلامت دهان و دندان، سه نوبت مسواک زدن در طول روز است و به خصوص مسواک زدن در شب و قبل از خواب از اهمیت بیشتری برخوردار است.
دکتر مفید اضافه کرد: همچنین استفاده از نخ دندان و مراجعه شش ماه یکبار به دندانپزشک نقش بسیار موثری در پیشگیری از ابتلا به بیماریهای دهان و دندان دارد که هزینه چندانی نیز تحمیل نمی‌کند.
وی به والدین توصیه کرد؛ مسواک زدن روزانه را به کودکان خود آموزش دهند تا آنها به انجام این کار عادت کرده و بلافاصله بعد از مصرف مواد غذایی عمل مسواک زدن را انجام دهند.
وی با بیان این که این همایش از 15 امتیاز بازآموزی برای دندانپزشکان عمومی و 9 امتیاز بازآموزی برای متخصصان دندانپزشکی برخوردار است، افزود: 200 مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شده که از این بین 120 مقاله به صورت سخنرانی و 40 مقاله به صورت پوستر در طی سه روز کنگره ارایه ‌شد. همچنین 50 میزگرد علمی توسط 80 استاد دندانپزشکی ارائه شد.
گفتنی است، دهمین همایش اندودانتیست‌های ایران که روز پنجشنبه در دانشکده دندانپزشکی دانشگاه شهید بهشتی با حضور بیش از 1500 دندانپزشک از سراسر کشور و 6 مهمان خارجی گشایش یافت، امروز( ششم مردادماه) به کار خود پایان داد.












درباره طب آب درمانی



file:///D:/Users/Hojr/Apta/Local/Temp/msohtmlclip1/01/clip_image001.gif
نویسنده/نویسندگان:








file:///D:/Users/Hojr/Apta/Local/Temp/msohtmlclip1/01/clip_image001.gif
فلسفه طب اب درمانی :
این روش یک خانه تکانی قطعی برای بدن است و موجب نظافت کامل تمام دستگاهها وتمام سلولهای بدن می گردد وعوامل بیماری را بکلی بیرون می ریزد وبر دو اصل استوار است :

اصل یکم - در اثر خوردن غذاهای گوناگون مقداری غذا از دستگاه هاضمه می گذرد وصرف سلولهای بدن نمی شود بلکه در زیر پوست بدن واطراف قلب وسایر مراکز حساس تن بعنوان ذخیره باقی می ماند وهمینها هستند که پس از مدتی تولید عفونتهای گوناگون کرده وسبب بروز بیماریهای مختلف می شوند وهر اندازه درجه عفونت ومیزان مواد اضافی بیشتر باشد بیماری شدیدتر خواهد بود واین بیماریها نامهای تازه ای به خود خواهند گرفت ولی اصل وریشه همه این بیماریها یکی است وان نمو میکروبها و ویروسها است زیرا زندگی انها تنها در محیطی ممکن است که دارای سموم ومواد غذایی زائد بوده باشد .

اصل دوم - برای معالجه بیماریها واز بین بردن میکروبها باید قبل از هر چیز این سموم انباشته شده را بیرون ریخت واین در صورتی ممکن است که برای مدتی بین 10 الی 40 روز غذا به بدن نر سانیم وتنها اب بیاشامیم در این صورت بدن خود بخود مواد غذایی وعفونی وزباله های انباشته شده را از ذخیره گاهها بیرون اورده ومصرف می کند تا هنگامی که ان کثافات تمام گردد و ان وقت ریشه بیماری کنده می شود.

مزیتهای طب اب درمانی :
این طب امتیازاتی بر سایر روشهای درمانی دارد که به 6 مزیت ان اشاره مختصری می گردد .

1- درمان طبیعی - در طب اب درمانی بیماری بطور کاملا طبیعی و با استفاده از اب خالص درمان می شود ولی در سایر روشها از داروهای سمی وشیمیایی استفاده می شود که اثرات منفی وضررهایی بر روی سلولها وبافتهای حساس بدن می گذارند وبدن در برابر ان داروهای سمی واکنش نشان می دهد وبیماریهای دیگر را تحریک می نماید وهمچنین موجب مسمومیت تدریجی جسم می شوند .

2- درمان فراگیر -در طب اب درمانی بیماریهای متعدد در جسم انسان درمان می شوند زیرا در این طب تمام اجزاء ودستگاههای بدن از عوامل بیماری پا کسازی می شوند ولذا بیماریهای متعدد بطور یکجا درمان می شوند ولی در سایر روشهای درمانی معالجات فقط بهمان بیماری اختصاص می یابد که برای درمان ان تلاش می شود .

3- درمان ریشه ای - در طب اب درمانی بیماری بطور ریشه ای درمان می شود زیرا فرایند طب اب درمانی مقابله با ریشه های بیماری است وان ریشه ها سموم وذخایر انباشته شده می باشند که به روش اب درمانی تمام این ریشه های عامل بیماری کنده شده ودفع می شوند.

4- درمان یک نوبتی - در طب اب درمانی بیماری در یک نوبت ودر مدت زمان بین 10 الی40 روز درمان می شود ولی در سایر روشها درمان در مدتهای طولانی وگاهی سالها طول می کشد .

5- نظافت وپاکسازی عمیق جسم -در طب اب درمانی کل سیستم بدن یعنی تمام سلولها-بافتها-عصب ها-مفاصل- دستکاه گوارش و...... شستشو ونظافت می شوند وسموم و زباله ها وذخایر انباشته شده که عامل رشد ونمو میکروبها وویروسها وعوامل بیماری زا هستند از جسم خارج می شوند وهیچ روش دیگری این قابلیت نظافت و شستشوی عمیق جسم انسان را ندارند .

6- باز سازی جسم - امتیاز بسیار مهم طب اب درمانی علاوه بر سایر مزایا باز سازی جسم فرسوده وخسته است زیرا در طب اب درمانی به تمام سلولهای پیر و فرسوده حمله می شود و انها را از جسم خارج می نماید وانسان تولدی دیگر می یابد و با خروج سلولهای مریض وکهنه وفرسوده و همچنین شستشوی سلولهای سالم بافتهاو عصب ها و سایر اجزاءودستگاههای بدن انسان به سوی سلامتی و نشاط وشادابی و طراوت جسم باز می گردد و مکانیسم شستشوی کل سیستم بدن امتیاز بسیار خاص طب اب درمانی است و حیات دوباره به انسان می دهد چناچه خدای بزرگ می فرماید: وجعلنا من الماء کل شیء حیء - سوره انبیاء ایه 30 (و همه چیز را بواسطه آب زنده گردانیدیم).







آب درمانی چیست؟ (Hydropathy)



file:///D:/Users/Hojr/Apta/Local/Temp/msohtmlclip1/01/clip_image001.gif
نویسنده/نویسندگان:








file:///D:/Users/Hojr/Apta/Local/Temp/msohtmlclip1/01/clip_image001.gif
آب درمانی(هیدروپاتی) یعنی درمان امراض به وسیله آب. از زمانی که به یاد می آید، هم قبایل بدوی و هم ملل متمدن آب را برای درمان به کار می گرفتند. حتی حیوانات وحشی و اهلی دریافته اند، زمانی که بیمار می شوند، باید آب بیاشامند.
مصرف صحیح آب نه تنها تندرستی ما را حفظ می کند، بلکه در صورت از دست رفتن تندرستی یا بروز اختلال در آن از طریق پاکسازی مواد زاید از بدن، آن را باز می گرداند.

* طبقه بندی آب از نظر درجه حرارت:
1) آب خنک تر از دمای بدن (37 درجه)، اثر برانگیزنده، خنک کننده و محرک دارد.
2) آب گرم تر از بدن، تقویت کننده، نیرو بخش و قدرت آفرین است.
3) آبی که داغ است آرامش به وجود می آورد و دردها را مرتفع می سازد، ولی ایجاد خستگی مفرط می نماید.
4) آبی که اندکی از درجه حرارت بدن پایین تر است، یعنی آب ولرم (27 تا 32 درجه) یا آب نه سرد و نه گرم (32 تا 35 درجه) همیشه سودمند است و برای مصارف عمومی مناسب است.

* چار چوب نظری آب درمانی
نظریه اساسی و اصول هیدروپاتی را می توان به قرار زیر تشریح کرد:

ناخالصی های بدن، علت تمام بیماری هاست.

درد، آوای طبیعت است که به مغز هشدار می دهد که پناهگاه عضو، مورد تهاجم دشمن قرار گرفته است و برای دفع میهمان ناخوانده یاری می طلبد.

داروهای شیمیایی زهرآگین در چنین مواردی صرفا بیماری را کنترل می کنند، ولی نمی توانند علت را مرتفع سازند. این داروها متعاقبا صدمات شدید تری عارض می کنند.

طبیعت درمان دهنده بزرگی است. بنابراین تمهیدات ما در گرو همکاری با طبیعت، در پاکسازی زواید از طریق مصرف داخلی و خارجی آب است که سالم ترین، مطمئن ترین و بی آزارترین پاک کننده است.

بدن انسان سالم بیش از 60 درصد آب دارد که درجه حرارت آن 37 درجه سانتی گراد است. بدن روزانه مقداری آب از طریق پوست، شش ها، کلیه ها و روده ها دفع می کند و برای اینکه در تندرستی باقی بماند، باید مقداری آب خالص را از راه غذا و آشامیدنی به بدن برسانیم.

برای آنکه تندرستی را حفظ کنیم، همیشه باید غریزه طبیعی را به منزله راهنما قرار دهیم.

علت اولیه تمام بیماری ها، باقی ماندن مواد مرضی در سیستم بدنی است. باکتری ها ازاین مواد زاید تغذیه می کنند. هیچ گونه باکتری در خون خالص اکسیژن دار و در مکانی که این مواد زاید یافت نمی شوند، نمی تواند رشد کند.

بیماری های مزمن در اثر تجمع این مواد مرضی در بعضی از مناطق بدن که بنا به دلایلی ضعیف تر از بقیه اعضا در دفع مواد زاید است، مانند ریه، کبد یا کلیه به وجود می آیند که این مواد زاید سبب تضعیف و تخریب عضو گرفتار می شوند.

تمهیدات ما در علاج بیماری حاد یا مزمن باید کمک به طبیعت در خروج این مواد زاید از بدن باشد که عملکرد اعضا را مختل می کند و این کار نباید با سموم یا تزریق مواد بیگانه در سیستم باشد که حالت بیماری را مشکل تر می سازد، پس آنگاه طبیعت با ناخالصی ها می ستیزد و موادی که برای بدن لازم نیست از بدن دفع می کند.

* ما به وسیله ی آب می توانیم ...

1) هضم غذا را در بدن خود بهبود بخشیم.
2) اجابت مزاج خود را فعال سازیم.
3) جریان ادرار را منظم کنیم.
4) پوست را پاک کنیم و منافذ را برای تعریق باز نگه داریم.
5) تعریق را کم کنیم، وقتی که بیشتر از حد باشد.
6) خواب طبیعی و سالم داشته باشیم.
7) درجه حرارت را به هنگام تب کم کنیم.
8) درجه حرارت را در شرایط لرز زیاد کنیم.
9) جریان خون را تسریع نماییم.
10) التهاب و احتقان را در هر جای بدن کاهش دهیم.
11) از چرکی شدن هر قسمت ملتهب جلوگیری کنیم.
12) در هنگام بیماری تشنگی را مرتفع سازیم.
13) تمام ضایعات از قبیل زخم، بریدگی، سقوط، شکستگی ها، سوختگی ها و ... را ترمیم کنیم.
14) درد را به شیوه ای طبیعی، بدون داشتن اثرات ناگوار شایع داروهای سمی آرام کنیم.
15) به طبیعت در ریشه کن ساختن ناخالصی ها، سموم و ... از بدن کمک برسانیم.
16) آسیب های کبد، یرقان، سنگ صفرا، یبوست، قولنج، کهیر، چاقی و بیماری های تحلیل برنده را شفا بخشیم.
17) اختلال در آشامیدن، تپش قلب، روماتیسم، نقرس، ضعف ***ی و ... را بهبود نماییم.
18) بیماری هایی از قبیل گال، کورک و دمل، کیست سرطان، زخم های خورنده، خنازیر، لوپوس، سل، جذام و ... را التیام دهیم.
19) از افراد ضعیف و خسته مراقبت کنیم و آنها را با طراوت و سرپا نگه داریم.

* موارد احتیاط

آب های خنک تر را برای مدت زمان کوتاه تری باید به کار برد.

وقتی که بدن خشک می شود، نباید آب سرد را به مصرف داخلی رساند.

در کم خونی ها، درجه حرارت پایین، سیانوز و در خلال عادات ماهانه در افراد حساس، آب درمانی توصیه نمی شود.

آب گرم را نباید در افراد ناتوان که احساس کوفتگی می کنند، یا مستعد غش و ضعف هستند، یا آنهایی که مستعد گرمازدگی می باشند و یا در سکته به مصارف داخلی و خارجی بدن رساند.

آب ولرم، نه سرد و نه گرم، در درمان اغلب بیماری ها موثر است، به شرط آنکه توسط پزشکی مجرب در زمینه ی آب درمانی تجویز شده باشد.

آب دارای مواد معدنی اولیه و ناخالصی یا آغشته به رادیوم و ... را نباید برای مصارف آشامیدنی به کار برد.









نکات زیر درباره نوشیدن آب خواندنی است:

* قبل از احساس تشنگی، آب بخورید.

* به هنگام فعالیت بدنی آب را قبل از فعالیت، در حین آن و پس از ورزش کردن بخورید.

* آب را به نوشیدنی های دیگر ترجیح دهید.

* آب بدن را از طریق میوه هایی مانند گوجه فرنگی، هندوانه، طالبی، کرفس و خیار تامین کنید. خوب است بدانید که زمان دقیق مصرف آب اهمیت زیادی دارد و حداکثر تاثیر را روی بدن خواهد گذاشت.

* مصرف ۲ لیوان آب، ناشتا، اعضای داخلی بدن را فعال می کند.

* مصرف یک لیوان آب نیم ساعت قبل از هر وعده غذایی، به هضم غذا کمک می کند.

* خوردن یک لیوان آب قبل از حمام به کاهش فشار خون کمک می کند.

* برای جلوگیری از سکته مغزی یا حمله قلبی، قبل از خواب یک لیوان آب بخورید.
viyan
‏۱۳۹۲-۰۴-۰۷‏, ۰۷:۳۹ بعد از ظهر
1. طبع آن سرد و تر است.
2. حدود 50 تا 75 درصد بدن انسان را آب تشکیل داده است.
3. بالا برنده انرژی الکترومغناطیسی بدن است.
4. باعث افزایش اکسیژن خون می‎گردد.
5. مفید در حفظ متابولیسم است.
6. برطرف کننده بیخوابی است.
7. باعث طول عمر می‎شود اگر هر روز صبح ناشتا از داخل بینی فرو بریم.
8. خوردن بین غذا باعث چاق شدن می‎شود.
9. برطرف کننده سکسکه است. 10. کسانی که سردرد دارند و دارای غده‎های مغزی هستند هر نیم ساعت یک لیوان آب جوش بنوشند.
11. کسانی که یبوست دارند صبح ناشتا و شب قبل از خواب یک لیوان آب بخورند.
12. آب قلیاکننده خون بدن است.
13. کسانی که سرطان دارند هر نیم ساعت یک فنجان آب جوش بنوشند.
14. برای درمان کم خونی در آب سرد قدم بزنید.
15. برای پیشگیری از سرماخوردگی روزی 3 تا 5 بار آب ولرم را از بینی به داخل دهان فرو برید و هر نیم ساعت یک لیوان آب جوش بخورید.
16. برای رفع چین و چروک اطراف دهان صبح‎ها دهان را پر از آب سرد کنید و چند دقیقه نگهدارید. مواظب دندان‎ها باشید.
17. برای درمان سیاهی زیرچشم صبح‎ها با آب جوشیده چشم‎ها را کمپرس کنید.
18. دوش گرفتن با آب داغ باعث ضعف بینایی و سفیدشدن مو می‎گردد.
19. کسانی که روماتیسم دارند آب کمتر بخورند.
20. آب داغ باعث از بین رفتن زیبایی می‎گردد.
21. بالای غذا آب خوردن باعث سوءهاضمه می‎شود.
22. برای درمان قاعدگی سخت دوش آب سرد بگیرید و قبل از این که داخل آب گرم بروید کمی آب گرم بنوشید.
23. ماساژ بدن در آب گرم برای فشار خون مناسب است.
24. کسانی که سل دارند هفته‎ای 3 بار حمام آب گرم بگیرند.
25. برای تقویت قلب هفته‎ای چندبار حمام گرم و از آب دریا استفاده شود. آب زیادگرم نباشد.
26. قدم زدن در آب سرد باعث تسکین اعصاب می‎شود.
27. برای پایین آوردن تب پاها را در آب نمک شستشو دهید.
28. حمام گرفتن در آب شور برای تصلب شرائین مفید است.
29. برای درمان بواسیر از نیمه پائین بدن دوش سرد بگیرید.
30. آب دریا برای ورم پروستات مفید است و یا قسمت باسن را برای مدت ده دقیقه در آب گرم قرار دهید.
31. برای درمان نقرس و اسیداوریک روی آلت روزی چندبار آب سرد بریزند.
32. قدم زدن در آب سرد و نوشیدن آب سرد، دو لیوان قبل از خواب لاغری را درمان می‎کند.
33. خوردن آب باران برای بیماران صرع مفید است، باران بهاری.
34. برای درمان تبخال یخ را به مدت یک ساعت روی تبخال بگذارید.
35. برای جلوگیری از خون مردگی موضع را در آب یخ بگذارید.
36. نوشیدن آب قبل از غذا اشتها را کم می‎کند.
37. خوردن آب برای خارج کردن مواد زائد بدن ضروری است.
38. چنان‎چه تب دارید هر نیم ساعت یک لیوان آب ولرم بنوشید.
39. به خاطر داشته باشید که سرب در آب حل می‎گردد چنان‎چه جهت آشامیدن آب از شیر آب می‎خواهید استفاده کنید بگذارید مقداری آب از آن برود سپس از آن استفاده کنید و استفاده از شیر آب گرم جداً خودداری کنید. چون ممکن است سربی که داخل آهن لوله‎ها وجود دارد در آب حل شده باشد و باعث مسمومیت شما ‎گردد.
40. چنان چه دسترسی به آب سالم ندارید آب را حداقل 20 دقیقه بجوشانید سپس استفاده کنید.
41. سعی کنید از آب‎های حاوی کلر کمتر استفاده کنید چون آب شهری کلر دارد، آب را در ظرفی که درب آن باز است برای 15 دقیقه تا یک ساعت بگذارید بماند سپس استفاده کنید.
42. یک روش دیگر برای ضدعفونی کردن آب مخلوط نمودن آن با کمی آبلیمو است.
43. آبی که بسیار سرد باشد باعث ضعف قوه باه می‎گردد.
44. هیچ گاه بعد از مصرف میوه آب ننوشید.
45. مصرف بیش از حد آب نه تنها سموم بدن را دفع نمی‎کند بلکه خود آب هم سم می‎شود.
46. آب‎های سنگین و شور باعث یبوست می‎شود.
47. برای از بین بردن زردی پوست هر روز صبح با آب سرد استحمام کنید.
48. خوردن روزی یک قاشق آب دریا بسیار مفید است.
49. حضرت رسول(ص) فرموده‎اند آب را جرعه جرعه بنوشید و بدون نفس کشیدن و یک مرتبه نیاشامید. بهترین روش نوشیدن آب جرعه جرعه است.
50. استحمام با آب سرد بعد از غذا مخصوصاً خوردن ماهی باعث ثقل، فلج بدنی و سکته ناقص می‎گردد.
51. استحمام با آب داغ باعث ریزش مو و سکته قلبی می‎گردد.
am.zardpour
‏۱۳۹۳-۰۷-۱۶‏, ۰۱:۰۷ قبل از ظهر
علایم نشان دهنده کم آبی بدن
اگر از هر کارشناس تناسب اندامی تاثیر منفی تمرینات ورزشی را بپرسید قطعا کم آبی جز پاسخ هایشان خواهد بود. کم آبی کشنده است! برای انجام تمرینات قطعا به آب نیاز دارید- برای رشد کردن به آن نیاز دارید- اما هنوز بسیاری از افراد روزشان را با کم آبی سپری می کنند. دلیل این امر ممکن است بخاطر این باشد که این زنان واقعا نمی دانند چه زمانی بدنشان کم آب است و چه زمانی نه. برای حل این مشکل، به سراغ گرگ جاستیس، فیزیولوژیست ورزشی در AYC Fitness شهر کانزاس و نویسنده ی کتاب Mind Your Own Fitness رفته ایم تا علایم مهمی که نشان دهنده ی نیاز بیشتر بدن ما به آب است را معرفی کند:
داشتن سردرد
بدن افراد دائما در حال از دست دادن مایعات است، مگر آنکه 24 ساعته و هر هفت روز از شبانه روز مشغول نوشیدن آب باشید! این از دست دادن ها به معنی از دست دادن نمک های ضروری ای از جمله سدیم و پتاسیم نیز می شود چرا که این مواد نیز درون مایعاتی که از دست می دهید وجود دارند. مساله اینجاست که: از دست دادن این نمک ها موجب تغییراتی در آرایش شیمیایی خون بدن می شود. و مغز نسبت به این تغیییرات بسیار حساس و واکنش پذیر است و همین حساسیت مغز است که سردرد را پدید می آورد. واضح است؟ حتی این سردرها ممکن است با توجه به میزان آب از دست رفته شدیدتر نیز بشوند. جاستیس می گوید:" هر چه آب بیشتری از دست بدهید، به تناسب آن حجم خون بدنتان نیز کمتر می شود که در نتیجه ی آن اکسیژن کمتری نیز به مغزتان می رسد. این امر موجب می شود تا رگ های خونی گشاد تر شوند و این یعنی سردردی شدیدتر " نتیجه: آب کمتر برابر است با سردرد شدیدتر.
بیش از حد زرد بودن ادرار
شاید این موضوع خوشایندتان نباشد اما به هرحال باید پذیرفت! علت بیش از حد زرد بودن ادرار وجود غلظت بالای مواد زائد در آن است. جاستیس می گوید:" وقتی نیاز بدنتان به آب کاملا تامین شده باشد، مواد زائد به راحتی و به شیوه ای موثر از بدنتان خارج می شوند، اما هنگامی که مایع کافی در بدن وجود نداشته باشد این مواد زائد نمی توانند به آسانی از بدن خارج شوند و حجمی از آن ها در بدن باقی می ماند که مسلما عفونت ادرار یکی از نتایج مضر آن خواهد بود.
ابتلا به یبوست
باز هم مساله ای ناخوشایند اما واقعیتی انکار ناپذیر. و دلیل این مساله هم تا حدودی مشابه مورد قبلی است. آب کمک می کند تا مواد زائد به راحتی در روده ی بزرگ حرکت کنند و از بدن خارج شوند. بنابر گفته جاستیس:" اما اگر در روده آبی نباشد، روده نمی تواند به راحتی تفاله های غذا را به حرکت درآورد." و نتیجه ی آن یبوست خواهد بود.





 > مـیان ‌وعــده‌ها


ک کنید : مـیان ‌وعــده‌ها

3tare
‏۱۳۹۰-۰۹-۱۲‏, ۰۲:۱۴ بعد از ظهر
آشنایی با میان ‌وعده‌های کم کالری

۱- شش پیمانه پاپ‌کورن مایکروویو شده
اگر می‌خواهید یک میان ‌وعده زیاد ولی کم کالری بخورید، ‌ استفاده از پاپ‌کورن، ‌پیشنهاد خوبی است.
همچنین این میان وعده دارای مقدار زیادی فیبر است که می‌تواند شما را تا مدت زیادی سیر نگه دارد.
چربی اشباع شده: ۰/۵ گرم
سدیم: ۲۲۰ میلی‌گرم
کلسترول: ‌۰ میلی‌گرم
کربوهیدرات: ۲۴ گرم

۲- چهارده عدد بادام
هنگامی که به آشپزخانه دسترسی ندارید به عنوان مثال زمانی که در ترافیک سنگینی گیر کرده‌اید و نیاز به خوردن میان وعده‌ای سالم دارید می‌توانید ۱۴ عدد بادام بخورید؛ با این کار بدن شما ۹۸ کالری دریافت خواهد کرد.
بادام‌ها سرشار از فیبر و پروتئین هستند و گرسنگی را برای مدت زیادی از شما دور می‌کنند.
چربی اشباع شده: ۰/۶۳ گرم
سدیم: ۰ میلی‌گرم
کلسترول: ۰ میلی‌گرم

۳- سیب‌ پخته شده
سیب‌ها یکی از سالم‌ترین میان ‌وعده‌ها به شمار می‌روند و به روش‌های زیادی می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. یکی از این روش‌ها پختن آن است.
سیب پخته شده دارای‌‌ همان مقدار فیبر و ویتامینی است که در سیب تازه وجود دارد. اگر می‌خواهید سیب شما خوشمزه‌تر شود می‌توانید روی آن مقداری پودر دارچین بریزید بدون آنکه هیچ کالری به آن اضافه شود.
چربی اشباع شده: ۰ گرم
سدیم: ۲ میلی‌گرم
کلسترول: ۰ میلی‌گرم

۴- سه چهارم پیمانه قطعات یخ‌زده انبه
قطعات یخ‌زده انبه را هم به صورت بسته‌بندی شده و آماده و هم به صورت خانگی می‌توانید تهیه کنید. استفاده از این میان وعده راه مناسبی برای درفت بتاکاروتن است. سه چهارم پیمانه از قطعات انبه یخ‌زده دارای فقط ۹۰ کالری است و ۶۰ درصد از نیاز روزانه بدن به ویتامین سی را برطرف می‌کند.
چربی اشباع شده: ۰ گرم
سدیم: ۰ میلی‌گرم
کلسترول: ۰ میلی‌گرم

۵- برش‌های سیب با کره بادام زمینی
لایه نازکی از کره بدون نمک بادام زمینی را روی سه چهارم پیمانه برش سیب بمالید. مراقب باشید بیش از دو قاشق چای‌خوری کره بادام زمینی روی برش‌ها نمالید. این میان وعده دارای ۹۰ کالری است.
چربی‌ اشباع شده: ۰/۸ گرم
سدیم: ۲ میلی‌گرم
کلسترول: ۰ میلی‌گرم

۶- ماست با مغز تخمه آفتابگردان
یک قاشق چایخوری مغز تخمه آفتابگردان را درون نصف پیمانه ماست بدون چربی بریزید. مغز‌ها دارای ۱۹ کالری هستند و کل این میان وعده کمتر از نیم گرم چربی اشباع شده دارد. مطمن شوید مغزهایی که استفاده می‌کنید بدون نمک باشند بخصوص اگر مراقب مقدار سدیم بدنتان هستید.
چربی اشباع شده: ۰/۲۶ گرم
سدیم: ۰ میلی‌گرم
کلسترول: ۰ میلی‌گرم

۷- بیست عدد پسته
از مقدار چربی زیاد موجود در پسته نترسید چرا که اکثر این چربی‌ها اشباع نشده و یا چربی‌های خوب برای بدن هستند. با خوردن ۲۰ عدد پسته تنها ۸۰ کالری و کمتر از یک گرم چربی اشباع شده دریافت کنید. پسته‌ها سرشار از پروتئین، فیبر ویتامین و مواد معدنی کلیدی هستند. بهتر است پسته‌ها را یا به صورت خام و یا بوداده بدون نمک بخورید.
چربی اشباع شده: ۰/۸ گرم
سدیم: ۰ میلی‌گرم
کلسترول: ۰ میلی‌گرم

۸- موز یخ ‌زده با ماست
اگر به دنبال راهی ابتکاری برای اضافه کردن میوه به رژیم غذایی خود هستید موز یخ زده با ماست پیشنهاد خوبی خواهد بود. موز‌ها را پوست کنده و آن‌ها را به دو نیم تقسیم کنید و مقداری ماست روی آن‌ها بمالید سپس یک عدد چوب بستنی را درون هریک فرو کنید و درون فریزر قرار دهید. پس از اینکه موز‌ها منجمد شدند آن‌ها را از فریزر بیرون آورید و آن را با میل بخورید. هر نصف موز چوب دار، کمتر از ۸۰ کالری دارد.
چربی اشباع شده: ۰/۳۵ گرم
سدیم: ۳ میلی‌گرم
کلسترول: ۷ میلی‌گرم

۹- یک پیمانه انگور
انگور‌ها دارای مقدار زیادی آب هستند و یک پیمانه پر از انگور فقط ۶۲ کالری دارد. آب درون انگور‌ها به شما کمک می‌کند تا احساس سیری کنید. انگور‌ها سرشار از ویتامین کا و منگنز و مقداری فیبر هستند. خوردن تازه یا یخ زده آن خواص فوق‌العاده‌ای دارد.
چربی اشباع شده: ۰/۱ گرم
سدیم: ۲ میلی‌گرم
کلسترول: ۰ میلی‌گرم
solmaz
‏۱۳۹۰-۱۲-۰۳‏, ۰۲:۳۹ بعد از ظهر
میان‌وعده چی بخوریم؟
http://img.tebyan.net/big/1389/09/6164219131154252398122011614401493950111.jpg
شما روزی چند وعده غذا می‌خورید؟ چند وعده اصلی؟ چند میان ‌وعده؟

متخصصان تغذیه به ما توصیه می‌کنند علاوه بر سه وعده اصلی، حتما سه تا چهار میان‌وعده (جمعا در حدود 500 تا 600 کیلوکالری) نیز در برنامه غذایی روزانه‌مان بگنجانیم: یک میان‌وعده بین صبحانه (http://forum.bodybuilder.ir/nutrition_health/nutrition_news/healthy_nutrition/2009/8/20/100266.html)و ناهار (http://forum.bodybuilder.ir/nutrition_health/nutrition_news/healthy_nutrition/2010/1/14/113024.html)، دو میان‌وعده بین ناهار و شام (http://forum.bodybuilder.ir/nutrition_health/nutrition_news/healthy_nutrition/2010/11/2/142358.html)و یک ‌وعده سبک هم بعد از شام؛ که البته این آخری به کسانی توصیه می‌شود که شام‌شان را تا ساعت 8 شب خورده‌اند.

توصیه دیگر، این است که هر چه از ساعات اولیه روز به سمت ساعات پایانی می‌رویم، میان‌وعده‌ها باید کم‌کالری‌تر شوند. لابد این را می‌دانید که از نظر علم تغذیه، حذف وعده‌های غذایی، راه مناسبی برای کم کردن وزن (http://forum.bodybuilder.ir/index.aspx?pid=234)نیست، بلکه باید کم‌کالری‌ترین، اما مغذی‌ترین‌ خوراکی را برای هر وعده و میان‌وعده برگزینیم.

و اما نکته آخر:
بهتر است خوراکی هایی که برای میان‌وعده انتخاب می‌کنیم، هم تازه باشند؛ هم تلفیق‌شده با چند ماده غذایی. به این ترتیب، ارزش میان‌وعده‌مان چند برابر می‌شود.
فراموش نکنیم که اولویت با غذاهای کم‌نمک (http://forum.bodybuilder.ir/nutrition_health/(foods)/spices/2006/3/20/16666.html) و کم‌چرب (http://forum.bodybuilder.ir/nutrition_health/(foods)/dairy_products/2009/5/14/91706.html) (البته از نوع چربی‌های اشباع مانند شیر (http://forum.bodybuilder.ir/nutrition_health/(foods)/dairy_products/2010/6/12/126774.html)و ماست کم‌چرب) است.
حال میزان کالری موجود در تعدادی از خوراکی ها را برای شما بیان می کنیم که می توانید از آنها در میان وعده تان استفاده کنید:

60 کیلو کالری انرژی :
سیب (http://forum.bodybuilder.ir/nutrition_health/(foods)/fruits/other_fuits/2009/10/14/104812.html)1 عدد
پرتقال (http://forum.bodybuilder.ir/nutrition_health/(foods)/fruits/winter_fruits/2009/6/30/95858.html)1 عدد
طالبی (http://forum.bodybuilder.ir/nutrition_health/(foods)/fruits/summer_fruits/2004/8/12/7880.html)کوچک یک سوم
هلو (http://forum.bodybuilder.ir/nutrition_health/(foods)/fruits/summer_fruits/2005/7/3/11990.html)متوسط 1 عدد
موز (http://forum.bodybuilder.ir/nutrition_health/(foods)/fruits/other_fuits/2010/10/3/138779.html)کوچک 1 عدد
آلو (http://forum.bodybuilder.ir/nutrition_health/(foods)/fruits/summer_fruits/2006/7/6/18489.html)خشک 5 عدد
انجیر (http://forum.bodybuilder.ir/nutrition_health/(foods)/fruits/winter_fruits/2008/12/23/81534.html)خشک 5 عدد
زردآلو (http://forum.bodybuilder.ir/nutrition_health/(foods)/fruits/summer_fruits/2005/7/7/12053.html)4 عدد
برگه زردآلو 8 پره
کشمش (http://forum.bodybuilder.ir/nutrition_health/(foods)/nuts_seeds/2008/4/15/65051.html)2 قاشق غذاخوری

45 کیلو کالری انرژی :
پسته (http://forum.bodybuilder.ir/nutrition_health/(foods)/nuts_seeds/2010/1/26/113998.html)خام 8 عدد
بادام هندی (http://forum.bodybuilder.ir/nutrition_health/(foods)/nuts_seeds/2010/10/21/141020.html) خام 6 عدد
بادام زمینی (http://forum.bodybuilder.ir/nutrition_health/(foods)/nuts_seeds/2008/4/17/19778.html) 10 عدد
شاهدانه 1 قاشق غذاخوری

80 کیلو کالری انرژی :
سویا (http://forum.bodybuilder.ir/nutrition_health/(foods)/cereals_legumes/2010/7/6/129640.html)ی بو داده 2 قاشق غذاخوری

6 نمونه مـیــان‌ وعــده سـالـم با میزان کالری آن :
دو برش نان سنگک (http://forum.bodybuilder.ir/nutrition_health/(foods)/cereals_legumes/2010/2/23/116454.html)+ نصف قوطی کبریت پنیر + یک قاشق مرباخوری کنجد (http://forum.bodybuilder.ir/nutrition_health/(foods)/nuts_seeds/2005/2/10/10404.html)+ یک عدد گردو (http://forum.bodybuilder.ir/nutrition_health/(foods)/nuts_seeds/2010/4/5/119698.html)= 220 کیلو کالری انرژی

یک لیوان بستنی (http://forum.bodybuilder.ir/nutrition_health/(foods)/dairy_products/2010/9/21/137619.html)وانیلی + نصف لیوان توت فرنگی + نصف هلو= 160 کیلو کالری انرژی

دو برش نان سنگک + نصف قوطی کبریت پنیر (http://forum.bodybuilder.ir/nutrition_health/(foods)/dairy_products/2009/12/29/111585.html)+ یک عدد خیار (http://forum.bodybuilder.ir/nutrition_health/(foods)/fruits/summer_fruits/2008/6/12/68149.html)= 180 کیلو کالری انرژی

دو برش نان سنگک + یک عدد تخم مرغ (http://forum.bodybuilder.ir/nutrition_health/(foods)/otherfoods/2009/2/18/86003.html)آب پز + یک عدد گوجه فرنگی (http://forum.bodybuilder.ir/nutrition_health/(foods)/vegetables/2010/11/30/145855.html)= 260 کیلو کالری انرژی

یک لیوان شیر + دو عدد بیسکویت ساقه طلایی= 100 کیلو کالری انرژی

یک لیوان ماست + سه قاشق غذاخوری جوانه گندم (http://forum.bodybuilder.ir/nutrition_health/(foods)/vegetables/2006/6/14/18079.html)= 140 کیلو کالری انرژی

هفته نامه سلامت
MAXII
‏۱۳۹۱-۰۱-۱۸‏, ۰۱:۲۰ بعد از ظهر
مقوی ترین میان وعده ها کدامند؟

حقیقت این است که یک میان وعده ها از جمله مهمترین بخش های برنامه غذایی است. جالب است بدانید که بسیاری از کارشناسان معتقدند که این وعده های اصلی نیستند که باعث چاقی می شوند و بلکه میان وعده های ناسالم هستند که به چاقی افراد منجر می شوند.در عین حال نباید فراموش کنیم که در صورتی که بتوانیم میان وعده های صحیحی را مصرف کنیم می توانیم از ضعف و احساس گرسنگی در طول روز جلوگیری کرده و در عین حال تناسب اندام خود را نیز حفظ کنیم. در این نوشته قصد داریم تا شما را با تعدادی از میان وعده های مناسب آشنا کنیم.



خشکبار

خشکبار خصوصا، گردو و بادام منابع بسیار غنی پروتیئن و اسید چرب مفید امگا۳ هستند که برای عضله سازی در ورزشکاران و کاهش فشار خون بسیار مفید هستند. خشکبار با تقویت سیستم متابولیسم بدن به میزان ۱۱ درصد کمک خوبی برای افرادی است که قصد کاهش وزن را دارند.



ذرت بو داده

بسیاری از ما با شنیدن نام ذرت بو داده به یاد سالن سینما و تماشای فیلم می افتیم. این میان وعده در صورتی که بدون نمک ، شکر یا کره سرو شود دارای مقادیر بالای فیبر، چربی کم بوده در عین حال در طول روز با ثابت نگاه داشتن قند خون احساس سیری را در ما حفظ می کند و حتی از ابتلاء به سرطان نیز جلوگیری می کند. ذرت بو داده دارای بالاترین میزان آنتی اکسیدان "پولی فنول" در میان میان وعده های تهیه شده از غله است.



زیتون

این میوه خوش طعم و مشهور دارای منابع بسیار غنی از اسید چرب و ویتامین E است و می تواند به خوبی از بدن در برابر آسیب های سلولی محافظت کند. در تحقیقی که توسط دانشگاه شهر بارسلون در اسپانیا انجام شده است مشخص شده که زیتون در پیشگیری از سرطان روده بزرگ نقش داشته و همچنین در یک تحقیق انجام شده توسط فرانسوی ها بر نقش زیتون در جلوگیری از پوکی استخوان نیز نقش دارد. البته توجه کنید که میزان سدیم موجود در زیتون های سبز رنگ از زیتونهای سیاه رنگ بیشتر است.



پنیر

پنیر به عنوان یک ماده غذایی که سرشار از کلسیم است نقش مهمی در سلامت عظلات و استخوانها ایفاء کرده و همچنین دارای آمینو اسیدی به نام " گلوتامین" است که برای بازیابی پس از تمرینات ورزشی سنگین مفید است. همچنین در یک تحقیق انجام شده در کشور فنلاند مشخص شده است که استفاده از لبنیات با درصد کلسیم بالا به چربی سوزی کمک می کند.



کنجد

یک مشت کنجد می تواند مقدار مناسبی از مواد معدنی و پروتیئن مورد نیاز را تامین کرده و در کاهش چربی و فشار خون نیز موثر باشد. این ماده غذایی دارای منابع غنی آهن است که برای تولید انرژی مفید است. همچنین در تحقیقاتی که در کشور کانادا صورت گرفته است مشخص شده است که استفاده از کنجد به همراه ماده غذایی که دارای منابع سرشار ویتامین C است به جذب بیشتر آهن کمک می کند.



شاه

توت خشک شده این نوع از توت حاوی منابع غنی آنتی اکسیدان است در ترمیم سلولهای آسیب دیده بدن انسان نقش مهمی دارند و همچنین شانس حمله قلبی و یا سرطان را نیز کاهش می دهند. این ماده غذایی با تقویت ماهیچه های چشم از کاهش بینایی نیز جلوگیری کرده و به افزایش تولید انرژی و همچنین ترمیم بافت های آسیب دیده نیز کمک می کند.



گوشت گوساله خشک شده

البته بایستی در ابتدا متذکر شویم که این نوع از میان وعده خیلی در کشور ما عمومیت ندارد اما به جهت خواص مفید آن در این مطلب به آن اشاره می شود. گوشت پخته شده و خشک شده یک منبع مناسب پروتیئن با درصد چربی کم است. علاوه بر این این نوع گوشت منبع غنی اسید چرب امگا ۳ ، روی ، آهن و ویتامین ب ۱۲ است. نکته جالب در مورد غذاهای این چنینی با پروتیئن بالا این است که بدن انسان برای هضم غذاهای حاوی پروتیئن بالا مجبور است که کالری بیشتری را مصرف کرده و با کاهش وزن شما کمک می کند.




 > عاقبت خوردن این 5 دسر رایج


ک کنید : عاقبت خوردن این 5 دسر رایج

3tare
‏۱۳۹۰-۰۹-۱۳‏, ۱۰:۲۸ بعد از ظهر
دسر به وعده ای گفته می شود که درست 20 تا 30 دقیقه بعد از اتمام وعده غذایی اصلی سرو می شود؛ آن هم به منظور هضم بهتر غذا. برخی برای این وعده، خوراکی های شیرین را انتخاب می کنند و برخی خوردن یک عدد میوه تازه را ترجیح می دهند. به این ترتیب داشتن عادت به خوردن هریک از گزینه های یادشده، می تواند نتایجی را به دنبال داشته باشد که ما در ادامه به همین موارد پرداخته و عاقبت خوردن 5 دسر رایج را برایتان برشمرده ایم.

1- میوه تازه

انواع میوه های فصل به خصوص آن هایی که منبع بتاکاروتن و ویتامین C هستند، می توانند دسری مناسب بعد از مصرف غذای اصلی باشند. نکته اینجاست که در صورت ابتلا به بیماری های گوارش فرد می تواند کمپوت این میوه ها را مورد استفاده قرار دهد. به این ترتیب نیاز به هضم کمتری پس از خوردن این گروه از مواد غذایی خواهد بود.


http://www.bartarinha.ir/files/fa/news/1390/8/5/42057_738.jpg


بنابراین اگر اضافه وزن دارید و در حال کم کردن آن هستید، بهتر است به عنوان دسر یک عدد سیب یا پرتقال میل کنید. به این ترتیب به جای کالری، فیبر بیشتری را دریافت کرده اید که نه تنها سیرکننده است. بلکه باعث افزایش وزن هم نمی شود.

2- ژله

خیلی ها تصور می کنند که خوردن ژله از پوکی استخوان جلوگیری می کند درحالی که سخت در اشتباه هستند زیرا این دسر بیش از کلسیم دارای شکر است بنابراین می تواند باعث چاقی شود که خود زمینه ساز پوکی استخوان است بنابراین مصرف ژله برای تنوع اشکالی ندارد (آن هم به صورت کم شکر و مخلوط شده با تکه های انواع میوه تازه) اما برای تامین کلسیم موردنیاز می توانید غذایی مانند فرنی را انتخاب کنید که از شیر تهیه شده است.


http://www.bartarinha.ir/files/fa/news/1390/8/5/42056_892.jpg


3- کیک

آن هایی که به خوردن چای بعد از غذا عادت دارند، می توانند خوردن آن را برای یک ساعت به تعویق بیندازند و آن را با یک برش کیک خانگی میل کنند. بهتر است این کیک تازه باشد و با حداقل شکر تهیه شود. البته نوع شکلاتی آن می تواند تکمیل کننده انرژی موردنیاز بچه های لاغر باشد.


http://www.bartarinha.ir/files/fa/news/1390/8/5/42053_606.jpg


4- کرم کارامل



این دسر از تخم مرغ تشکیل شده است و شکر دارد بنابراین کالری قابل ملاحظه ای با خوردن آن دریافت خواهید کرد. بنابراین اگر اضافه وزن دارید یا به بیماری دیابت مبتلا هستید، بهتر است خوردن این دسر را بسیار محدود کنید. نکته دیگر اینکه تخم مرغ موجود در کرم کارامل، برای بیماران کلیوی و کسانی که اسیداوریک بالایی دارند، توصیه نمی شود پس این عزیزان هنگام سرو این دسر باید مراقب باشند.



http://www.bartarinha.ir/files/fa/news/1390/8/5/42055_845.jpg



5- بستنی




در میان انواع بستنی، نوع وانیلی را پیشنهاد می کنیم زیرا با خوردن آن احتمال دریافت رنگ یا هر افزودنی دیگر کمتر خواهد بود. البته کسانی که لاغر هستند، کمتر شیر و لبنیات مصرف می کنند و از همه مهم تر بچه های بدغذا می توانند بعد از مصرف غذای اصلی شان یک کاسه کوچک بستنی میل کنند.



http://www.bartarinha.ir/files/fa/news/1390/8/5/42054_582.jpg
______
‏۱۳۹۰-۰۹-۱۴‏, ۰۷:۲۰ بعد از ظهر
در مورد خوردن میوه بعد از غذا میگن که چون غذا مدت زیادی توی معده توقف میکنه(گوشت از همه بیشتر) بنابراین اگه بعد از غذا یا همراهش میوه و سالاد مصرف بشه به دلیل اینکه زمان هضمشون کوتاهه(نهایتاً 20 دقیقه) درون معده میگنده و فاسد میشه...
من گاهی از اینکه اینجور مقالات رو میخونم پشیمون میشم.واقعاً آدم نمیدونه چکار کنه مگه میشه با سالاد الویه گوجه نخورد با قیمه سالاد نخورد یا ماست و خیار و ...
البته میشه من که میتونم ولی گاهی سخته
kaveh_am
‏۱۳۹۰-۰۹-۱۴‏, ۰۷:۳۸ بعد از ظهر
در مورد خوردن میوه بعد از غذا میگن که چون غذا مدت زیادی توی معده توقف میکنه(گوشت از همه بیشتر) بنابراین اگه بعد از غذا یا همراهش میوه و سالاد مصرف بشه به دلیل اینکه زمان هضمشون کوتاهه(نهایتاً 20 دقیقه) درون معده میگنده و فاسد میشه...
من گاهی از اینکه اینجور مقالات رو میخونم پشیمون میشم.واقعاً آدم نمیدونه چکار کنه مگه میشه با سالاد الویه گوجه نخورد با قیمه سالاد نخورد یا ماست و خیار و ...
البته میشه من که میتونم ولی گاهی سخته
همه قبل از غذا سالاد رو میخورن(تو همه یه رژیم ها)
فکر نمیکنم قبل یا بعد از غذا خوردنش فرقی کنه چون کمه کم 1 ساعت تول میکشه غذا جذب بشه
بعد از غذا هم ماست خوبه
هزمه غذا رو راحت میکنه
تو فیزیک تیوی میگفت خوردنه مرغ با لوبیا سبز خوبه باعث میشه یک مقدار از چربیها جزبه نخدسبز بشه و به راحتی جذب نشه
افشین کسایی
‏۱۳۹۰-۰۹-۱۴‏, ۰۹:۴۹ بعد از ظهر
همه که نه...!!!
سالادهم مختص رژیم که نیست، جنبه عمومی داره مصرفش
و بعد غذا اتفاقا بهتره، شما فرض کن توی وعده شام
اول پروتئین رو مصرف میکنی یا فیبر رو؟؟؟
خب مثلما پروتئین ارجحیت داره. ولی بعد از شام و وقتی که بازم گرسنه میشید بهتره که با سالاد خودتو سیر کنی

.
.پرند متوجه نشدم چرا باید میوه جات توی معده گندیده بشن!!!
هر کدوم از مواد جذب جداگانه دارن
______
‏۱۳۹۰-۰۹-۱۵‏, ۱۲:۲۴ بعد از ظهر
:خنده::چشمک:
افشین عزیزم فکر کن من همه چیزو تصور میکنم الان تصور کردم که معده گاهی درو باز میکنه میگه تو که میوه یا سالادی یا حذبت زودتره بیا برو...
فرایند هضم و جذب کمی پیچیده تر از این حرفاست مثلا یه سری مواد غذایی مثل الکل ها(خلافم اینو یادم مونده) یا قند میوه خیلی سریع و از همون انتهای گلو جذب میشن و قند آبمیوه در عرض ده دقیقه ولی بقیه توی معده متوقف میشن و یه سری فرایند ها مثل قاطی شدن باشیره گوارشی روشون انجام میشه و تبدیل به موکوس معدی میشن و بسته به زمان تبدیل به موکوس شدنشون (گاهی گوشت ساعتها توی معده متوقف میشه دو ساعت اگه اشتباه نکنم) بعدش وارد روده میشن و فرایند جذب آغاز میشه که از بیست دقیقه تا هفت هشت ساعت زمان میبره تا ضایعات دفع بشن...
گمونم اگه یه بخش برای بالا بردن این سری اطلاعات که دونستنشون خالی از لطفم نیست بزنیم بد نباشه...
kaveh_am
‏۱۳۹۰-۰۹-۱۵‏, ۱۲:۴۸ بعد از ظهر
:خنده::چشمک:
افشین عزیزم فکر کن من همه چیزو تصور میکنم الان تصور کردم که معده گاهی درو باز میکنه میگه تو که میوه یا سالادی یا حذبت زودتره بیا برو...
فرایند هضم و جذب کمی پیچیده تر از این حرفاست مثلا یه سری مواد غذایی مثل الکل ها(خلافم اینو یادم مونده) یا قند میوه خیلی سریع و از همون انتهای گلو جذب میشن و قند آبمیوه در عرض ده دقیقه ولی بقیه توی معده متوقف میشن و یه سری فرایند ها مثل قاطی شدن باشیره گوارشی روشون انجام میشه و تبدیل به موکوس معدی میشن و بسته به زمان تبدیل به موکوس شدنشون (گاهی گوشت ساعتها توی معده متوقف میشه دو ساعت اگه اشتباه نکنم) بعدش وارد روده میشن و فرایند جذب آغاز میشه که از بیست دقیقه تا هفت هشت ساعت زمان میبره تا ضایعات دفع بشن...
گمونم اگه یه بخش برای بالا بردن این سری اطلاعات که دونستنشون خالی از لطفم نیست بزنیم بد نباشه...

کاملا درسته
تو دو ساعت که غذا یا میوه خراب نمیشن کمه کم 4 ساعت میکشه میکرب ها روش رشد کنن(بیرونه معده)
تو یه برمنامه علمی گفت غذایه پخته بیشتر از 4 ساعت بیرون بمونه دیگه تو یخچال گذاشتنش هم فایده نداره بریزید دور....
+تو معده خیلی اسیدیه و کمتر میکربی میتونه تو معده زنده بمونه(میکرب هایه خاص)
______
‏۱۳۹۰-۰۹-۱۵‏, ۱۲:۵۵ بعد از ظهر
باشه ای بابا حتما باید برم اصل مطلب رو گیر بیارم؟:خشمگین:
توی این دو ساعت که معده بیکار نمیمونه تجزیه اش میکنه و بعد بسرعت فاسد میشه
______
‏۱۳۹۰-۰۹-۱۵‏, ۰۱:۰۴ بعد از ظهر
دکتر استفان مارک، بیمارهای سرطانی در مرحله آخر را با استفاده از روش های "نامتعارف" درمان کرده است و بسیاری از آنها بهبود یافتند او به درمان طبیعی در مقابل با بیماری ها معتقد است. همه ما فکر می کنیم که خوردن میوه یعنی خرید میوه، پوست کندنش و فقط گذاشتنش توی دهان.
به این سادگی که فکر می کنید نیست
بسیار مهم است که بدانیم چگونه و چه وقت باید میوه بخوریم
راه صحیح خوردن میوه ها چیست؟

این است که میوه ها را بعد از مصرف غذا نخورید
میوه ها باید زمانی خورده شوند که معده خالی است
اگر میوه ها را به آن صورت بخورید، نقش مهمی در مسموم کردن سیستم بدنتان خواهند داشت
بدنتان را با مقدار زیادی انرژی تامین می کنند
که این انرژی به جای مفید بودن باعث از دست دادن وزن و کاهش قدرت برای انجام دیگر فعالیتهای زندگی می شود
میوه مهم ترین خوراکهاست
برای مثال در نظر بگیرید که دو تکه نان و یک تکه میوه خورده اید
تکه میوه آماده است که مستقیما وارد معده تان و روده تان شود
اما به دلیل آن دو تکه نان، از ورود سریع آن به معده جلوگیری می شود
در این بین همه غذا فاسد شده، تخمیر میشود و به اسید تبدیل می شود
به محض اینکه درون معده، میوه با غذا و آنزیمهای گوارشی تماس پیدا می کند،
همه حجم غذا شروع به از بین رفتن و فاسد شدن می کند
پس لطفا میوه های خود را زمانی مصرف کنید که معده تان خالی است
و یا قبل از خوردن وعده های غذاییتان میل کنید
شما بارها شنیده اید که بسیاری شکایت می کنند که

هر زمان که هندوانه میخورم، غذا بالا می آید،
و یا هر زمان که میوه درخت قهوه سودانی را می خورم معده ام نفخ می کند، زمانی که موز می خورم
همش حس اینکه باید فورا به دستشویی بروم را دارم و غیره.
در حقیقیت همه اینها اتفاق نخواهند افتاد اگر میوه را زمانی بخورید

که معده تان خالی است. میوه ها با غذای فاسد شده ترکیب می شوند
و گاز تولید می کنند و درنتیجه شما بالا می آورید
سفیدی مو، تاس شدن، عصبانیت و گودی های سیاه زیر چشم،
همه شان اتفاق نخواهند افتاد اگر با معده خالی میوه میل کنید
با توجه به تحقیقات دکتر هربرت شلتون، بایستی بدانیم که چنین موضوعی صحیح نیست که
بعضی از میوه ها مانند پرتقال، نارنج و لیمو خودشان اسیدی هستند.
چرا که همه میوه ها در بدن قلیایی می شوند
اگر شما روش صحیح میوه خوردن را کاملا بیاموزید
شما به راز زیبایی، عمر طولانی، سلامت، انرژی، شادابی و وزن طبیعی دست پیدا خواهید کرد،
زمانی که نیاز دارید که آب میوه بنوشید، فقط آب میوه تازه بنوشید نه آب میوه کنسروها.
حتی آب میوه هایی که بسیار سفت هستند را ننوشید
میوه های پخته شده را نخورید چرا که هرگز ماده مغذی میوه ها را دریافت نخواهید کرد
تنها مزه شان را دریافت می کند
پختن، تمام ویتامین ها را از بین می برد
اما به هر حال خوردن میوه کامل بهتر از نوشیدن آب آن است
اگر باید آب میوه بنوشید طوری بنوشید که دهانتان پر شود و
آن را آرام آرام غورت دهید
چرا که باید اجازه دهید که آب میوه با بزاق دهانتان قبل از غورت دادن آن کاملا ترکیب شود
میتوانید برای پاکسازی بدنتان 3 روز روزه ی میوه بگیرید
به مدت 3 روز فقط میوه بخورید
و در آخر متعجب میشوید از اینکه دوستانتان به شما می گویند که چقدر پوست تان درخشان و صاف شده است
Herbert Macgolfin Shelton (6 October 1895–1 January 1985)[1] (http://en.wikipedia.org/wiki/Herbert_M._Shelton#cite_note-quack-0) was an American (http://en.wikipedia.org/wiki/United_States) alternative medicine (http://en.wikipedia.org/wiki/Alternative_medicine) advocate, author, pacifist (http://en.wikipedia.org/wiki/Pacifism), vegetarian (http://en.wikipedia.org/wiki/Vegetarian), and supporter of raw foodism (http://en.wikipedia.org/wiki/Raw_foodism) and fasting (http://en.wikipedia.org/wiki/Fasting) cures. Shelton was nominated by the American Vegetarian Party (http://en.wikipedia.org/wiki/American_Vegetarian_Party) to run as its candidate for President of the United States in 1956. He saw himself as the champion of original Natural hygiene (http://en.wikipedia.org/wiki/Natural_hygiene) ideas from the 1830s.
mhdi akbri
‏۱۳۹۰-۰۹-۱۵‏, ۰۱:۴۰ بعد از ظهر
عجب مقاله ای بود دست شما درد نکنه :گل رز:
افشین کسایی
‏۱۳۹۰-۰۹-۱۵‏, ۰۲:۳۶ بعد از ظهر
:خنده::چشمک:
افشین عزیزم فکر کن من همه چیزو تصور میکنم الان تصور کردم که معده گاهی درو باز میکنه میگه تو که میوه یا سالادی یا حذبت زودتره بیا برو...
فرایند هضم و جذب کمی پیچیده تر از این حرفاست مثلا یه سری مواد غذایی مثل الکل ها(خلافم اینو یادم مونده) یا قند میوه خیلی سریع و از همون انتهای گلو جذب میشن و قند آبمیوه در عرض ده دقیقه ولی بقیه توی معده متوقف میشن و یه سری فرایند ها مثل قاطی شدن باشیره گوارشی روشون انجام میشه و تبدیل به موکوس معدی میشن و بسته به زمان تبدیل به موکوس شدنشون (گاهی گوشت ساعتها توی معده متوقف میشه دو ساعت اگه اشتباه نکنم) بعدش وارد روده میشن و فرایند جذب آغاز میشه که از بیست دقیقه تا هفت هشت ساعت زمان میبره تا ضایعات دفع بشن...
گمونم اگه یه بخش برای بالا بردن این سری اطلاعات که دونستنشون خالی از لطفم نیست بزنیم بد نباشه...

کیموس صحیح هستش پرند
موکوس به لایه محافظ مخاط معده گفته میشه:لبخند:
arashbandegan
‏۱۳۹۰-۰۹-۱۵‏, ۱۰:۴۶ بعد از ظهر
اینا یک مشت اراجیف و حرف مزخرف و مفت برای ............ کردن افراد ساده لوح هست. فاسد شدن غذا تو معده رو دیگه نشنیده بودم!!!؟؟ یک مشت ............ این آقای دکتر قلابی استفن ماک یا مارک که اصلا وجود خارجی نداره یک شیاد بیش نیست. اگه یک زره فیزیولوژی حالیش بود این حرف ها رو نمیزد یا با "روشهای نا متعارف!!!!" سر مردم رو شیره نمیمالید. و اما معده مثل وان حمام نیست که سوراخش توسط گوشت و چربی پر بشه و میوه روش بمونه بگنده یا تجزیه بشه. اولا معده حرکت داره و دایم در حال بهم زدن مواد داخلش هست و به محض اینکه این مواد با سرعتهای مختلف هضم معدی شدند با مرور و دایم ازش عبور میکنند و به سمت روده کوچک ادامه میدهند اینطور نیست که گوشت یا چربی سوراخ رو ببنده تا کامل هضم بشه و اونوقت شما مجبور شی پمپ بزنی که سوراخ وان باز شه که میوه ها نگنده، واقعا مسخرس واقعا چرته. دوما کدوم آدم سالمی بلافاصله بعد از مصرف غذای پر کالری یا سیر کننده گوشت و چربی دار میشینه میوه میخوره!!!!! اصلا میل به میوه وجود نداره. تازه حتا اگر هم بود جالبه که تحقیق شده که در تغذیه نوزادان زیر یک سال برای عادت دادن مذاق نوزاد برای مصرف میوه، میوه رو همراه با غذا یا وسط غذا به نوزادان دادند و پاسخ مثبت بوده و مشکلی هم پیش نیومده. این اراجیف رو فراموش کنید، هزاران بار گفتم هر چیزی که میخونید رو چشم بسته نپذیرید. خوسوسا تو اینترنت که هر کلاه برداری میاد ی چیزی میگه و میره جالب اینجاس که به نظرم تو ایران هر کس هر چیزی رو انگلیسی میبینه یا تو فرمی سایتی چیزی میخونه مثل وحی از آسمون باورش میشه مثل اینکه انگلیس زبانها شیاد یا کلاهبردار ندارند و همگی آدمهای درستی هستند و هر چیزی که انگلیسی چاپ بشه درسته و رفرنسه!!! یک شیاد دیگری ادعا کرده بود آب سرد نخورد چون چربی تو روده میبنده!! و سرطان میاره!!! واقعا آدم میمونه چی بگه ....... مگه محیط داخل بدن مثل سینک داخل آشپزخونه هست که آب سرد رو چربی بریزی ببنده این فراموش کرده که دمای داخل بدن لاقل ۳۷ یا ۳۷.۵ درجه هست بعدش انواع آنزیمهای هضم چربی و اسید ها روی تجزیه چربی تاثیر میزاره و در ضمن آب سرد در معده مدتی میمونه تا به دمای بدن برسه و اینطور نیست که مثل حرکت آب تو ناودون مستقیما بره پایین!!! خلاصه مسایل کذایی زیاد هست حواستون باشه.
M ................. S
‏۱۳۹۰-۰۹-۱۵‏, ۱۱:۰۱ بعد از ظهر
آقای دکتر بندگان شما دیگه جای هیچ بحثی رو واسه آدم نمیزارید ... اصلا من تو تمام پستاتون به این خصوصیت شما پی بردم ... به هر حال ممنون از اطلاعات و روشن سازی هایی که کردید بخصوص او قضیه ی ماسیدن آب و سرطان و ... که خدا میدونه من چند نفر رو تا الان گمراه کردم و بعضی وقتا جون خودمو به خطر مینداختم با آب نخوردن.:نمیبینم:
حالا اگه ممکنه فقط بفرمایید که نوشیدن آب با غذا و یا بعد از خوردن غذا برای بدن مشکلی ایجاد میکنه؟





 > مشکلات گوارشی


ک کنید : مشکلات گوارشی

mohammad_hyper
‏۱۳۹۰-۰۹-۱۹‏, ۱۲:۰۲ قبل از ظهر
سلام
من چند وقت (خیلی وقت) مشکل گوارشی دارم جدیدا خیلی حاد شده دکتر هم رفتم...میخواستم ببینم شما متخصص بدرد بخور یا سایتی رو میشناسید که من بتونم مشکلم رو با راهنمایی گرفتن ازشون حل کنم :گل رز:
یا اگه اینجا کسی تخصص داره...:گل رز:





 > قند موجود در مواد غذایی به روایت تصویر


ک کنید : قند موجود در مواد غذایی به روایت تصویر

nemsis
‏۱۳۹۰-۱۰-۲۱‏, ۰۳:۰۰ بعد از ظهر
سلام خدمت همه دوستان فکر کنم این تصاویر احتیاجی به توضیح نداره امید وارم که مفید باشه براتون

http://myup.ir/images/96578330393586383307.jpg

http://myup.ir/images/42906773710795640077.jpg

http://myup.ir/images/79666304877615457271.jpg

http://myup.ir/images/71611362883048591110.jpg

http://myup.ir/images/15822728264425128279.jpg

http://myup.ir/images/80605337686496254677.jpg

http://myup.ir/images/06986789923049839279.jpg

http://myup.ir/images/75734376890626716571.jpg

http://myup.ir/images/80490809116179931416.jpg

http://myup.ir/images/75563091852991382948.jpg

http://myup.ir/images/23934325532220908627.jpg

http://myup.ir/images/66086949124614916607.jpg

http://myup.ir/images/31551044154426864655.jpg

http://myup.ir/images/44268899264662100254.jpg

http://myup.ir/images/34789042344549019071.jpg

http://myup.ir/images/80506054598685183425.jpg

http://myup.ir/images/93319062070048094170.jpg

http://myup.ir/images/98512690154765643739.jpg

http://myup.ir/images/19252464463305017367.jpg

http://myup.ir/images/05013736357751262420.jpg

http://myup.ir/images/80222448535087901591.jpg

http://myup.ir/images/24674856927366506962.jpg

منبع : http://blogs.pardisgame.net/AMIRHOSSEIN/post/17845






 > نوشیدنی‌های سالم برای لاغر شدن


ک کنید : نوشیدنی‌های سالم برای لاغر شدن

نسیم68
‏۱۳۹۰-۱۰-۲۳‏, ۰۷:۲۱ بعد از ظهر
برای کاهش وزن شاید مؤثرترین کار استفاده از نوشیدنی‌های سالم به جای نوشابه‌های شیرین و نوشیدنی‌های انرژ‌ی‌زا باشد. بیشتر مردم نمی‌دانند که در طول روز چه میزان کالری از طریق این نوشابه‌ها و نوشیدنی‌های پر کالری دریافت می‌کنند. مثلاً یک فنجان قهوه مُکا حدود 500 کالری دارد. اگر بتوانید نوشیدنی‌های سالم را جایگزین نوشیدنی‌های ناسالم کنید، به میزان زیادی از کالری دریافتی روزانه خود می‌کاهید و همین مسأله به کاهش وزن کمک می‌کند. برخی از مهم‌ترین و سالم‌ترین نوشیدنی‌ها که باید بیشتر از آنها استفاده کنید تا راحت‌تر وزن خود را کاهش دهید، عبارتند از:

آب سبزیجات

آب سبزیجات به اندازه آب میوه‌ها مواد مغذی و املاح دارند؛ اما کالری آنها حدود 50 درصد کمتر است. آب سبزیجات معمولاً سرشار از فیبر هستند و باعث می‌شوند به مدت طولانی‌تری احساس سیری کنید و کمتر غذا بخورید.

معجون میوه‌ها
میوه‌های دلخواه خود را انتخاب کرده، آب آنها را بگیرید و با مقداری سرشیر و خامه ترکیب کنید. هیچ‌گاه از شکر اضافی برای شیرین‌تر شدن آنها استفاده نکنید. عسل و یا هر شیرین‌کننده دیگر را نیز به آنها نیفزایید، چرا که به این ترتیب صدها کالری به نوشیدنی‌تان اضافه می‌شود. به عبارت دیگر معجون را از مغازه‌ها و بستنی‌فروشی‌ها تهیه نکنید؛ چرا که آنها حتماً طعم‌دهنده‌های شیرین به معجون‌ها می‌افزایند. شما باید خودتان این کار را انجام دهید.

آب میوه‌
آب میوه‌ها سرشار از ویتامین‌ها و مواد مغذی هستند، اما دقت داشته باشید که هیچ‌گاه نباید شکر و مواد شیرین‌کننده به آنها بیفزایید. میوه‌ ها هر چه گوشتالو‌تر باشند، آب میوه بهتر و بیشتری به شما می‌دهند. میوه‌های گوشتالو، فیبر بیشتری هم دارند و به شمااحساس سیری بیشتری می‌دهند.

قهوه تلخ
قهوه برای سلامتی مزایای بسیاری دارد؛ اما مقدار مصرف و استفاده سالم از آن بسیار مهم است. قهوه اصلاً کالری ندارد. قهوه تلخ (بدون شیر) سرشار از آنتی‌اکسیدان است که به خلق و خوی بهتر شما، تمرکز بالاتر، کاهش خطر دیابت و سرطان کمک می‌کند. سعی کنید روزانه بیشتر از سه فنجان قهوه تلخ ننوشید؛ چرا که میانه‌روی و اعتدال در هر کاری، کلید به دست آوردن سلامتی است.

چرا باید جلوی چاقی را گرفت؟

چاقی یک بیماری است و همانند بیماری‌های دیگر، برای درمان نیاز به صرف زمان دارد. در این زمینه همیشه دو نکته را به خاطر داشته باشید: 1) برای درمان چاقی عجله نکنید. 2) از هیچ قرص و دارویی برای درمان چاقی استفاده نکنید. 3) چاقی به صورت مستقیم و یا غیرمستقیم با بسیاری از بیماری‌ها ارتباط دارد و باعث افزایش فشار خون، بیماری‌های کبدی، آرتروز، اختلالات تنفسی، واریس، ناباروری، مسمومیت حاملگی، افزایش چربی خون، بیماری‌های قلبی و ... می‌شود. افراد چاق خود را پایین‌تر از دیگران می‌دانند و سعی می‌کنند از قرار گرفتن در هر جمعی بپرهیزند.

چای سبز
چای سبز نیز همانند قهوه تلخ مزایای بسیاری دارد و حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها است. چای سبز متابولیسم بدن را بهبود می‌بخشد و به مکانیزم سوختن چربی‌ها سرعت بیشتری می‌دهد. پژوهش‌ها نشان می‌دهند که با مصرف چای سبز، روند سوزاندن چربی‌ها افزایش می‌یابد.

شیر

کلسیم موجود در شیر کم چرب، به تجزیه سلول‌های چربی در بدن کمک می‌کند. اما زیاده‌روی در مصرف شیر نیز باعث چاقی می‌ شود؛ زیرا حاوی کالری زیادی است، بنابراین برای گرفتن نتیجه بهتر و کاهش وزن در مصرف آن زیاده‌روی نکنید. روزانه 3-4 فنجان کافی است.

نوشیدنی پروتئین‌دار

نوشیدنی‌های پروتئینی مثل پودرها و انوع میکس‌شده، تأثیر زیادی در کاهش وزن خواهند داشت. هرچه بدن شما عضلانی‌تر باشد، چربی‌های بیشتری خواهید سوزاند و ماهیچه‌‌های کوچک‌تر در سوزاندن چربی‌ها مؤثرند. پروتئین‌ها نقش مهمی را در این معادله بر عهده دارند.

نوشیدنی‌های فیبردار

نوشیدنی‌های بسیاری وجود دارند که حاوی فیبر بالا هستند و می‌توانند تأثیر زیادی در کاهش وزن داشته باشند؛ چرا که فیبرها احساس سیری ایجاد می‌کنند و شما کمتر غذا می‌‌خورید. در ضمن، مزایای بسیار دیگری نیز برای سلامتی دارند.

سرکه سیب
سرکه سیب از گذشته‌های بسیار دور تا به حال کاربردهای زیادی داشته و تقریباً همه به مزایای آن واقف هستند. در دهه 70 مردم از سرکه سیب برای کاهش وزن استفاده می‌کردند. هنوز هیچ مدرکی برای اثبات این واقعیت وجود ندارد. عده‌ای می‌گویند که سرکه سیب متابولیسم بدن را افزایش می‌دهد و اگر مصرف شود، باعث لاغری می‌شود.

آب

شاید بهترین و ارزان‌ترین نوشیدنی برای کاهش وزن، آب باشد. نوشیدن آب کافی برای بدن منافع زیادی دارد. به شما احساس سیری می‌دهد، متابولیسم بدن‌تان را افزایش می‌دهد و هیچ‌ نوعی کالری ندارد. اگر هر روز دو لیوان آب مازاد بر مقدار آبی که همیشه عادت به نوشیدنش دارید، بنوشید، تا 30 درصد متابولیسم بدن‌تان افزایش می‌یابد و این یعنی در طول یک سال، بیش از دو کیلو وزن کم می‌‌کنید.

روش‌های لاغری
بعضی افراد برای درمان چاقی به سراغ روش‌های نامناسب می‌روند که مهم‌ترین آنها روش‌های دارویی است. عده‌ای از قرص‌های کاهش‌دهنده اشتها استفاده می‌کنند. اما این قرص‌ها عوارض بسیاری از جمله ضعف و افسردگی به همراه دارند. گروهی دیگر از داروهای لاغری که داروهای هورمونی هستند و باعث افزایش متابولیسم بدن می‌شوند؛ ولی با این روش نیز اختلالات هورمونی به وجود می‌آید که روند طبیعی آنها را به هم می‌زند. برخی دیگر نیز از داروهای ملین استفاده می‌کنند. این داروها باعث کاهش وزن می‌شوند، ولی از جذب مواد مغذی جلوگیری کرده و بعد از مدتی بدن با کمبود بسیاری از ویتامین‌ها و املاح روبه‌رو می‌شود. علاوه بر مصارف دارویی، برخی افراد چاق از روش‌هایی مثل کمربند لاغری، گوشواره لاغری، ژل‌ها و پمادها و ... استفاده می‌کنند. این روش‌ها شاید به اندازه روش‌های دارویی عوارض نداشته باشند، اما به هر حال در برخی مواقع خطراتی به همراه دارند. برای درمان چاقی یک راه دیگر نیز هست و آن جراحی است که برای چاقی‌های مفرط در نظر گرفته می‌شود؛ مثلاً از طریق برداشتن روده یا کوچک کردن حجم معده، مقدار غذایی را که وارد آنها می‌شود، کاهش می‌دهند. ساکشن و برداشتن چربی‌ها نیز یکی دیگر از روش‌هاست؛ جراحی‌ها نیز عوارض بسیار زیادی دارند و بهتر است عملاً به این روش فکر نکنید. در میان این روش‌ها و راه‌های جدید دیگری که هر روز بر تعدادشان افزوده می‌شود، مؤثرترین، بی‌خطرترین و سالم‌ترین آنها، ورزش در کنار تغذیه سالم است.

ورزش نه تنها جسم شما را فرم می‌دهد، بلکه روح‌تان را نیز سبک‌تر می‌کند. کاهش وزن از طریق رژیم غذایی همراه با ورزش، از سوی متخصصان تغذیه آموزش داده می‌شود. اینکه فرد در هر وعده غذایی چه چیزهایی بخورد و چگونه عادات غذایی سالم را جایگزین عادت ناسالم قبلی کند و در کنار آنها به ورزش بپردازد (ساده‌ترین ورزش‌ها، پیاده‌روی است)، شاید به اندازه روش‌های قبلی، خیلی زود او را به نتیجه موردنظرتان نرساند و نیاز به صبر و تحمل بیشتری باشد؛ ولی بی‌‌خطر بوده و بعد از مدتی درگیر یک بیماری یا مشکل جدید نمی‌شود و مهم‌تر آنکه از بسیاری بیماری‌ها و مشکلات نیز جلوگیری می‌گردد. دقت داشته باشید که رژیم‌های غذایی خودسرانه نیز خطراتی در پی خواهند داشت؛ مثلاً برخی مواقع باعث افت شدید قندخون می‌شوند؛ پس بهتر است در این زمینه حتماً با افراد مجرب و متخصص مشورت کنید.

منبع: نشریه دنیای تغذیه
solmaz
‏۱۳۹۰-۱۱-۱۶‏, ۰۹:۳۱ بعد از ظهر
ببخشید دوست عزیز این چای سبز که عنوان کردین میشه از قرصشم استفاده کرد؟ممکنه یکی مثل من تنبل باشه:خجالت:میزان مصرفشم لطفا" بگین و اینکه خواصش مثل خود چای سبزه یا نه؟
افشین کسایی
‏۱۳۹۰-۱۱-۱۶‏, ۱۰:۴۲ بعد از ظهر
شرکت شیف به تازگی قرص چای سبز رو روانه بازار کرده
از تاثیرش اطلاعاتی ندارم اما این لینک محصولشه که تو دارخانه های معتبر های تهران هم فکر میکنم موجود باشه
http://www.schiffvitamins.com/product_detail.asp?id=128






 > نوشیدنی‌های سالم برای لاغر شدن


ک کنید : نوشیدنی‌های سالم برای لاغر شدن

نسیم68
‏۱۳۹۰-۱۰-۲۳‏, ۰۷:۲۱ بعد از ظهر
برای کاهش وزن شاید مؤثرترین کار استفاده از نوشیدنی‌های سالم به جای نوشابه‌های شیرین و نوشیدنی‌های انرژ‌ی‌زا باشد. بیشتر مردم نمی‌دانند که در طول روز چه میزان کالری از طریق این نوشابه‌ها و نوشیدنی‌های پر کالری دریافت می‌کنند. مثلاً یک فنجان قهوه مُکا حدود 500 کالری دارد. اگر بتوانید نوشیدنی‌های سالم را جایگزین نوشیدنی‌های ناسالم کنید، به میزان زیادی از کالری دریافتی روزانه خود می‌کاهید و همین مسأله به کاهش وزن کمک می‌کند. برخی از مهم‌ترین و سالم‌ترین نوشیدنی‌ها که باید بیشتر از آنها استفاده کنید تا راحت‌تر وزن خود را کاهش دهید، عبارتند از:

آب سبزیجات

آب سبزیجات به اندازه آب میوه‌ها مواد مغذی و املاح دارند؛ اما کالری آنها حدود 50 درصد کمتر است. آب سبزیجات معمولاً سرشار از فیبر هستند و باعث می‌شوند به مدت طولانی‌تری احساس سیری کنید و کمتر غذا بخورید.

معجون میوه‌ها
میوه‌های دلخواه خود را انتخاب کرده، آب آنها را بگیرید و با مقداری سرشیر و خامه ترکیب کنید. هیچ‌گاه از شکر اضافی برای شیرین‌تر شدن آنها استفاده نکنید. عسل و یا هر شیرین‌کننده دیگر را نیز به آنها نیفزایید، چرا که به این ترتیب صدها کالری به نوشیدنی‌تان اضافه می‌شود. به عبارت دیگر معجون را از مغازه‌ها و بستنی‌فروشی‌ها تهیه نکنید؛ چرا که آنها حتماً طعم‌دهنده‌های شیرین به معجون‌ها می‌افزایند. شما باید خودتان این کار را انجام دهید.

آب میوه‌
آب میوه‌ها سرشار از ویتامین‌ها و مواد مغذی هستند، اما دقت داشته باشید که هیچ‌گاه نباید شکر و مواد شیرین‌کننده به آنها بیفزایید. میوه‌ ها هر چه گوشتالو‌تر باشند، آب میوه بهتر و بیشتری به شما می‌دهند. میوه‌های گوشتالو، فیبر بیشتری هم دارند و به شمااحساس سیری بیشتری می‌دهند.

قهوه تلخ
قهوه برای سلامتی مزایای بسیاری دارد؛ اما مقدار مصرف و استفاده سالم از آن بسیار مهم است. قهوه اصلاً کالری ندارد. قهوه تلخ (بدون شیر) سرشار از آنتی‌اکسیدان است که به خلق و خوی بهتر شما، تمرکز بالاتر، کاهش خطر دیابت و سرطان کمک می‌کند. سعی کنید روزانه بیشتر از سه فنجان قهوه تلخ ننوشید؛ چرا که میانه‌روی و اعتدال در هر کاری، کلید به دست آوردن سلامتی است.

چرا باید جلوی چاقی را گرفت؟

چاقی یک بیماری است و همانند بیماری‌های دیگر، برای درمان نیاز به صرف زمان دارد. در این زمینه همیشه دو نکته را به خاطر داشته باشید: 1) برای درمان چاقی عجله نکنید. 2) از هیچ قرص و دارویی برای درمان چاقی استفاده نکنید. 3) چاقی به صورت مستقیم و یا غیرمستقیم با بسیاری از بیماری‌ها ارتباط دارد و باعث افزایش فشار خون، بیماری‌های کبدی، آرتروز، اختلالات تنفسی، واریس، ناباروری، مسمومیت حاملگی، افزایش چربی خون، بیماری‌های قلبی و ... می‌شود. افراد چاق خود را پایین‌تر از دیگران می‌دانند و سعی می‌کنند از قرار گرفتن در هر جمعی بپرهیزند.

چای سبز
چای سبز نیز همانند قهوه تلخ مزایای بسیاری دارد و حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها است. چای سبز متابولیسم بدن را بهبود می‌بخشد و به مکانیزم سوختن چربی‌ها سرعت بیشتری می‌دهد. پژوهش‌ها نشان می‌دهند که با مصرف چای سبز، روند سوزاندن چربی‌ها افزایش می‌یابد.

شیر

کلسیم موجود در شیر کم چرب، به تجزیه سلول‌های چربی در بدن کمک می‌کند. اما زیاده‌روی در مصرف شیر نیز باعث چاقی می‌ شود؛ زیرا حاوی کالری زیادی است، بنابراین برای گرفتن نتیجه بهتر و کاهش وزن در مصرف آن زیاده‌روی نکنید. روزانه 3-4 فنجان کافی است.

نوشیدنی پروتئین‌دار

نوشیدنی‌های پروتئینی مثل پودرها و انوع میکس‌شده، تأثیر زیادی در کاهش وزن خواهند داشت. هرچه بدن شما عضلانی‌تر باشد، چربی‌های بیشتری خواهید سوزاند و ماهیچه‌‌های کوچک‌تر در سوزاندن چربی‌ها مؤثرند. پروتئین‌ها نقش مهمی را در این معادله بر عهده دارند.

نوشیدنی‌های فیبردار

نوشیدنی‌های بسیاری وجود دارند که حاوی فیبر بالا هستند و می‌توانند تأثیر زیادی در کاهش وزن داشته باشند؛ چرا که فیبرها احساس سیری ایجاد می‌کنند و شما کمتر غذا می‌‌خورید. در ضمن، مزایای بسیار دیگری نیز برای سلامتی دارند.

سرکه سیب
سرکه سیب از گذشته‌های بسیار دور تا به حال کاربردهای زیادی داشته و تقریباً همه به مزایای آن واقف هستند. در دهه 70 مردم از سرکه سیب برای کاهش وزن استفاده می‌کردند. هنوز هیچ مدرکی برای اثبات این واقعیت وجود ندارد. عده‌ای می‌گویند که سرکه سیب متابولیسم بدن را افزایش می‌دهد و اگر مصرف شود، باعث لاغری می‌شود.

آب

شاید بهترین و ارزان‌ترین نوشیدنی برای کاهش وزن، آب باشد. نوشیدن آب کافی برای بدن منافع زیادی دارد. به شما احساس سیری می‌دهد، متابولیسم بدن‌تان را افزایش می‌دهد و هیچ‌ نوعی کالری ندارد. اگر هر روز دو لیوان آب مازاد بر مقدار آبی که همیشه عادت به نوشیدنش دارید، بنوشید، تا 30 درصد متابولیسم بدن‌تان افزایش می‌یابد و این یعنی در طول یک سال، بیش از دو کیلو وزن کم می‌‌کنید.

روش‌های لاغری
بعضی افراد برای درمان چاقی به سراغ روش‌های نامناسب می‌روند که مهم‌ترین آنها روش‌های دارویی است. عده‌ای از قرص‌های کاهش‌دهنده اشتها استفاده می‌کنند. اما این قرص‌ها عوارض بسیاری از جمله ضعف و افسردگی به همراه دارند. گروهی دیگر از داروهای لاغری که داروهای هورمونی هستند و باعث افزایش متابولیسم بدن می‌شوند؛ ولی با این روش نیز اختلالات هورمونی به وجود می‌آید که روند طبیعی آنها را به هم می‌زند. برخی دیگر نیز از داروهای ملین استفاده می‌کنند. این داروها باعث کاهش وزن می‌شوند، ولی از جذب مواد مغذی جلوگیری کرده و بعد از مدتی بدن با کمبود بسیاری از ویتامین‌ها و املاح روبه‌رو می‌شود. علاوه بر مصارف دارویی، برخی افراد چاق از روش‌هایی مثل کمربند لاغری، گوشواره لاغری، ژل‌ها و پمادها و ... استفاده می‌کنند. این روش‌ها شاید به اندازه روش‌های دارویی عوارض نداشته باشند، اما به هر حال در برخی مواقع خطراتی به همراه دارند. برای درمان چاقی یک راه دیگر نیز هست و آن جراحی است که برای چاقی‌های مفرط در نظر گرفته می‌شود؛ مثلاً از طریق برداشتن روده یا کوچک کردن حجم معده، مقدار غذایی را که وارد آنها می‌شود، کاهش می‌دهند. ساکشن و برداشتن چربی‌ها نیز یکی دیگر از روش‌هاست؛ جراحی‌ها نیز عوارض بسیار زیادی دارند و بهتر است عملاً به این روش فکر نکنید. در میان این روش‌ها و راه‌های جدید دیگری که هر روز بر تعدادشان افزوده می‌شود، مؤثرترین، بی‌خطرترین و سالم‌ترین آنها، ورزش در کنار تغذیه سالم است.

ورزش نه تنها جسم شما را فرم می‌دهد، بلکه روح‌تان را نیز سبک‌تر می‌کند. کاهش وزن از طریق رژیم غذایی همراه با ورزش، از سوی متخصصان تغذیه آموزش داده می‌شود. اینکه فرد در هر وعده غذایی چه چیزهایی بخورد و چگونه عادات غذایی سالم را جایگزین عادت ناسالم قبلی کند و در کنار آنها به ورزش بپردازد (ساده‌ترین ورزش‌ها، پیاده‌روی است)، شاید به اندازه روش‌های قبلی، خیلی زود او را به نتیجه موردنظرتان نرساند و نیاز به صبر و تحمل بیشتری باشد؛ ولی بی‌‌خطر بوده و بعد از مدتی درگیر یک بیماری یا مشکل جدید نمی‌شود و مهم‌تر آنکه از بسیاری بیماری‌ها و مشکلات نیز جلوگیری می‌گردد. دقت داشته باشید که رژیم‌های غذایی خودسرانه نیز خطراتی در پی خواهند داشت؛ مثلاً برخی مواقع باعث افت شدید قندخون می‌شوند؛ پس بهتر است در این زمینه حتماً با افراد مجرب و متخصص مشورت کنید.

منبع: نشریه دنیای تغذیه
solmaz
‏۱۳۹۰-۱۱-۱۶‏, ۰۹:۳۱ بعد از ظهر
ببخشید دوست عزیز این چای سبز که عنوان کردین میشه از قرصشم استفاده کرد؟ممکنه یکی مثل من تنبل باشه:خجالت:میزان مصرفشم لطفا" بگین و اینکه خواصش مثل خود چای سبزه یا نه؟
افشین کسایی
‏۱۳۹۰-۱۱-۱۶‏, ۱۰:۴۲ بعد از ظهر
شرکت شیف به تازگی قرص چای سبز رو روانه بازار کرده
از تاثیرش اطلاعاتی ندارم اما این لینک محصولشه که تو دارخانه های معتبر های تهران هم فکر میکنم موجود باشه
http://www.schiffvitamins.com/product_detail.asp?id=128






 > خوراکی هایی که معده تان را می سوزانند


ک کنید : خوراکی هایی که معده تان را می سوزانند

نسیم68
‏۱۳۹۰-۱۰-۲۸‏, ۱۰:۲۹ بعد از ظهر
مراقب مواد غذایی خیلی چرب باشید
اولین قدم برای تسکین سوزش معده کاهش مصرف غذاهای خیلی چرب است. مواد چرب باعث کاهش دینامیک عضله‌ای می‌شود که وظیفه دارد نگذارد مواد غذایی از داخل معده دوباره به سمت مری برود.
در واقع بازگشت غذا به سمت مری باعث سوزش معده می‌شود. مواد غذایی خیلی چرب دیر هضم هستند و به مدت بیشتری در معده باقی می‌مانند، بنابراین احتمال‌ ترش کردن معده را افزایش می‌دهند.
توصیه می‌کنیم مصرف مواد غذاییِ حاوی چربی‌های اشباع شده مثل کره، گوشت قرمز، سوسیس و کالباس یا سیب زمینی سرخ کرده را کاهش دهید. در عوض مواد غذایی سرشار از پروتئین کم چرب میل کنید. به عنوان مثال گوشت مرغ بدون پوست، ماهی، سبزیجات خشک یا ماست کم چرب میل کنید. همچنین باید بدانید که روغن کلزا که سرشار از امگا 3 است نیز با التهاب‌های ناشی از برگشت غذا به مری مقابله می‌کند.

شکلات، چای و قهوه
نقطه‌ی مشترک این سه ماده‌ی غذایی در وجود موادی به نام متیل گزانتین است. این مواد، به عنوان آرام بخش عضلات عمل می‌کند. برای همین در کار دریچه‌ی بین مری و معده که وظیفه‌ی ممانعت از ورود غذا به مری را دارد اختلال ایجاد می‌کند. به این حالت Gastroesophageal Reflux Disease) RGO) یعنی رفلکس معده می‌گویند. برای همین باید در مصرف مواد غذایی حاوی متیل گزانتین پرهیز کرد. از طرف دیگر نوشیدن قهوه باعث بالا رفتن استرس می‌شود و استرس نیز یکی از عوامل تشدید کننده‌ی رفلکس معده RGO محسوب می‌شود.
بازگشت غذا به سمت مری باعث سوزش معده می‌شود.

مواد غذایی خیلی چرب دیر هضم هستند و به مدت بیشتری در معده باقی می‌مانند، بنابراین احتمال‌ ترش کردن معده را افزایش می‌دهند
توصیه می‌کنیم به جای شکلات‌های سفید و خامه‌ای، شکلات سیاه مرغوب میل کنید. تا جایی که می‌توانید مصرف چای و قهوه را کاهش داده به جای آن از عرق کاسنی یا دم کرده‌های ملایم دیگر استفاده کنید. در مصرف شیر نیز دقت کنید. اگر سوزش معده دارید باید بدانید که نوشیدن شیر زیاد، مشکل را تشدید می‌کند. درست است که شیر در کوتاه مدت سوزش معده را تسکین می‌دهد اما باید بدانید که در طولانی مدت باعث افزایش ترشحات معده شده و آن‌را اسیدی می‌کند.

امان از غذاهای تند
ادویه‌ی کاری، فلفل، فلفل سیاه و ادویه‌های تند دیگر، سوزش معده را بیشتر می‌کنند. غذاهای ادویه دار تند باعث تحریک مری شده و ترشح اسید معده را بیشتر می‌کنند. بنابراین اسید معده زیاد شده و خطر رفلکس معده RGO افزایش می‌یابد. توصیه می‌کنیم از مصرف مواد غذایی تند که دهان را می‌سوزاند خودداری کنید.
می‌توانید برای خوش طعم کردن غذایتان از جعفری و پیازچه استفاده کنید. مصرف ادویه‌هایی مانند زردچوبه مانعی ندارد. این ادویه حاوی ترکیبات ضدالتهابی نیز می‌باشد. از این گذشته از مصرف مواد غذایی شور نیز بپرهیزید زیرا به نظر می‌رسد نمک نیز باعث ورود دوباره‌ی غذا به مری شده و سوزش معده ایجاد می‌کند.

در مصرف نعنا زیاده‌روی نکنید
درست است که نعنا عطر و طعم فوق‌العاده‌ای به غذا می‌دهد اما اگر شما سوزش معده دارید بهتر است از مصرف آن پرهیز کنید. نعنا دارای اسیدی است که باعث ایجاد حالت رفلکس معده RGO می‌شود. همچنین از خوردن آب نبات، نوشیدنی یا آدامس‌ها نعنایی نیز بپرهیزید. آدامس این بدی را نیز دارد که باعث ورود هوا به داخل معده می‌شود.
توصیه می‌کنیم در ماه بیش از یک‌بار از نعنا استفاده نکنید. جعفری، آویشن و گشنیز را جایگزین نعنا کنید.

سوزش معده
مرکبات: احتیاط کنید
اگر سوزش معده دارید در مصرف پرتقال، گریپ‌فروت، لیموترش احتیاط کنید. طعم اسیدی این میوه‌ها می‌تواند باعث تحریک مری شود. علاوه بر این مرکبات باعث اسیدی شدن معده و سوزش جداره‌ی لوله‌ی گوارش می‌شوند. البته منظورمان این نیست که مرکبات میل نکنید. این مواد غذایی برای بدن بسیار مفید است.
توصیه می‌کنیم در مصرف آن‌ها دچار افراط نشوید. روزانه مصرف یکی از مرکبات کافی است.

گوجه فرنگی: مراقب باشید
گوجه فرنگی می‌تواند برای افرادی که از سوزش معده رنج می‌برند مشکل ساز شود. در صورتی که سوزش معده دارید قبل از مصرف گوجه فرنگی پوست آن‌را کنده و دانه‌های آن‌را در آورید. به خاطر این که پوست و دانه‌های گوجه فرنگی دیرهضم است و مدت زمان بیشتری در معده می‌ماند. اگر مصرف گوجه فرنگی برایتان مشکل زا نیست، مصرف آن بلامانع است. به خاطر اینکه این ماده غذایی حاوی آنتی اکسیدان بوده و برای بدن مفید است.

امان از پیاز
اگر از سوزش معده رنج می‌برید عطای پیاز را به لقایش ببخشید. پیاز به دسته‌ی مواد غذایی قابل تخمیر تعلق دارد. این ماده‌ی غذایی باعث مختل کردن مقاومت عضله‌ای می‌شود که راه بالا آمدن اسید را سد می‌کند. به این ترتیب مصرف پیاز باعث سوزش معده و احساس درد در مری می‌شود.
غذاهای ادویه دار تند باعث تحریک مری شده و ترشح اسید معده را بیشتر می‌کنند. بنابراین اسید معده زیاد شده و خطر رفلکس معده RGO افزایش می‌یابد
توصیه می‌کنیم پیاز پخته استفاده کنید که زودهضم است. اما نه بیش از یک یا دو بار در هفته.

الکل و نوشابه‌های گازدار را ترک کنید

مصرف الکل و نوشیدنی‌های گازدار مثل ریختن بنزین روی آتش است. نوشیدنی‌های گازدار میزان هوای داخل معده را افزایش می‌دهد. در نتیجه معده پرتر از حد لازم می‌شود و روی عضله‌ی محافظ ورود غذا به مری فشار می‌آورد و معده ترش می‌کند. تا می‌توانید از مصرف این قبیل نوشیدنی‌ها خودداری کنید. به جای آن آب یا آب میوه‌های طبیعی کم اسیدتر استفاده کنید.
منبع : Salamatnews.com
افشین کسایی
‏۱۳۹۰-۱۰-۲۸‏, ۱۰:۵۸ بعد از ظهر
من سوزش معده زیاد سراغم میاد
اما جالبه که با عرق نعنا آروم میشه
حالا شایدم فقط عرق نعنا باشه که تسکین میده، مثلا اسانس نعنا بدترش کنه ( به گفته مطلب فوق )
35IvI43!l
‏۱۳۹۰-۱۰-۲۸‏, ۱۱:۴۶ بعد از ظهر
افشین منم معتاد عرق کاسنی شدم عجیب
Saman-Sh
‏۱۳۹۰-۱۰-۲۹‏, ۱۰:۴۴ قبل از ظهر
درد معده درد بسیار بدی هست...یکی از اقوام نزدیک منم ناراحتی معده داره وقتی میبینمش که اونطور اذیت میشه بدجور بهم میرزه منو...

خدا همه مریض ها رو شفا بده..
Sen@toR
‏۱۳۹۰-۱۰-۲۹‏, ۰۱:۲۱ بعد از ظهر
افشین منم معتاد عرق کاسنی شدم عجیب

مواظب باش دوست عزیز زیاد مصرفش نکن، بیناییت ضعیف میشه:گل رز:
Mercenary
‏۱۳۹۰-۱۰-۲۹‏, ۰۲:۴۳ بعد از ظهر
تمام چیزایی که بالا گفته خوراکه منه البته بجز نوشابه و الکل
و کلا تو غذام و خوراکی های روزانه ام باید باشه
خدا بخیر کنه:نمیبینم::نمیبینم:







 > آیا نوشیدن الکل ضرر دارد؟


ک کنید : آیا نوشیدن الکل ضرر دارد؟

نسیم68
‏۱۳۹۰-۱۰-۳۰‏, ۱۱:۴۸ قبل از ظهر
الکل از دیرباز در بسیاری از تمدنها به عنوان نوعی نوشیدنی استفاده می‌شده است. الکلی که برای نوشیدن استفاده می‌شود در اصل همان ماده شیمیایی " اتانول " است .
اتانول از تخمیر قند‌ها ایجاد می‌شود. هر گرم اتانول در حدود 7 کالری دارد .کالری الکل شاید به ظاهر پایین باشد اما این کالری به همراه خود هیچ ماده مفید غذایی مانند ویتامین، مواد معدنی یا پروتئین ندارد .
نوشیدنی های الکلی، بسته به نوع آنها و ماده‌ای که از آن تهیه می‌شود دارای مقادیر متفاوتی از الکل می‌باشند و اسامی‌ متفاوتی هم دارند اما چیزی که در پزشکی اهمیت دارد مقدار الکل خالص موجود در هر نوع نوشیدنی الکلی است .
به طور مثال هر سیصد گرم آبجو در حدود چهار درصد الکل و 150 کالری دارد.نوشیدن الکل بر روی دستگاه عصبی شما تاثیر می‌گذارد و اندکی اثر مسکن و ضد درد دارد. الکل به دستگاه عصبی انسان آسیب می‌زند. استفاده از این ماده می‌تواند باعث وابستگی شود .
در کشورهای پیشرفته ، الکل از علل شایع تصادف است چون زمان پاسخ دهی عصبی را کاهش می‌دهد.استفاده زیاد از الکل می‌تواند به کبد آسیب بزند و ایجاد هپاتیت الکلی باشد و یا بیماری کبد چرب را ایجاد کند.
یک کبد چرب می‌تواند به سیروز کبدی تبدیل شود و سیروز کبدی مرحله نهایی بیماری کبد است که در آن کبد عملکرد خود را از دست می‌دهد.
الکل ، ریسک ابتلا به سرطانهای مری، گلو، حنجره، دهان و سینه را افزایش می‌دهد. نوشیدن الکل می‌تواند به مخاط روده باریک و معده آسیب بزند و این آسیب می‌تواند توانایی بدن را در جذب مواد غذایی تحت تاثیر قرار دهد.
الکل می‌تواند توانایی ***ی را در انسان تحت تاثیر قرار داده و آن را کاهش دهد . خانمهای باردار نباید الکل بنوشند. نوشیدن الکل در دوران بارداری می‌تواند جنین را به سندرم چنین الکلی مبتلا کند.
استفاده بیش از اندازه الکل علاوه بر اینکه انسان را به کمبود ویتامین ب-1 ( تیامین ) مبتلا می‌کند، باعث آسیبهای مغزی برگشت ناپذیر هم می‌شود .
در افرادی که از الکل استفاده می‌کنند یکی از مشکلات این است که این افراد سیگاری باشند، استفاده همزمان از سیگار و الکل باعث چند برابر شدن خطر ابتلا به سرطال مری می‌شود.
برخی از منابع پزشکی معتقدند که استفاده مداوم از الکل برای دستگاه قلب و عروق انسان مفید است اما این موضوع کاملا ثابت نشده است و اگر بخواهیم فایده الکل و زیانهای آن را با هم مقایسه کنیم هنوز هم مشخص نیست کدامیک بر دیگری برتری دارد.
توصیه پزشکان این است که اگر با دانستن تمام آسیب‌های ناشی از الکل، شما تصمیم به خوردن الکل گرفته‌اید، در خوردن آن زیاده روی نکنید و خود را با الکل مسموم نکنید .از نظر مقدار، شما نباید بیشتر از یک گیلاس الکل از هر نوع را روزانه مصرف کنید .
مسمومیت با الکل، به خصوص در مواردی که فرد مقادیر زیاد اتانول را خورده باشد اتفاق می‌افتد و می‌تواند به راحتی انسان را بکشد .
( این مقاله صرفا از نقطه نظر پزشکی غرب و با هدف افزایش آگاهی عمومی‌ به بررسی زیانها و اثرات الکل پرداخته است و واضح است که دیدگاههای مذهبی و یا فرهنگی، می‌توانند با برخی از مطالب ترجمه شده در تضاد باشند )
منبع: سیمرغ
mohsen2223
‏۱۳۹۰-۱۰-۳۰‏, ۱۲:۳۲ بعد از ظهر
ما در مورد الکل هرچی تا به حال شنیدیم منع بوده و منع به این کاری نداریم فقط یه چیز برای من جای سوال دارد که اگر اینقدر که میگن ضرر داره چرا در سایر کشور ها مصرف میشه در مهمانی ها و حتی سر سفره مگه میشه یه چیزی که به انسان ضرر داره اینطوری استفاده بشه؟:متفکر:
افشین کسایی
‏۱۳۹۰-۱۰-۳۰‏, ۰۱:۱۰ بعد از ظهر
خب مواد مخدر هم ضرر داره، اما در همه جای دنیا با علم بر اینکه مرگ تدریجی تقلی میشه اما مصرفش هر روز بیشتر میشه
نسیم68
‏۱۳۹۰-۱۰-۳۰‏, ۰۴:۲۳ بعد از ظهر
این مقاله چیزی رو منع نکرده فقط اطلاعات داده مثل مقاله هایی که راجع به سیگار یاقلیان یا مضرات روغن ، یا چای بعد از غذا و .... نوشته می شه در هیچ کدام باید و نباید نیست این موارد صرفاً جهت اطلاع است
mohsen2223
‏۱۳۹۰-۱۰-۳۰‏, ۰۵:۰۲ بعد از ظهر
نه منظور من اینه در فیلمهای هالیودی نشون میده خانواده کنار هم میخورن حالا کاری به جزئیاتش ندارم ولی ایا نشون داده خانواده ای مواد مخدر بکشن کنار هم بزرگ و کوچک همیشه مواد مخدر منع شده حتی ستاد های مبارزه هم دارن
ولی خانواده کنار هم حتی سر سفره یه ذره میخورن ولی بخواد موادی مثل کراک رو نشون بده جوری میشه کارگردان القا میکنه طرف ادم منفوریه
3tare
‏۱۳۹۰-۱۰-۳۰‏, ۰۵:۱۲ بعد از ظهر
خب شما خودت در مورد الکل (یا هرچیزی) تحقیق کن ببین به نظر خودت خوبه یا بده!!
چیکار به هالیوود داری؟!!!!!
عقل واسه چیه؟ واسه تقلید؟ یا فکر کردن؟
خوب بود مصرف کن. خوب نبود مصرف نکن.
/\/!\/\/\-/
‏۱۳۹۰-۱۰-۳۰‏, ۰۶:۳۴ بعد از ظهر
مواد مخدرم فیلمایی هست که باعث میشه شما عاشقشون بشی!
نمونش شاهکار سینما که باعث شد توی صنعت فیلم سازی انقلاب بشه!
فیلم pulpfiction.
اگه این فیلمو ببینی توی صحنه هایی که جان تراولتا با هرویین نشه میکنه تمام مراحلش جوری نشون داده شده که حال میکنی بری همین حالا هرویین بزنی!
اما واقعا کار خوبی!!!!!!!!!!!!!؟
البته موضوع این فیلم تشویق نیستا اما چون گفتی نشنون نمیدن گفتم.
فیلم مرثیه برای یک رویا یا requiem for a dream این هم همینطوره اما اخرش نشون میده مواد مخدر چیجوری زندگی و انسانیت رو از ادم میگیره.یه خونواده و دو تا عاشق و صمیمی ترین دوسش.
بهتون پیشنهاد میکنم ببینید.
اما در مورد مشروب.
ضرراش روی هیچ کس پوشیده نیست اما خوب نمیشه دیگه.
love4ever
‏۱۳۹۰-۱۱-۰۴‏, ۱۱:۲۴ قبل از ظهر
عزیزان من مشروبی که در خارج از کشور ما سرو میشه الکلش کمتر و ملایم تره نسبت به مشروبات ما
ما ایرانی ها اگه بخوایم یه قوطی ویسکی رو یه ذره بخوریم باید یه عالمه روش مزه (چیپس و پفک و ماست موسیر و ...) بخوریم اما خارجی ها اونو خالی خالی میخورن پس تو اینجا تفاوت مشروب رو با مشروب میبینیم
gh0st
‏۱۳۹۰-۱۱-۰۴‏, ۰۲:۵۹ بعد از ظهر
عزیزان من مشروبی که در خارج از کشور ما سرو میشه الکلش کمتر و ملایم تره نسبت به مشروبات ما
ما ایرانی ها اگه بخوایم یه قوطی ویسکی رو یه ذره بخوریم باید یه عالمه روش مزه (چیپس و پفک و ماست موسیر و ...) بخوریم اما خارجی ها اونو خالی خالی میخورن پس تو اینجا تفاوت مشروب رو با مشروب میبینیم

مشروب یه درصدی الکل داره، اینجا و اونجا فرقی نمی کنه! آدم اگر عادت کنه می تونه خالی هم مصرف کنه.چیزی که شما بهش توجه نمی کنید مصرف مشروبات الکلی تو کشوری مثل کانادا به هیج وجه اون چیزی که فکر می کنید نیست، شراب مصرف رایجشونه ولی مشروبات درصد بالا اگر مصرف کنید به دید یک انسانی که مشکل روانی یا بیماری روانی و دیپرشن داره نگاه می کنن و اصلا پسندیده نیست(بر عکس چیزی که فکر می کنید)، جدا از همه ی این مسائل در بدن سازی مشروب به شدت مشکل داره :
جدا از کالری مشابه چربی(هر گرم 9 کالری) متابولیسم بدن رو بالا می بره ولی در همان حال فرآیند تبدیل چربی به انرژی رو کند می کنه، نهایتا چیزی که از دست می دید جدا شدن بافت عضلانی و مصرف بدن به عنوان سوخته که برای بدن سازی فاجعس.برای رخ ندادن باید هنگام نوشیدن از کربوهیدراتهای مفید استفاده کرد.
و نوشیدن زیااااااد آب که از دیهایدریشن جلوگیری بشه
love4ever
‏۱۳۹۰-۱۱-۰۴‏, ۰۸:۱۸ بعد از ظهر
نه داداش اینطوریا نیس چرا همین طوریاست ها ولی نه یه طور دیگه هم هست
شما یه قوطی 7000تومنی رو در نظر بگیر
وحالا یه شیشه ای 35000 تومنی
تفاوت الکلشو میبینی
تو ایران کیفیت مشروبات خ پایینه
میگن هر چقدر پول بدی همون قدر آش میخوری
درسته من قبول دارم مشروب نه تنها برا بدنسازی بلکه برای همه چیز داره اما میزان ضررش بسته به کیفیتش داره گلم
ربط به عادتم داره ولی خ کم آدم پیدا میشه که مشروب رو بدون مزه راحت سر بکشه و تگری نزنه
با تشکر
arashekamandar007
‏۱۳۹۰-۱۱-۱۹‏, ۰۲:۲۲ قبل از ظهر
عزیزم نوشابه هم همه میدونن ضرر داره اما اونم همه مصرف میکنن...
HMB
‏۱۳۹۰-۱۱-۱۹‏, ۰۲:۰۱ بعد از ظهر
نه منظور من اینه در فیلمهای هالیودی نشون میده خانواده کنار هم میخورن حالا کاری به جزئیاتش ندارم ولی ایا نشون داده خانواده ای مواد مخدر بکشن کنار هم بزرگ و کوچک همیشه مواد مخدر منع شده حتی ستاد های مبارزه هم دارن
ولی خانواده کنار هم حتی سر سفره یه ذره میخورن ولی بخواد موادی مثل کراک رو نشون بده جوری میشه کارگردان القا میکنه طرف ادم منفوریه
اولا مصرف مشروب نه تنها توی هالیوود بلکه در سینمای تمامی کشور ها ممنوع پس چیزی که اونا میخورن مشرب الکل دار نیست این از این.مشربها از نظر درصد الکل رده بندی دارن،از اتانول 98 درصدی دارخانه بگیر تا آب جو 5 درصد الکل،پس مصرف الکل در خارج جدای از ادمای دائمالخمر اونای که مصرف میکن با یک درصد الکل زیر 10 درصد استفاده میکنن ولی در ایران یک مشرب که نمونه بارز ان عرق سگی یا به قولی دستی که بیش از 55 درصد الکل داره خیلی فرق میکنه (بنده تجربه شخصمیو میگم ما قبلا یا نمیخوردیم یا اگه میخوردیم یه چهار لیتری عرق کشمش میاوردن که معده خالی مصرف میشد که واقعا دیوانگی محض بود) پس دوستان جدای از حرام بودن ان دره بندی که داره برای عوارض رو بدن بخوصوص کبد کلیه داره جایگاه اول و داره(مواد مخدر گیاهی مثل تریاک 45 درصد بعد مواد مخدر صنعتی 65 درصد ولی دوستان الکل بیش از 78 درصد)و یک فکر غلط که در بین بدنسازانی استروئید مصرف میکنن مخصوصا شهر ما وجود داره این که میگن الکل برای پاکسازی کبد موثره دوستان کبد که بر اثر استروئید تا حدودی تحت فشار بوده حالا بخوایم بعداز دوره باتوجه به اون عوارضی که الکل داره بخوایم الکل مصرف کنیم.یه فاجه بزرگ.بنده یکی از دوستام بر سر این مسله الان حدود دو هفته اس تو بیمارستان بستریه.توصیه بنده این ورزشکار عزیز مصرف نکن اگه هم مصرف کردین درست و افرط نکنید. موفق باشید
mahyar_tisoon
‏۱۳۹۰-۱۱-۲۰‏, ۱۲:۱۱ بعد از ظهر
به نظرم اثرات روحی الکل خیلی مهم تره اعتیاد به الکل خیلی طول میکشه منظورم اینه شاید کسی یه سال مشروب بخوره اما معتادش نشه اما هر وقت به صورت یه عادت در بیاد خیلی مشکل ساز میشه اون موقع تفریح کردن با دوستان بودن یا هر فعالیت دیگه وقتی معنی پیدا میکنه و لذت بخشه که همراه الکل باشه اکثر کسایی که عادت به مصرف الکل دارن روز بعد از مصرفشون دچار سر درد و نا امیدی شدیدی میشن باید دو باره مصرف کنن تا از اون حالت در بیان در ضمن مثل خیلی جیزای دیگه تو کشور ما بدترین نو ع و به بدترین شکل مصرف میشه
jafaripur
‏۱۳۹۰-۱۲-۰۱‏, ۰۳:۱۵ قبل از ظهر
این ها همش چرت هستش .
همه چیز برای انسان هستش ولی به اندازه کافی , نباید در هر کاری افراط کرد .
بدن به الکل هم نیاز داره .
الکل رو هیچ وفت با مواد مخدر مقایسه نکنید چون تو یه جا با هم راه نمی یان :پوزخند:
باور کنید الکل یه چیز معمولی هستش که مسلمونا اینقد گندش می کنند ...
افشین کسایی
‏۱۳۹۰-۱۲-۰۱‏, ۰۸:۵۲ قبل از ظهر
بدن به الکل هم نیاز داره .
سلام. من سالهاست که الکل مصرف نمیکنم، الان نیاز بدنم به الکل رو چطور متوجه بشم؟
یعنی علائم کمبود این ماده تو بدن من چیه؟ چه اثراتی میتونه برام دربر داشته باشه؟
3tare
‏۱۳۹۰-۱۲-۰۱‏, ۱۱:۱۱ قبل از ظهر
این ها همش چرت هستش .
همه چیز برای انسان هستش ولی به اندازه کافی , نباید در هر کاری افراط کرد .
بدن به الکل هم نیاز داره .
الکل رو هیچ وفت با مواد مخدر مقایسه نکنید چون تو یه جا با هم راه نمی یان :پوزخند:
باور کنید الکل یه چیز معمولی هستش که مسلمونا اینقد گندش می کنند ...

واقعا الکل انقد معمولیه؟؟؟؟؟؟؟ پس این همه عوارض چیه؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :پوزخند:
لطفا دوستان اگه میخواید نظر بدید، علم رو وسط بکشید!!!!! نه نظر شخصی تون رو
T!rDaD
‏۱۳۹۰-۱۲-۰۱‏, ۱۲:۲۱ بعد از ظهر
سلام به همه دوستان عزیز
اگر بخوایم اعتقدات مذهبی خودمون رو در نظر نگیریم علم پزشکی اثبات کرده که میزانی از الکل در هفته برای بدن لازمه که اجازه بدین سر فرصت مقالات رو جمع کنم و اینجا بذارم
اما سوال اینجاست که میشه اعتدال رو حفظ کرد!!!؟
تجربه شخصی و تلخ من در یه دوره 5 ساله که اعتیاد کامل به الکل داشتم میگه:
خیلی به ندرت
در کل به نظر من چیزی که باعث بشه انسان اختیارتشو از دست بده و رفتار و کردارش کاملا در کنترل خودش نباشه چیز خوبی نیست
اما اگر بخوایم جنبه ورزشی موضوع رو در نظر بگیریم کلا برای ورزشکاران مضره
اول اینکه الکل به شدت باعث تجمع بافت های چربی میشه
دوم اینکه میزان سمیت الکل برای کبد بالاست علی الخصوص انواعی که به خاطر طعم و مزه ترکیبات دیگه هم داره و به مرور زمان باعث سروزی شدن کبد (حالت تمشکی) و در مواقعی هم چرب شدن کبد میشه
در نتیجه زمانی که شما هورمون هم استفاده میکنید خصوصا انواع خوراکی با نوشیدن الکل دارین در حق کبدتون جنایت میکنید
سوم اینکه اگر توجه کرده باشید معمولا نوشیدن در ساعات پایانی روز انجام میشه که باعث تحریک شدید و کاذب اشتهای میشه
نتیجه این میشه که شما یک وعده غذای معمولا نامرغوب رو دارین در ساعات اخر شب میل میکنید که بازم باعث به هم خوردن ر‍‍یم غذایی شما میشه
چهارم اینکه الکل میزان چربی خون رو افزایش میده و در مواردی حتی باعث بروز مرض قند میشه
یه تصور غلطی هم وجود داره که احتمالا شنیده باشین که میگه
الکل باعث پاک سازی کبد و بدن میشه
درست این موضوع اینه که الکل باعث میشه میزان مواد مخدری ( مخصوصا آلکولوئید های مشتق شده از تریاک) که در خون وجود داره پایین بیاد به همین دلیل معمولا افراد معتاد به مواد افیونی تمایلی به الکل نشون نمیدن چون فردا صبحش بیچاره میشن:خنده:
اینا توضیحاتی خیلی ابتدایی بود و با اجازه دوستان سر فرصت یه سری مقالات رو در ارتباط با مصرف الکل و ورزشکاران جمع اوری میکنم و تقدیم دوستان میکنم
3tare
‏۱۳۹۰-۱۲-۰۱‏, ۱۲:۳۶ بعد از ظهر
در کل به نظر من چیزی که باعث بشه انسان اختیارتشو از دست بده و رفتار و کردارش کاملا در کنترل خودش نباشه چیز خوبی نیست
شدیدا با این موضوع موافقم
.
.
.
الکل مضرات زیادی برای سیستم عصبی، کبد و قلب داره. که اثبات هم شده.... چرا به خودمون ضرر بزنیم پس؟؟؟؟؟!!!!!!!!
اما الکل توی علم پزشکی، جاهای مناسبی استفاده میشه!
یه نگاه به این بندازید:
از نظر داروشناسی، الکل تضعیف کننده سیستم اعصاب مرکزی است که جزء آرام بخش ها و سستی زاها طبقه بندی می شود.
در پزشکی مصارف زیادی دارد، از جمله می توان به مواردی چون افزایش خواب، گشاد کردن عروق، منبع انرژی زا، مسکن در دردهای بسیار شدید مانند دردهای سرطانی یا تخفیف گرفتگی های شدید عضلانی را نام برد.
از الکل به صورت بخار در ماسک های اکسیژن برای افرادی که دچار برخی ناراحتی های آسم، ریوی و اختلالات تنفسی هستند، استفاده می شود.
همراه با مرفین در اعمال جراحی باز و نیز در ضدعفونی و پانسمان جراحات مختلف پوست به کار می رود.
ولی به علت سوء استفاده در مصرف آن، مشکلاتی را در جامعه بشری ایجاد می کند.
منبع: تبیان دات نت
jafaripur
‏۱۳۹۰-۱۲-۰۱‏, ۰۴:۴۲ بعد از ظهر
سلام. من سالهاست که الکل مصرف نمیکنم، الان نیاز بدنم به الکل رو چطور متوجه بشم؟
یعنی علائم کمبود این ماده تو بدن من چیه؟ چه اثراتی میتونه برام دربر داشته باشه؟

اگه افراط کنید همون طور که دوستان می گن برای کبد و برای ورزشکارا خوب نیست .
مطمئن باش به صورت معمولی استفاده کنی هیچ ضرری نداره .
بدن انسان به همه چی نیاز داره اما به میزان کم .
مثلاً به نیکوتین هم نیاز داره , می تونی تو بعضی از مالتی ویتامین ها پیدا کنی .
در کل مصرف الکل به میزان کم مضرر که نیست خوب هم هست .
شما از یه دکتر سوال کن تا یه آخوند بهتر متوجه می شی !
mahyar_tisoon
‏۱۳۹۰-۱۲-۰۱‏, ۰۵:۵۸ بعد از ظهر
اگه افراط کنید همون طور که دوستان می گن برای کبد و برای ورزشکارا خوب نیست .
مطمئن باش به صورت معمولی استفاده کنی هیچ ضرری نداره .
بدن انسان به همه چی نیاز داره اما به میزان کم .
مثلاً به نیکوتین هم نیاز داره , می تونی تو بعضی از مالتی ویتامین ها پیدا کنی .
در کل مصرف الکل به میزان کم مضرر که نیست خوب هم هست .
شما از یه دکتر سوال کن تا یه آخوند بهتر متوجه می شی !
پسر خوب میخوای مشروب بخوری به خودت ربط داره اما با این حرف ها توجیه نکن کارتو واسه بقیه هم توصیه نکن اگه حتی یه نفر حرف تورو باور کنه ... مشروب حالت سر خوشی میده مثل مواد مخدر اکثر کسایی که این احساسو تجربه کنن بازم میخوان تکرار بشه پس نمیشه به راحتی گفت بخورید اما کم مصرف کنید
افشین کسایی
‏۱۳۹۰-۱۲-۰۱‏, ۰۶:۳۱ بعد از ظهر
اگه افراط کنید همون طور که دوستان می گن برای کبد و برای ورزشکارا خوب نیست .
مطمئن باش به صورت معمولی استفاده کنی هیچ ضرری نداره .
بدن انسان به همه چی نیاز داره اما به میزان کم .
مثلاً به نیکوتین هم نیاز داره , می تونی تو بعضی از مالتی ویتامین ها پیدا کنی .
در کل مصرف الکل به میزان کم مضرر که نیست خوب هم هست .
شما از یه دکتر سوال کن تا یه آخوند بهتر متوجه می شی !

عذر میخوام جناب جعفری پور من به جوابم نرسیدم متاسفانه
شما حرف بقیه رو تکرار کردین فقط
میخوام بدونم نیاز بدن به الکل رو چطور میشه تشخیص داد؟
مثلا کلسیم کم میشه یا پروتئین کم به بدن برسه و یا حتی کم آبی یه علائمی داره
علائم کمبود الکل رو میخواستم برام شرح بدین.
وگرنه من به ضرر و زیانش کاری ندارم، به روحانی و دکترش هم کاری ندارم
میخوام بدونم شاید اصلا بدن من نیازی نداشته باشه. یا شاید الان کمبود این ماده در بدن من وجود داشته باشه
همونطور که خودت پذیرفتی و متوجه شدی این موضوع رو به من هم انتقالش بده.
سبب خیر میشه. آی قربون دستت
Mercenary
‏۱۳۹۰-۱۲-۰۱‏, ۰۹:۱۱ بعد از ظهر
دوستانی که تو گل فروشی کار میکنن صبح ها برای اینکه رفتارشون با مشتری خوب شه مشروب میخورن
به نظر من هیچ اشکالی نداره
خودمم پا بده مصرف میکنم ولی فقط برای خوشی
به نظر من رابطه ی ***ی با الکل محشر میشه یا مثلا مهونی دور همه خودمونی باشه
بالاخره انسان نیاز با یه دل خوشی داره اونم تو این دوره زمونه
هر کی یه طور فکر میکونه یکی با نماز آروم میشه یکیم با این چیزا
اعتیاد به مشروب و.. بستگی به جنبه ی افراد داره
بعضیا شور همه چیو در میارن انقدر الکل میخوره که کار دست خودش میده
arashbandegan
‏۱۳۹۰-۱۲-۰۱‏, ۰۹:۱۱ بعد از ظهر
بدن یک انسان سالم نیازی به الکل نداره بنا بر این کمبودی وجود نخواهد داشت، ربطی هم به روحانی و ... نداره، حتی اگه گاها دیده شده که تاثیرمثبت مواد تخمیری مثل شراب گزارش شده بیشتر به خاطر آنتی اکسید ها و مواد دیگرش هست نه الکلش.
/\/!\/\/\-/
‏۱۳۹۰-۱۲-۰۱‏, ۰۹:۳۴ بعد از ظهر
به نظر من رابطه ی ***ی با الکل محشر میشه یا مثلا مهونی دور همه خودمونی باشه
خیلی ببخشید اولا اینجا جالب نیست اینجوری گفتن.:بیفایده:
اما چون حال کردی با مشروب تو روابطتت اینم بدون که اون رابطه اگر شیشه مصرف کنی خیلی خیلی خیلی خیلی بهتر میشه.:لبخند:
برای دوستان گل فروش هم یه پیشنهاد ویژه دارم!:صلح:
میدونستی حشیش و تریاک چقدر مهربون و خوش برخورد میکنن؟!:لبخند:
اصلا یه چیزه عجیبیه!
حالا بریم اینا رو مصرف کنیم؟:متفکر:
کسی اگه بیاد بگه مواد مخدر یا مشروب حال نمیده با ماشین از روش رد میشم!اما،به چه قیمتی؟تمام این چیزا به مرور زمان وقتی از حد بگذره که این اتفاق میفته(دیر یا زود داره اما سوخت و سوز نداره) آدم رو پست میکنه.ترسو میکنه.دیگه زندگیش میشه الکل یا جور کردن موادش!
من خودم مشروب میخورم.اما هیچوقت منکر ضرراش نمی شم.چرا عادت داریم خودمونو گول بزنیم؟!!
الانم به حداقل رسوندمش.چون ضرر داره.خوب نیست.
به قول جناب T!RDAD اینش که آدمو به شدت از خودش بی خود میکنه اصلا خوب نیست.
Mercenary
‏۱۳۹۰-۱۲-۰۱‏, ۱۰:۰۹ بعد از ظهر
عزیزم مشروب چه ربطی به دراگ یا مواد داره؟
چرا همه چیو به هم ربط میدی
به هر حل نظر شما هم محترمه
ولی من پای حرفم هستم اگه به اندازه مصرف بشه خیلی هم خوبه
ولی به نکته هر چیزی میگیرید یا مصرف میکنید خوبشو مصرف کنید که ارزشش رو داشته باشه
Sen@toR
‏۱۳۹۰-۱۲-۰۱‏, ۱۰:۲۱ بعد از ظهر
اینم از عوارض الکل ، حالا هر کی دوست داره مصرف کنه

http://howistoppeddrinking.org/wp-content/uploads/2008/04/cirrhosis-liver.jpg
jafaripur
‏۱۳۹۰-۱۲-۰۲‏, ۰۳:۴۴ قبل از ظهر
http://fa.wikipedia.org/wiki/الکل (http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%A7%D9%84%DA%A9%D9%84)

برخی از کاربردهای الکل:
سوخت خودرو
حلال
کاربردهای پزشکی و گندزدایی
...

مصرف کنترل شده الکل و حتی مواد مخدر میتونه در مواقعی کاملا مفید باشه
ضمنا اونایی که میگن الکل فلان است و ضرر دارد و...
فراموش نکنند که در غرب اکثریت مردم الکلی هستند
به عنوان مثلا.در اینجا:
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of...ion_per_capita (http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_beer_consumption_per_capita)
میتوانید سرانه مصرف الکل در کشورهای مختلف رو ببینید
ده کشور اول در مصرف آبجو به شرح زیرند:
چک 158 لیتر
ایرلند 131
المان 110
اتریش 108
استرالیا 104
انگلستان 99
لهستان 95
دانمارک 89
فنلاند 85
لوکزامبورگ 84

ایران اصلا تو لیست نیست

و این هم امار کشور ها در مصرف مشروبات الکلی:
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of...ol_consumption (http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_alcohol_consumption)

ده کشور اول:
لوکزامبورگ 14 لیتر
ایرلند 14 لیتر
مجارستان 13 لیتر
مولداوی 13
چک 13
کرواسی 12
انگلستان 12
المان 11
دانمارک 11
اسپانیا 11

ایران تقریبا 0 و به همراه چند کشور عربی در انتهای لیست قرار داره


اما جالبه که همین کشورها از نظر شاخص بهداشت که با متوسط طول عمر سنجیده میشه جزو برترین ها هستند:
استرالیا رتبه 5 کشورهای دنیا در طول عمر رو داره
اتریش 16
آلمان و انگلستان مشترکا 20
فنلاند 25
ایرلند 29
لوکزامبورگ 31
دانمارک 36
لهستان 53


ایران 108

این یعنی اینکه هر استرالیایی سالی 115 لیتر مشروبات الکلی و آبجو استفاده میکنه و یا به عبارتی روزی تقریبا 0.3 لیتر که میشه روزی بیش از یک و نیم لیوان!!!!
ولی با اینحال جزو 5 کشور دارای طول عمر بالاست
و در ایرانی که امار مصرف الکل در اون تقریبا صفره
رتبه 108 رو داریم
اگر به اون امار ها نگاه بکنید میبینید هر استرالیایی عرق خور به طور متوسط 10 سال و 2 ماه و 12 روز بیشتر از یک ایرانی عرق نخور عمر میکنه!!!!
من به شخصه ترجیح میدم یک استرالیایی عرق مشروب خور باشم تا یک ایرانی که لب به مشروب نمیزنه
jafaripur
‏۱۳۹۰-۱۲-۰۲‏, ۰۳:۴۹ قبل از ظهر
عذر میخوام جناب جعفری پور من به جوابم نرسیدم متاسفانه
شما حرف بقیه رو تکرار کردین فقط
میخوام بدونم نیاز بدن به الکل رو چطور میشه تشخیص داد؟
مثلا کلسیم کم میشه یا پروتئین کم به بدن برسه و یا حتی کم آبی یه علائمی داره
علائم کمبود الکل رو میخواستم برام شرح بدین.
وگرنه من به ضرر و زیانش کاری ندارم، به روحانی و دکترش هم کاری ندارم
میخوام بدونم شاید اصلا بدن من نیازی نداشته باشه. یا شاید الان کمبود این ماده در بدن من وجود داشته باشه
همونطور که خودت پذیرفتی و متوجه شدی این موضوع رو به من هم انتقالش بده.
سبب خیر میشه. آی قربون دستت

یکیش این هستش که انگل های روده رو از بین می بره .
من نمی گم ضرر نداره داره اما فوایدی هم داره به شرطی که به صورت مطلوب مصرف بشه .
و شما نمی دونستی که بیشتر میوه هایی که می خوری درصدی الکل دارن ؟ حتی نون ؟
نمی دونستی که بعضی از داروها ترکیبی از الکل توش داره ؟
jafaripur
‏۱۳۹۰-۱۲-۰۲‏, ۰۳:۵۳ قبل از ظهر
به قول جناب T!RDAD اینش که آدمو به شدت از خودش بی خود میکنه اصلا خوب نیست.

خوب عزیز من کم بخور مجبوری زیاد بخوری و به قول خودت از خود بی خود شی ؟
من با این حرف هم مشکل دارم , آدم مست 100000 برابر حواسش نسبت به آدم نرمال جمع تر هستش چون زیاد تجربه کردم و دیدم اینا همش حرف هستش از خود بی خود شدن این کارا مال بی جنبه ها هستش که خودشون رو نشون بدن .
افشین کسایی
‏۱۳۹۰-۱۲-۰۲‏, ۰۸:۴۱ قبل از ظهر
یکیش این هستش که انگل های روده رو از بین می بره .
من نمی گم ضرر نداره داره اما فوایدی هم داره به شرطی که به صورت مطلوب مصرف بشه .
و شما نمی دونستی که بیشتر میوه هایی که می خوری درصدی الکل دارن ؟ حتی نون ؟
نمی دونستی که بعضی از داروها ترکیبی از الکل توش داره ؟

یه حرفی زدی توش موندی نمیخوای هم قبول کنی
میگی برای انگل خوبه؟ آدم سالم رو مبنا قرار میدن نه کسی که مشکل اینچنینی داره
یعنی الان پزشک برای رفع این مشکل الکل تجویز میکنه؟
شنیدی میگن رو دندونی که درد میکنه روغن ترمز بذار یا خمیر دندون؟ اینا هم تجویز مثل مصرف الکل برای انگله!
پس بری دکتر اینجوری درمان میکنه؟
بازم از مضراتش گفتی؛پدر من....علائم کمبودش رو بگو تو بدن
بیشتر میوه ها؟ نه نمیدونستم الان از شما میشنوم. ولی بعید میدونم میوه تازه دارای الکل باشه. حداقل من نمیپذیرم این موضوع رو تا برام اثبات بشه. اونم نه از ویکی پدیا چون قابل ویرایشه
نون هم همینطور فقط از زبان شما شنیدم. درصد الکل نون بربری رو برام بگو
علم اینکه ترکیبات داروها رو هم بشناسم رو هم ندارم.
اصلا سوال من این بود؟ جرا با دقت نمیخونی سوال منو؟ من سوال کردم چون نمیدونم
واقعا نمیدونم. بعد شما میای مجدد از خودمن میپرسی که نمیدونی؟ خب اگه میدونستم مرض داشتم وقت شما و خودم رو بگیرم؟
شما یه فرد سالم و بدون هیچ مشکل رو در نظر بگیر. نیاز این فرد به الکل رو شرح بده.
اگر هم جوابی مثل قبل میخوای بدی که دستت درد نکنه. بیخیال
T!rDaD
‏۱۳۹۰-۱۲-۰۲‏, ۱۱:۱۰ قبل از ظهر
خوب عزیز من کم بخور مجبوری زیاد بخوری و به قول خودت از خود بی خود شی ؟
من با این حرف هم مشکل دارم , آدم مست 100000 برابر حواسش نسبت به آدم نرمال جمع تر هستش چون زیاد تجربه کردم و دیدم اینا همش حرف هستش از خود بی خود شدن این کارا مال بی جنبه ها هستش که خودشون رو نشون بدن .
دوست عزیزم
نمیدونم چند سالتونه اما حدس میزنم که باید تو سنین جوانی باشید چون خیلی پر شر و شور پست میذارین
شما چه 1 استکان الکل مصرف کنید و چه 1 شیشه الکل تاثیرش رو بر بدن شما میذاره
ولی بسته به میزانی که مصرف شده و مقاومت بدنی هر کس بروی اشخاص اثرات متفاوت میذاره
اما در هر حال و هر صورت کنترل بر مغز نسبت به حالتی که مصرف نشده پاینتر میاد و شما از حالت تعادل 100% خارج میشی
اصلا اون حالت سرخوشی ناشی از مستی الکل به خاطر همین کم شدن اثر کنترل بر مغزه
پس کسی نمیتونه ادعا کنه الکل رو من بی تاثیره
اما راجع به حواس جمعی 100000 برابر که فرمودید
به نظر شما چرا مصرف الکل در حین رانندگی در همون جوامعی که میفرمایید طول عمرشون هم بر اثر مصرف بالاست اینقدر جرم سنگینی محسوب میشه
چون طبق فرمایش شما باید بهشون جایزه هم بدن و اصلا تشویق کنن به مصرف حین رانندگی چون حواس رو جمعتر میکنه و سانحه کمتر میشه!
اون احساس حواس جمعی بیشتر توهمی بیش نیست که ناشی از مصرف الکله چرا که کسی که مسته برای اینکه به اطرافیانش نشون بده که کاملا به خودش کنترل داره سعی میکنه شمرده تر حرف بزنه و ارومتر رفتار کنه و خلاصه یه جوری به همه بگه :
ببنید من مست نیستم
اما هست و خودش خبر نداره
چون اگه دقت کنی نسبت به حالت عادی زبونش سنگینتر شده
شما که اهل سرچ کردن هستی یه جستجوی کوچولو راجع به مکانیزم تاثیر الکل بر مغز انسان بکن تا عوارض و علائمش رو بهتر متوجه بشی
حالا تمام اینا تاثیرات رفتاری بود و اصلا فرض بر اینکه رفتار شما هیچ تغیری با نوشیدن الکل نمیکنید اما اثراتی که خصوصا در بلند مدت بر جسم شما میذاره انکار ناپذیره


و باز هم جستجو کن و ببین همون کشورهایی که نام بردی یکی از معضلات بزرگشون مصرف الکل گسترده در میان جامعه و خصوصا قشر جوانه و به همین علت روز به روز قوانین سختگیرانه تری وضع میکنن
ضمن اینکه اضافه کنم طول عمر بیشتر اونا نسبت به ما ارتباطی با مصرف الکل نداره بلکه به خاطر سطح بالاتر رفاه-امید به زندگی- بهداشت و خیلی عوامل دیگه ست که از حوصله این بحث خارجه
شما میتونی اون جوری که دوست داری تصمیم بگیری و در اختیار خودته اما باور کن چیز خوبی نیست و اینو از کسی که تجربه شو داره قبول کن
یه پیشنهاد کوچیک هم دارم که امتحانش ضرری نداره
احتمالا شما هم مثل خیلی های دیگه با جمعی از دوستان وقتی دور هم جمع میشید برای لذت بردن مشروب میل میکنید
به نظرتون هم کلی خوش میگذره و همه عادی هستند
حالا یه بار شما نخور و بذار فقط اونا بخورن و بعد منتظر بمون و به رفتارشون دقت کن
اونوقت قضاوت کن که ایا اینا همشون عادی هستند و همون ادمهای همیشگی هستند؟
Stateless Knight
‏۱۳۹۱-۰۱-۲۵‏, ۰۳:۳۸ بعد از ظهر
تاثیر مصرف الکل بر رشد عضلات چیست؟
بدنسازان از رژیمهای غذایی سخت پیروی می کنند و به سختی تمرین میکنند و آب فراوان مصرف میکنند اما متاسفانه در پایان هفته یا در جشنها این رژیم را با مصرف زیاد مشروبات الکلی نادیده میگیرند.مصرف این مشروبات چه تاثیری در بدنسازی دارد؟

1- کالریهای بی ارزش

الکل مواد مغذی ندارد اما آنچه که بسیار دارد کالری است.حدود 7 کالری در هر گرم!!!!اگر شما در حال تلاش برای چربی سوزی هستید باید به این امر توجه داشته باشید که 1 بار نوشیدن بیش از حد مشروبات الکلی میتواند حدود 500 کالری به کالری دریافتی شما اضافه کند و این تقریبا به معنی یک چهارم کالری است که باید در طول روز دریافت کنید.و همین موضوع باعث میشود مصرف مواد غذایی کاهش یابد و این امر کمبود مواد مغذی مانند ویتامنها و مواد معدنی و همچنین کاهش توانایی جسمی در تمرین را در پی دارد


2-کم آبی

الکل یه ماده ادرار آور است و باعث تکرر ادرار در شخص مصرف کننده میشود همین امر باعث کم آب شدن بدن فرد و کاهش توانایی او در تمرین میشود همچنین تکرر ادرار باعث میشود مواد معدنی مانند آهن/منزیم/روی (این عنصر به ترشح هورمون تستسترون کمک میکند) کلسیم و پتاسیم(انقباض عضلات و آرامش) ... کم شده و باعث خستگی سریعتر و عملکرد ضعیفتر در باشگاه میشود

3-الکل باعث کاهش تسترون

مصرف بیش از حد الکل باعث کاهش تولید تسترون از سلولهای لیدیگ میشود و کاهش تسترون مساوی است با کاهش رشد عضلانی است.
الکل همچنین باعث میشود هورمون آندروژن (http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%A2%D9%86%D8%AF%D8%B1%D9%88%DA%98%D9%86)( هورمونی شبیه تسترون که مهمترین عامل کنترل رشد موی سر انسان است) به استروژن (http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%B1%D9%88%DA%98%D9%86) تبدیل شود که این امر در مردان باعث افتادگی و حالت غیر طبیعی در عضلات سینه میشود.

4-سنتز پروتئین

سنتز پروتئین باعث رشد بهتر عضلات میشود.با مصرف بیش از حد مشروبات الکلی سنتز پروتئین 20 تا 40 درصد کم میشود زیرا کبد برای هضم الکل تلاش میکند و نمی تواند به خوبی به سنتز پرو تیین بپردازد.

پس بدنسازی و مصرف مشروبات الکلی با هم سازگار نیستند
عواقب مصرف الکل میتواند برای بدنسازان وخیم باشد.خوردن مشروبات الکلی به جای وعده های غذایی سالم باعث میشود رژیم شما خالی از ارزش غذایی باشد
:گل رز::گل رز::گل رز:


منبع:mrsupplement.com
مایکل جکسون
‏۱۳۹۱-۰۱-۲۵‏, ۰۷:۰۱ بعد از ظهر
یه بار یکی از شبکه های ماهواره ای یه برنامه خارجی گذاشت که توش گفتن مصرف روزانه دو لیوان شراب قرمز برای سلامتی بدن و سلامتی قلب مفید هستش
یه بار هم فکر کنم بی بی سی یه چیز هایی در همین مورد میگفت که شراب قرمز واسه قلب و بدن انسان مفید هستش
من که حسابی گیج شدم:هیپنوتیزم:
Evra
‏۱۳۹۱-۰۱-۲۵‏, ۰۷:۰۴ بعد از ظهر
یه بار یکی از شبکه های ماهواره ای یه برنامه خارجی گذاشت که توش گفتن مصرف روزانه دو لیوان شراب قرمز برای سلامتی بدن و سلامتی قلب مفید هستش
یه بار هم فکر کنم بی بی سی یه چیز هایی در همین مورد میگفت که شراب قرمز واسه قلب و بدن انسان مفید هستش
من که حسابی گیج شدم:هیپنوتیزم:

همینارو بنده هم شنیدم +اینکه میگفتن شراب قرمز برایه زیباییه پوستم خوبه:پوزخند:اینو از مردمم خیلی شنیدم
شراب ویتامین نداره؟؟اینکه همون انگوره دیگه بالاخره باید یه خواصی داشته باشه
مایکل جکسون
‏۱۳۹۱-۰۱-۲۵‏, ۱۰:۰۰ بعد از ظهر
همینارو بنده هم شنیدم +اینکه میگفتن شراب قرمز برایه زیباییه پوستم خوبه:پوزخند:اینو از مردمم خیلی شنیدم
شراب ویتامین نداره؟؟اینکه همون انگوره دیگه بالاخره باید یه خواصی داشته باشه
شاید شراب قرمز الکل نداره:متفکر:
/\/!\/\/\-/
‏۱۳۹۱-۰۱-۲۵‏, ۱۰:۰۹ بعد از ظهر
شاید شراب قرمز الکل نداره:متفکر:
دوسته عزیز اگه الکل نداشته باشه که میشه سرکه نه شراب.
شراب الکل داره ولی خیلی کم.برا همین حسی که شراب میده رو اکثرا دوست دارن.
رنگش هم بخاطره میوه ایه که میگیرن.اگه از این انگور قرمزا باشه قرمز میشه.همین.
Stateless Knight
‏۱۳۹۱-۰۱-۲۵‏, ۱۰:۲۴ بعد از ظهر
همینارو بنده هم شنیدم +اینکه میگفتن شراب قرمز برایه زیباییه پوستم خوبه:پوزخند:اینو از مردمم خیلی شنیدم
شراب ویتامین نداره؟؟اینکه همون انگوره دیگه بالاخره باید یه خواصی داشته باشه
اونجا صحبت از الکل بود نه نوع مشروب خاصی. اما شراب قرمز درصد کربو و پروتئین بسیار ناچیز داره.ولی کالریش خیلی بالاست.فرد باید کالری که میگیره به همون اندازه از مواد معدنی و ویتامین ها هم استفاده کنه.


مواد مغذی در هر ۱۰۰ g (۳٫۵ oz)
شراب قرمز


انرژی (http://fa.wikipedia.org/w/index.php?title=%D8%A7%D9%86%D8%B1%DA%98%DB%8C_%D8%BA%D8%B0%D8%A7%DB%8C%DB%8C&action=edit&redlink=1&preload=%D8%A7%D9%84%DA%AF%D9%88:%D8%A7%DB%8C%D8%AC%D8%A7%D8%AF+%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D9%87/%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%AE%D9%88%D8%A7%D9%86%E2%80%8C%D8%A8%D9%86%D8%AF%DB%8C&editintro=%D8%A7%D9%84%DA%AF%D9%88:%D8%A7%DB%8C%D8%AC%D8%A7%D8%AF+%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D9%87/%D8%A7%D8%AF%DB%8C%D8%AA%E2%80%8C%D9%86%D9%88%D8%AA%DB%8C%D8%B3&summary=%D8%A7%DB%8C%D8%AC%D8%A7%D8%AF+%DB%8C%DA%A9+%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D9%87+%D9%86%D9%88+%D8%A7%D8%B2+%D8%B7%D8%B1%DB%8C%D9%82+%D8%A7%DB%8C%D8%AC%D8%A7%D8%AF%DA%AF%D8%B1&nosummary=&prefix=&minor=&create=%D8%AF%D8%B1%D8%B3%D8%AA+%DA%A9%D8%B1%D8%AF%D9%86+%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D9%87+%D8%AC%D8%AF%DB%8C%D8%AF)
۳۵۵ kJ (۸۵ kcal)


کربوهیدرات‌ها (http://fa.wikipedia.org/wiki/%DA%A9%D8%B1%D8%A8%D9%88%D9%87%DB%8C%D8%AF%D8%B1%D8%A7%D8%AA)
۲٫۶ g


قندها
۰٫۶ g


چربی (http://fa.wikipedia.org/wiki/%DA%86%D8%B1%D8%A8%DB%8C)
۰٫۰ g


پروتئین (http://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%BE%D8%B1%D9%88%D8%AA%D8%A6%DB%8C%D9%86)
۰٫۱ g


الکل (http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%A7%D8%AA%D8%A7%D9%86%D9%88%D9%84)
۱۰٫۶ g



wikipedia
به گفته محققان، الکل نه تنها ارزش غذایی ندارد، بلکه بسیاری از مواد غذایی و ویتامین‌ها را نیز نابود می‌کند و پس از مدتی عوارض ناشی از کمبود این ویتامین‌ها بیماری‌های متعددی را در بدن پدید می‌آورد.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران واحد علوم پزشکی تهران یافته‌های محققان علوم پزشکی حاکی از آن است مصرف الکل بر ویتامین B1، ویتامین B2 ، ویتامین B6 ، اسید فولیک، ویتامین ث و قند تأثیر منفی دارد.
همچنین این یافته‌ها حکایت از وجود بیماری به نام ورنیکه در اکثر بیماران معتاد به الکل دارد که همه این بیماران گرفتار کمبود ویتامین B بوده و عوارضی مثل گیجی، تغییر جهت سریع مردمک چشم، ناهماهنگی عضلات و نامتعادل بودن حرکت بدن را در پی دارد.
نحوه درمان این بیماران در مرحله اول ترک کردن اعتیاد و سپس مصرف ویتامین B به مدت 2 تا 4 هفته است
tebyan-zn.ir
:گل رز::گل رز::گل رز:
مایکل جکسون
‏۱۳۹۱-۰۱-۲۵‏, ۱۱:۳۵ بعد از ظهر
دوسته عزیز اگه الکل نداشته باشه که میشه سرکه نه شراب.
راستش من زیاد تو این چیزا وارد نیستم:خجالت:
ممنون بابت توضیحتون دوست عزیز:گل رز:
Evra
‏۱۳۹۱-۰۱-۲۶‏, ۰۴:۳۸ بعد از ظهر
یکی دیگه از مزیتایه مشروب اینه که میگن واسه سنگه کلیه خوبه و اینو دیگه از دهن دکترا شنیدم و پدر بزرگ و یکی دیگه از فامیلامون که سنگ کلیه داشتن رفته بودن پیشه دکتر بهشون گفته بود که روزی 1-2 تا آبجو بخورن
The Don
‏۱۳۹۱-۰۱-۲۶‏, ۰۴:۵۴ بعد از ظهر
نه‌ بابا کی‌ میگه ضرر داره ؟ :پوزخند:
ما هر روز می‌ریزیم سرش ، هر روز هم سالم تر از دیروز :پوزخند:
N&F
‏۱۳۹۱-۰۱-۲۶‏, ۰۹:۴۱ بعد از ظهر
شراب های صنعتی که در خارج تولید میشه الکل داره ولی شراب هایی که من دیدم با انگور درست میکنن بدونه الکله وطبیعیه
Evra
‏۱۳۹۱-۰۱-۲۶‏, ۱۱:۳۴ بعد از ظهر
شراب های صنعتی که در خارج تولید میشه الکل داره ولی شراب هایی که من دیدم با انگور درست میکنن بدونه الکله وطبیعیه

مگه میشه شراب الکل نداشته باشه؟؟بعد چجوری مست میکنه؟؟؟
شراب اگه الکل نداشته باشه یا میشه آب انگور یا سرکه
افشین کسایی
‏۱۳۹۱-۰۱-۲۷‏, ۰۹:۰۴ قبل از ظهر
قند موجود در انگور بعد از تخمیر شدن بوسیله مخمر موجود در خود انگور به گاز اکسید کربن و الکل اتی‌لیک تبدیل می‌شه
ولی بعضیا خودشون هم بعدش مجدد بهش الکل اضافه میکنن. که البته با روش سنتی مغایرت داره و یجور من دراوردی محسوب میشه
مایکل جکسون
‏۱۳۹۱-۰۱-۲۷‏, ۰۴:۰۶ بعد از ظهر
شراب قرمزی که به صورت سنتی تهیه شده باشه (الکل بهش اضافه نشده باشه) برای بدنسازی خوبه یا بد؟
3tare
‏۱۳۹۱-۰۱-۲۷‏, ۰۴:۲۵ بعد از ظهر
شراب قرمزی که به صورت سنتی تهیه شده باشه (الکل بهش اضافه نشده باشه) برای بدنسازی خوبه یا بد؟

دوست عزیز شما یه لطفی کن پست های این تاپیک رو از اول بخون.:لبخند:
اگه به جوابت نرسیدی، سوالتو دوباره مطرح کن، دوستان جواب بدن!! :چشمک:
پیرانا
‏۱۳۹۱-۰۱-۲۸‏, ۱۲:۴۹ قبل از ظهر
هر پیمانه شاب 7کالری انرژی آزاد میکنه و الکل عموما" باعث میشه در حالت معمولی بدون ورزش چربی ها آب بشن ولی در کبد جمع میشن :گل رز:
مایکل جکسون
‏۱۳۹۱-۰۱-۲۸‏, ۰۱:۳۸ قبل از ظهر
دوست عزیز شما یه لطفی کن پست های این تاپیک رو از اول بخون.:لبخند:
اگه به جوابت نرسیدی، سوالتو دوباره مطرح کن، دوستان جواب بدن!! :چشمک:
والا من پست ها رو از اول خونده بودم ولی بازم از اول خوندم:لبخند:
شاید سوالم رو درست مطرح نکردم:نمیدونم:
ببینید همونطور که دوستان گفتن شراب قرمزی که به صورت سنتی تهیه شده باشه و بهش الکل اضافه نشده باشه درصد الکلش خیلی کم هستش و الکل هم برای بدنسازی خوب نیست و البته مصرف شراب قرمز دارای فوایدی برای سلامتی هستش
حالا من میخواستم ببینم آیا فواید شراب قرمز به اندازه ای هست که بشه از مضرات الکل ناچیزش چشم پوشی کرد؟
Evra
‏۱۳۹۱-۰۱-۳۰‏, ۰۴:۴۶ بعد از ظهر
والا من پست ها رو از اول خونده بودم ولی بازم از اول خوندم:لبخند:
شاید سوالم رو درست مطرح نکردم:نمیدونم:
ببینید همونطور که دوستان گفتن شراب قرمزی که به صورت سنتی تهیه شده باشه و بهش الکل اضافه نشده باشه درصد الکلش خیلی کم هستش و الکل هم برای بدنسازی خوب نیست و البته مصرف شراب قرمز دارای فوایدی برای سلامتی هستش
حالا من میخواستم ببینم آیا فواید شراب قرمز به اندازه ای هست که بشه از مضرات الکل ناچیزش چشم پوشی کرد؟

شراب قرمز حیف نیست نخوریش ولی با اینکه الکل داره ولی باز فکر نکنم از نوشابه ضررش بیشتر باشه با این حال
ولی من شراب قرمز داشته باشم همیشه ورزشم ترک میکنم ولی فقط داشته باشمش:پوزخند::پوزخند::پوزخند:
mr.olympia
‏۱۳۹۱-۰۱-۳۰‏, ۰۸:۱۱ بعد از ظهر
شراب قرمز حیف نیست نخوریش ولی با اینکه الکل داره ولی باز فکر نکنم از نوشابه ضررش بیشتر باشه با این حال
ولی من شراب قرمز داشته باشم همیشه ورزشم ترک میکنم ولی فقط داشته باشمش:پوزخند::پوزخند::پوزخند:

:بیفایده::منتظر:
Metropolis
‏۱۳۹۱-۰۱-۳۱‏, ۱۲:۵۸ قبل از ظهر
ای بابا شما چه جوری نوشیدنی الکلی میخورید؟ من یه بار برا تجربه رفتم سراغش از به قول معروف ساقی شاکی شدم که چرا خسیس بازی در میاری لیوان رو پر نمی کنی , وقتی خوردمش فهمیدم چه زهر ماریه , صد رحمت به اون یه قُلُب بنزینی که هر وقت از ماشین میخواستم بکشم میخوردم ... شد برای اولین و آخرین بارم اصلا با اون حالت مثلا مستی که دچارش شدم حال نکردم , بعدش سر گیجه و سر درد:احمقانه‌:
mr.olympia
‏۱۳۹۱-۰۱-۳۱‏, ۰۱:۲۴ قبل از ظهر
احتمالن اون درصداتانولش بالا بوده بدجورگرفتت:خنده:بدسوختی آره:صلح:ضمنن شراب یه چیزدیگست اون الکل نداره!!!مگرخودت اضافه کنی:صلح:خواستی بیا بگم بری چی بگیری حالشوببری:پوزخند:
Evra
‏۱۳۹۱-۰۱-۳۱‏, ۰۱:۴۱ قبل از ظهر
احتمالن اون درصداتانولش بالا بوده بدجورگرفتت:خنده:بدسوختی آره:صلح:ضمنن شراب یه چیزدیگست اون الکل نداره!!!مگرخودت اضافه کنی:صلح:خواستی بیا بگم بری چی بگیری حالشوببری:پوزخند:

یعنی چی شراب الکل نداره؟؟؟؟من اینو فقط اینجا شنیدم مگه میشه الکل نداشته باشه و مست کنه؟؟:متفکر:میشه بگید ؟؟شاید بنده نمیدونم
mr.olympia
‏۱۳۹۱-۰۱-۳۱‏, ۰۱:۵۸ قبل از ظهر
نه نداره:چشمک::چشمک:راحتبرو بخور:صلح:
mr.olympia
‏۱۳۹۱-۰۱-۳۱‏, ۰۲:۰۳ قبل از ظهر
خوبه ازفردامیایم توسایت بحثهای الکلی و......مطرح میکنیم:بیفایده::بیفایده::بیفایده::منتظر::منتظر::منتظر:یعنی چی آخه اینجاجای این صحبت هاست میاین خاطرات الکلی تونو تعریف میکنید:بیفایده:هی من اشاره میکنم انگارنه انگار...ضرروزیان الکل برای بدن رو بگیدنه خاطرات جاهلیتونو....اااااااااااااااااااااااااااااا
Evra
‏۱۳۹۱-۰۱-۳۱‏, ۰۲:۰۸ قبل از ظهر
من نمیدونم و واقعا گیج شدم مگه میشه شراب الکل نداشته باشه و مست کنه ؟؟؟:متفکر:تنها چیزی که آدمو مست میکنه الکل و اینکه میگید شراب الکل نداره خیلی عجیبه و آدمم مست میکنه:کف کرده:
یکی بیاد مارو روشن کنه تو رو خدا:کف کرده:
mr.olympia
‏۱۳۹۱-۰۱-۳۱‏, ۰۲:۱۳ قبل از ظهر
من نمیدونم و واقعا گیج شدم مگه میشه شراب الکل نداشته باشه و مست کنه ؟؟؟:متفکر:تنها چیزی که آدمو مست میکنه الکل و اینکه میگید شراب الکل نداره خیلی عجیبه و آدمم مست میکنه:کف کرده:
یکی بیاد مارو روشن کنه تو رو خدا:کف کرده:
هنوزقضیه رونگرفتی.. خیلی خرسندی:نمیبینم::صلح:
Evra
‏۱۳۹۱-۰۲-۰۱‏, ۰۶:۰۱ بعد از ظهر
هنوزقضیه رونگرفتی.. خیلی خرسندی:نمیبینم::صلح:

خب راهنماییمون کن :چشمک:
lokly
‏۱۳۹۱-۱۲-۰۲‏, ۰۷:۴۰ بعد از ظهر
سلام به دوستان
این باور درسته که الکل چربیهای بدن رو سفت میکنه و اب کردنش خیلی کار میبره؟
MASOUD . Ji
‏۱۳۹۱-۱۲-۰۲‏, ۰۸:۵۳ بعد از ظهر
سلام به دوستان
این باور درسته که الکل چربیهای بدن رو سفت میکنه و اب کردنش خیلی کار میبره؟

نه !
تا اونجایی که من میدونم الکل خاصیت یا مورد مفیدی نداره ! معده ، کبد ، عضلات ، .... رو از بین میبره !
Mr.LEO
‏۱۳۹۱-۱۲-۰۲‏, ۱۰:۰۲ بعد از ظهر
مصرف الکل باعث میشه عضلاتتون تحلیل بره
Dami
‏۱۳۹۱-۱۲-۰۳‏, ۰۹:۲۷ قبل از ظهر
در آخرین آزمایشی که داشتم دکتر فرمود پسرم چی می خوری که جیگرت سم تولید کرده. گفتم نمی دونم والا!
گفت الکل مصرف نکن ایشالا خوب بشی. درست که فکر کردم دیدم بله! راست می گه. فکر هم نکنین آدم باید دایم الخمر باشه که کبد و جگرش سمی شه. با یک ماه مصرف مداوم به این مرحله می رسید.
خلاصه که منع که نمی شه کرد ولی با دقت بیش تر مصرف شه به تره.
Arnold koochooloo
‏۱۳۹۱-۱۲-۱۰‏, ۰۵:۳۸ بعد از ظهر
سلام به دوستان
این باور درسته که الکل چربیهای بدن رو سفت میکنه و اب کردنش خیلی کار میبره؟

چرا با این حرفا خودتونو گول میزنین و تبرعه میکنین آخه کدوم آدم... چنین حرفی زده/اصلا بهش فکرم نکنhttp://forum.bodybuilder.images/smilies/102.gifhttp://forum.bodybuilder.images/smilies/14.gifhttp://forum.bodybuilder.images/smilies/102.gifhttp://forum.bodybuilder.images/smilies/14.gif
سپنتا
‏۱۳۹۱-۱۲-۱۰‏, ۰۷:۳۱ بعد از ظهر
متاسفانه یکی از دلایل اعتیاد باور های غلط درباره انواع مواد مخدر جهت تسکین و لاغری وجود داره که خیلی ها رو به کام مرگ و جنون کشونده.الکل هم یک ماده مخدر است

برای چربی سوزی علمی این همه مطالب تو سایته.

بازم جای شکر داره که قبلش سوال کردی
MASOUD . Ji
‏۱۳۹۱-۱۲-۱۱‏, ۱۱:۲۱ قبل از ظهر
چرا با این حرفا خودتونو گول میزنین و تبرعه میکنین آخه کدوم آدم... چنین حرفی زده/اصلا بهش فکرم نکنhttp://forum.bodybuilder.images/smilies/102.gifhttp://forum.bodybuilder.images/smilies/14.gifhttp://forum.bodybuilder.images/smilies/102.gifhttp://forum.bodybuilder.images/smilies/14.gif

دوست عزیز هیچ کدوم از مردم عادی عالم مطلق نیست !
ایشون فقط سوال پرسیدن . ما همه اینجا جمع شدیم تا با دوستی و روی خوش ندانسته هامون رو از هم بپرسیم و از مطالب استفاده کنیم تا جواب سوالاتمون رو پیدا کنیم .
دوست عزیز بهتره یکم با آرامش برخورد کنید .
ممنونم .
Arnold koochooloo
‏۱۳۹۱-۱۲-۱۷‏, ۰۹:۲۷ بعد از ظهر
دوست عزیز هیچ کدوم از مردم عادی عالم مطلق نیست !
ایشون فقط سوال پرسیدن . ما همه اینجا جمع شدیم تا با دوستی و روی خوش ندانسته هامون رو از هم بپرسیم و از مطالب استفاده کنیم تا جواب سوالاتمون رو پیدا کنیم .
دوست عزیز بهتره یکم با آرامش برخورد کنید .
ممنونم .

اولا اگه به کسی توهین شده غذر خواهی میکنم.دوما ببین دوست عزیز من به کسی توهین نکردم.فقط یه خورده با خوندن چنین مطالبی عصابم معمولا خراب میشه.بعدشم من مخاطبم اون دست عزیزمون نبود بلکه خطابم به کسی بود که این اراجیفو به این دوست ورزشکار گفته بود.به هر حال عذر می خوام.
the arrival
‏۱۳۹۱-۱۲-۱۷‏, ۱۰:۲۱ بعد از ظهر
سلام
متاسفانه...ما عادت کردیم به چیزی برامون ضرر داره و آگاهیم که بدن،سلامتی و آینده خودمون رو از بین میبره
باز میایم توجیح میکنیم که نه الکل خوبه،ویسکی خوبه،عرق خوبه،دوای درد قلبیه،روزی یه قاشق چایخوری بخوری
قلبت مثل ساعت کار مکینه.
حالا بیا 1 روز،1 هفته،1 ماه،1 سال برا این بابا توضیح بده باز مگه توجیه میشه میره باز کار خودشو میکنه.
* وقتی الکل به هر شکلی مصرف بشه اولین ضربه ای میزنه به معده میزنه،بعد سلولهای مغزیه،بعد کبده (چون کبد تسویه خونه بدنه)،بعد کلیه ست،بعد مثانه و ....غیره.
-------------------------------------
ما که منظورخودمون رو رسوندیم دیگه میمونه خود طرف که میخواد ادامه بده یا اینکه نه بزاره کنار.
خداوند به انسان عقل داده که قبل از هر کاری تفکر کنه.
یاعلی
the arrival
‏۱۳۹۱-۱۲-۱۷‏, ۱۱:۰۸ بعد از ظهر
الکل،نوشیدنی که بسیاری از جوانان و گاهآ الکل و ورزش بزرگسالان،متاسفانه رو به مصرف آن می آورند، بی آنکه از صدمات جبران ناپذیر آن درحال و آینده مطلع باشند.
تاثیرات الکل بر سیستم قلب و عروقاتانول و بیماری فشارخون :
یکی از عوامل ایجاد فشارخون در 11 درصدمردان مصرف نوشیدنی های حاوی الکل است .افرادی که بیش از دو drinksدرروز اتانول مصرف کرده اند نسبت به افراد همسن وهم*** غیر الکلی دو برابر ریسک فشار خون بیشتر است .این اثرات وابسته به دوز مصرفی بوده و غالبا در دوز بالای پنجdrinksدرروز دیده می شود.مکانیسم اصلی ایجاد فشار خون ناشی از اتانول نامشخص است .مصرف الکل سبب افزایش سطح پلاسمایی کاتکولامین ها و رنین وآلدوسترون می شود که همه این فاکتورها سبب انقباض عروق و افزایش حجم خون وافزایش فشار خون می شود.فشار خون ناشی از مصرف الکل با قطع مصرف آن بر طرفمی شود.
اتانول و متابولیسم لیپید :
مصرف الکل اکسیداسیون اسید های چرب آزاد درکبد را مهارکرده و سبب افزایش سنتز کبدی تری گلیسیرید و ترشح VLDL
میشود .بنابراین مصرف الکل سبب هیپرتری گلیسیرید می شود.هم چنین مصرف مقدار زیاد الکل سبب افزایش توتال کلسترول وکلسترول LDL می شود.مصرف منظم الکل سبب افزایش HDL می شود.در افراد مبتلا به افزایش چربی خون باید از مصرف الکلاجتناب نمایند.
اتانول و بیماری عروق کرونر :
مصرف مقادیر زیاد الکل همراه با افزایش ریسک بیماری آترواسکلروتیک عروق کرونر و افزایش مورتالیتی قلبی وعروقی می شود.حداقل بخشی از این افزایش ریسک ناشی از مصرف دوز بالای الکل است که همراه با بیماری پرفشاری خون– افزایش توده عضلانی بطن چپ که همراه با اختلال عملکرد سیستولیک و دیاستولیک بطن است-هیپرتری گلیسیریدمی است.
برعکس مصرف مقادیر کم الکل درافراد با ریسک پایین قلبی و عروقی همراه با کاهش خطر انفارکتوس و مرگ ومیر بوده است.اگرچه اغلب اعتقاد بر این است این خواص فقط ناشی از خاصیت آنتی اکسیدان و هموستاتیک شراب قرمز است.مطالعات متعددی نشان داده که مصرف کنندگان مقادیر متوسط الکل نسبت به کسانی که الکل مصرف نمی کنند یا مقادیرزیاد الکل مصرف کرده اندحدود 70 - 40 درصد علایم بیماری عروق کرونر یا سکته مغزی ایسکمیک را کمتر نشان داده اند.مکانیسم های احتمالی مطرح شده برای اثرات محافظتی مقادیر کم الکل بصورت مولتی فاکتوریال بوده و بعضی اثرات مفید شامل :افزیش چربی مفید خون و اپو لیپو پروتئین a1مهار تجمع پلاکتها – کاهش غلظت فیبرینوژن خون – افزایش فعالیت آنتی اکسیدان–اثرات ضد التهابی–بهبود فعالیت فیبرینولیتیک خون و...می باشد ولی اثرات محافظتی الکل بر سیستم قلب و عروق متفاوت است بیشترین اثر مفید در زنان در دوزهای کمتر از مردان است و بیشتر در سنین میانسالی است تا افراد جوان و افراد مسن .
اتانول و آریتمی قلبی :
الکل یکی از عوامل شایع اریتمی قلبی است. شایع ترین آریتمی ناشی از مصرف الکل فیبریلا سیون دهلیزی است که به holidayheart مرسوم است .ولی انواع آریتمی دهلیزی و بطنی می تواند رخ دهد مکانیسم احتمالی ایجاد آریتمی فاکتورهای همراه مثل استعمال دخانیات و اختلالات لکترولیتی و ابنور مالیتی متابولیک و فشار خون و یا آپنه خواب مطرح
شده اند.کاهش منزیوم و پتاسیم و فسفات خون و ایجاد دیورز و کاهش سدیم دیده شده است.کمبود تیامین عامل بسیاری از عوارضالکل است .
الکل و نارسایی قلب :
یکی از علل شایع و شناخته شده نارسایی قلب مصرف مقادیر زیاد الکل است.مکانیسم آسی مستقیم یا متابولیت های سمی الکل سبب فیبروز بین بافتی–هیپر تروفی بطنی–اختلال فونکشن اتونوم و ایجاد کاردیو میو پاتی است.در 50 درصد مصرف کنندگان مزمن بدون علامت الکل اختلال عملکرد عضله قلب دیده شده است .
اتانول و مرگ ناگهانی :
دربعضی مطالعات دیده شده مصرف مقادیر زیاد الکل بصورت مستقل از بیماری عروق کرونر سبب افزایش ریسک مرگ ناگهانی شده است این افزایش ریسک با افزایش سن و افزایش مقدار مصرفی الکل افزایش می یابد .برعکس مصرف مقادیر کم ا لکل در افراد بدون بیماری شناخته شده قلبی باعث کاهش مرگ ومیر قلبی و مرگ ناگهانی شده است .
منبع: پزشک آنلاین
----------------------------------------------
----------------------------------------------
اثرات مضر الکل برای ورزشکاران:1-الکل اثر آبزدایی دارد،الکل اثرات هورمون ضدادراری(ADH)را کاهش میدهد،این هورمون تولید ادرار را تنظیم میکندوبا غیرفعال شدن این هورمون ورزشکاران را در معرض کم آبی قرار میگیرند.
2-الکل سبب دفع تیامین که کوانزیم،آنزیم پیروات دهیدروژناز هست میشود و موجب آسیب به استقامت هوازی ورزشکاران میشود.
3-کاهش سرعت بهبود آسیب دیدگی،الکل موجب اتساع عروق شده و جریان خون را افزایش میدهد،که این امر خونریزی ناشی از آسیب را بیشتر کرده ومحل آسیب متورم ترمیشود.
4-هر گرم الکل 7 کیلوکالری انرژی آزاد میکند که میتواند چربی بدن را افزایش دهد .

***
علیرضا نادری - کارشناس ارشد فیزیولوژی ورزش
MAJ!D
‏۱۳۹۱-۱۲-۱۸‏, ۰۲:۲۳ قبل از ظهر
بررسی اجمالی برخی از زیانهای الکلسیم

زیان های فکری و روانی
دبیر کل کمیته ی مبارزه با الکل در بیست و چهارمین کنگره ی بین المللی مبارزه با الکل درباره ی تأثیر آن برروان و خرد چنین گفت:
«بیماری هشتاد درصد از دیوانگان و چهل از بیماران آمیزشی ، در نتیجه استعمال مشروبات الکلی، بوده است. طبق تحقیق دانشمندان انگلیسی ،‌ثابت شده است که نود و پنج درصد از دیوانگان ، براثر استعمال مواد الکلی دیوانه شده اند!!!!!!

تأثیر الکل بر نسل :
تأثیر الکل چندان زیاد است که تا هفت نسل از زیانهای آن در امان نیستند . اگر نطفه ی یک الکلی را در حال انعقاد جنین ، در رحم ، زیر میکروسکوپ بگذاریم می توانیم ببینیم که براثر تحریک الکل، دچار تشنج شده است و به جای حرکت عادی ، تند و سریع می چرخد !
الکل همانگونه که بر مغز مادر اثر دارد، بر جنین هم اثر می گذارد، تأثیر زیانبار آن بر (ژنهای جنینی) به قدری است که باید از زبان آمار شنید :
تنها یک درصد اطفال معتادان به الکل ، کاملاً تندرست و نود درصد دیگر، به انواع بیماریهای جسمی و روانی گرفتار بوده اند.
طبق آماری که از بررسی وضع 353 کودکی که در خانواده های الکلی پدید آمده اند، 142 نفر بیمار و ولگرد و مستند و 74 نفر علیل و ناتوان و 76 نفر تبهکار و 61 زن رقاصه بوده اند!
زنان آبستن باید بدانند که علاوه بر زیانهایی که خود از مصرف الکل خواهند برد ، کودکی که در شکم دارند نیز در امان نمی ماند. حتی بچه ها را نباید به دایه ی الکلی سپرد زیرا شیری که به او می دهد الکل دارد!
الکل اثر مستقیم و مطلوب براعضای تناسلی دارد و از این راه سلامتی نسلهای آینده را تهدید می کند که ذکر یک رقم در زیر ،‌نمونه ای از این زیان است:
طبق یک آماری در سال 1961 تعداد 25000 کودک ناقص الخلقه در آمریکا تولد شده اند.
علاوه بر تأثیر مستقیم الکل، باید زیانهای روحی پرورش یافتن کودک در محیط ناسالم یک خانواده ی الکلی را نیز ، از نظر دور نداشت.

زیانهای جسمی:
به گواهی دانش گسترده امروزه الکل بر همه بدن به ویژه دستگاه گوارش ، زیان می رساند:
فشار خود را بالا می برد، ضربان قلب زیاد و تنفس را مشکل می کند . موجب بروز «گاستریت» که سبب خونریزی شدید معده است، می گردد و هم باعث به وجود آمدن «سیروز » یا تشمع کبدی که خطر مرگ را به همراه دارد، می گردد.(11)
الکل با بروز سل ارتباط زیادی دارد: آمار تلفات بیمارستان «کوت شیکاگو ، نشان می دهد که از 3422 نفری که به علت بیماری سل مرده اند ، 49% شرابخوار افراطی و 34 % معتاد به الکل بوده اند

پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود:
یکی از پادشاهان بنی اسرائیل، مردی را ناگزیر کرد که به انتخاب و اختیار خویش باید یکی از این اعمال: شراب خواری، قتل، زنا، خوردن گوشت خوک را انجام دهد و گرنه او را خواهد کشت .
آن مرد شراب خوارگی را برگزید و چون مست شد، همه کارهای دیگر را نیز انجام داد.


دانشمندی به نام هیوگور Heuger در یک سخنرانی (به مناسب سالگرد تأسیس مجله ی علوم در 1956) آماری از جرائم مختلف ناشی از الکلیسم در فرانسه را به شرح زیر برشمرده است :
20 درصد از جرائم سرقت
30 درصد از جرائم ضد اخلاقی عمومی
60 درصد از قتل های عمد
80 درصد از آتش سوزی های عمدی
20 درصد از سوء قصدها
و سرانجام 75 درصد از نزاع های توأم با ضرب و جرح: ناشی از الکل و در حالت مستی بوده است


امام صادق علیه السلام از قول رسول خدا فرموده است :
« هر مست کننده ای حرام است .»
کسی پرسید : حتی یک جرعه ؟
فرمود : آری ، حتی یک جرعه از آن نیز حرام است .
و باز پیامبر ( ص ) فرمود : خداوند ، شراب را چه کم و چه زیاد حرام فرموده است همچنان که مردار و خون و گوشت خوک را
viyan
‏۱۳۹۲-۰۴-۲۴‏, ۰۹:۲۱ بعد از ظهر
8 دلیلی که الکل باعث چاق شدن شما می شود .

1 - الکل بدن را وادار به ترشح هورمون استروژن می کند
و استروژن سبب ذخیره بیشتر چربی می شود و نیز سطح تستسترون را کاهش میدهد .

2 - الکل باعث افزایش اشتها می شود .
هر چه بیشتر بخورید بیشتر چاق می شوید والکل باعث می شود که از غذاهای اماده و چرب بیشتر مصرف کنید .به همین دلیل است که در بسیاری از رستورانها ( البته نه در ایران ) قبل از صرف غذا سر میز الکل به شما پیشنهاد می شود .

3 - الکل باعث کاهش متابولیسم می شود .
کبد ناچار است الکل مصرف شده را تجزیه کرده وبه استات تبدیل کند ( نوعی اسید چرب ) و این اسید چرب به جای چربیهای بدن به منبع انرژی بدن تبدیل می شود . استات یعنی توقف چربی سوزی .
مطالعه ای اخیرا نشان داه که توانایی بدن برای چربی سوزی در 3 ساعت پس از مصرف یکی دو فنجان الکل تا 73% کاهش می یابد . مطالعه دیگری نشان می دهد نوشیدن بیشتر از یکی دو فنجان الکل می تواند توانایی چربی سوزی را تا3 4 روز کاهش دهد .

4 - الکل باعث افزایش کورتیزول می شود .
کورتیزول هورمونی است که به بزرگ سدن شکم کمک می کند

5 - الکل باعث خستگی می شود .
نوشیدن بیش از حد الکل باعث کم آب شدن بدن می شود که باعث خستگی و فرسودگی می شود چیزی که سبب می شود شما به خوبی قادر به تمرین نباشید . نوشیدن الکل باعث چین و چروک پوست و خشکی آن می شود .

6 - الکل اساسا شکر خالص است .
الکل اساسا آب میوه پالایش شده است چیزی که آن را به یک نوشیدنی خالص شکری تبدیل کرده و سبب چاقی می شود .

7 - الکل باعث کاهش املاح مهم بدن می شود .
الکل باعث از دست دادن املاح ضروری بدن می شود . املاحی مثل منیزیم و پتاسیم و کل که برای متابولیسم بدن ضروری هستند .

8 - الکل باعث کاهش انگیزه می شود .
الکل باعث کاهش انگیزه و پریشانی می شود چیزی که قبلا عامل افسردگی شناخته شده بود


ترجمه : خودم
coolio
‏۱۳۹۲-۱۰-۱۷‏, ۰۳:۱۷ بعد از ظهر
من قصد توهین یا رد نظر دوستان رو ندارم و فقط نظر خودمو میگم

من یه مدت المان زندگی کردم 2 سال هم اکراین بودم همزمان با درس ورزش جودو رو هم شروع کردم خیلیم توش موفق بودم ولی روزی نبود که من مشروب نخورم هیچ مشکلیم برام پیش نیومد نه چاق شدم نه کبدم خراب شد این عوارضی که بعضی از دوستان مطرح کردن بیشتر در صورت افراط در نوشیدن بوجود میاد مثل کراتین شما عوارضشو سرچ کن حسابی میترسی که اره این دیگه چیه ولی اگه علمی مصرف بشه عوارض که نداره هیچ منفت هم داره.

فواید مشروبو من توی عمل و زندگی توی فرهنگای دیگه فهمیدم نه توی کاغذو اینترنت بهترین مکمل روحه البته نظر شخصیه من اینه حالا چرا و چطور:

هر مشروبی برای یه زمانی ساخته شده


یه زمانی شما باید بری جلو 200 نفر پروفسورو دکترو استادو دانشجو از پایان نامت دفاع کنی از شدت استرس دستات به لرزش میفته دیگه صدات بماند حالا شما 3 تا ساچ ویسکی 20 دقیقه قبلش بخور اعتماد بنفست میشه خدا میری میترکونی

یه زمانی شما انفولانزا گرفتی کل بدنت درد میکنه گلوتم چرکیه کافیه چند تا پیک کنیاک گرم بخوری از این رو به اون رو میشی چرک گلوتم از بی میره

زمان خواب خوابت نمیبره حالا یا بخاطر اعصاب یا هر چیز دیگه یه لیوان شراب یا 2 ساچ ویسکی بخوری مثل خرس میخوابی

یا توی سرما,من اکراین که بودم دما تو زمستون تا -35 یا -40 میرسید شما هر چی بپوشی بازم سردته داروش ودکاست که بیشتر مردم توی جیبشونم دارن

بیشتر کسانی که بیماری قلبی دارن دکتر بهشون توصیه میکنه قبل از خواب یه پیک کنیاک بخورند(من علتشو نمی دونم ولی میخورن و واقعا هم تاثیر داره درصد ابتلا به بیماری قلبی اونجا خیلی کمتر از ایرانه اینجا که عامل اول مرگه :ناراحت:)


شراب انواع مختلف و خواص درمانیه زیادی داره,از اونا که بگذریم شراب بهترین نوشیدنی موقع خوردن غذاست مخصوصا اگه استیک یا کباب باشه :کف کرده: درصد الکلشم زیاد نیست معمولا روی 12 درصده


ابجو :قلب: انواع زیادی و خواص خیلی زیادی داره میتونید سرچ کنید ببینید درصد الکلشم بین 4 تا 10 متغییره بهترین نوشیدنی در فصل تابستان حسابی ادمو سر حال میاره

تکیلا بهترین مشروب برای جشن و میهمانی زمانی میخوای شاداب باشیو بترکونی ولی مست به نظر نیای :چشمک: حسابی به ادم انرزی میده


بخوام ادامه بدم اندازه یه کتاب میشه اینو به چشم ادعا نبینین ولی به جرات میتونم بگم کمتر مشروبی مونده که من نخورده باشم حتا مشروبی که فقط توی 3 تا کشور دنیا اجازه فروشش هست که با اصاره ماریجواناست به نام absinthe marihuana


اینارو نگفتم که بخوام ادعا کنم من خاک پایه همتونم ولی وقتی جایی فرهنگ مصرف چیزی تعریف نشده باشه این بیماریا پیش میاد از طرف دیگه مشروب توی ایران بیشتر دست سازه بدون هیچ نظارتی اصلا معلوم نیست از چی تهیه شده با چه دستگاهی تهیه شده تهیه کننده کی بوده کوچکترین اشتباه توی ساخت شاید محصول نهایی رو تبدیل به سم کنه قرار نیست شما میخوری همون موقع عوارضش حس کنی شاید 10 سال بعد فهمیدی

اگه مشروب تو این خراب شده ازاد بود کسی نمیرفت طرف مواد مخدر :ناراحت:

در اخر مشروب داروی خیلی از درداست ولی اگه بجاش و اندازه مصرف شه ورزشکارو غیر ورزشکارم نداره

این مشروبای کوچه بازاریم نخورین همشون قرصن مشروب مارک فقط کردستان گیر میاد

شاد باشید:لبخند:
siavash_73
‏۱۳۹۲-۱۰-۱۷‏, ۰۳:۳۵ بعد از ظهر
این انفلانزا و گلودرد رو خیلی قبول دارم تاثیر داره من پارسال زمستون حتی یک بار هم سرما نخوردم و هفتهای یکی دوبار به مدت سه ماه مشروب(اکثرا ویسکی و بعضی وقتا تکیلا) میخوردم ولی فکر نمیکنم واسه بدنسازی مفید باشه چون بدن دچار کم ابی شدید میشه واسه همین دیگه نمیخورم البته توی ایران هم اکثر شیشه های که میفروشن توی خود ایران پر میشه
coolio
‏۱۳۹۲-۱۰-۱۷‏, ۰۳:۴۹ بعد از ظهر
من قصد توهین ندارم ولی خیلی جالبه بعضی از کسانی که اینجا نظر دادن توی قسمت استروئدها دنبال دوره میگردن بعد میان اینجا از عوارض مشروب میگن :خنده:

اگه شما بشینی خودتو خفه کنی با مشروب اره کم ابی پیش میاد ولی در کل مصرف الکل تو بدنسازی توصیه نمیشه اونم بیشتر بخاطر چربیشه که به این راحتیا اب نمیشه
am.zardpour
‏۱۳۹۳-۰۷-۲۳‏, ۰۱:۳۲ بعد از ظهر
آیا الکل بر روی افزایش حجم عضلانی تأثیرگذار است؟
الکل یک ماده با خاصیت چاق کنندگی (افزایش چربی) بسیار زیاد و همچنین تأخیرانداز در روند رشد عضلات می باشد. این مسئله نه تنها به دلیل تأثیرات منفی است که پس از وارد شدن الکل به بدن متعاقباً ظاهر می گردد و باعث کاهش شدت تمرینات می شود بلکه در حقیقت سنتز پروتئین را به میزان ۲۰ درصد کاهش می دهد.
برای موضوع فوق چند دلیل وجود دارد. اول اینکه الکل باعث دهیدراته شدن سلول های عضلانی می گردد و همان طور که همه می دانند عضله هیدراته و یا فوق هیدراته (مثل زمانی که کراتین مصرف می کنید) به بدن اجازه می-دهد که محیط آنابولیک (سازندگی) در بدن در سطح بالا حفظ شود. بنابراین در صورت وارد شدن الکل به بدن سلول ها نمی توانند به اندازه کافی آب را در خودشان نگه دارند و بدین ترتیب روند عضله سازی بسیار سخت تر می-گردد.
دومین دلیلی که الکل می تواند به شدت روند رشد عضلانی را مختل سازد، خاصیت بلوکه کردن جذب موادمغذی و باارزش که برای رشد عضلات، انقباض آنها و زمان استراحت بدن ضروری می باشند، است. از موادمعدنی باارزشی که مانع جذب آنها می شود می توان از کلسیم، منیزیم، آهن، فسفر و پتاسیم نام برد.
سومین دلیل مضر بودن الکل کاهش هورمون تستسترون و افزایش هورمون استروژن می باشد. در یک تحقیقی که بر روی چندین مرد به انجام رسید میزان تستسترون موجود در بدن آنها در قبل و بعد از مصرف الکل اندازه گیری شد که در نتیجه مشخص شد که الکل به طور میانگین باعث کاهش سطح تستسترون در حدود ۲۵ درصد گردیده است.
نتیجه گیری:
الکل و ورزش (علی الخصوص بدنسازی) هرگز با هم همخوانی ندارند چون تنها کاری که الکل برای فرد انجام می دهد افزایش درصد چربی بدن و کاهش بافت عضلانی می باشد.






 > خوراکی هایی که زنان را سرد می کند


ک کنید : خوراکی هایی که زنان را سرد می کند

نسیم68
‏۱۳۹۰-۱۱-۰۱‏, ۰۴:۳۷ بعد از ظهر
مصرف بیش از حد دوغ، ماست و کاهو موجب افزایش سردی بدن زنان می‌شود
دستیار تخصصی دکترای طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: زنان برای حفظ سلامتی خود از مصرف بی‌رویه ماست، دوغ، خیار گوجه و کاهو، ماکارونی، سالاد الویه و حلیم پرهیز کنند.
مصرف بیش از حد دوغ، ماست و کاهو موجب افزایش سردی بدن زنان می‌شود
مژگان تن‌ساز در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبری فارس «توانا» اظهار داشت: مزاج زنان سردتر از مردان است و برای حفظ سلامتی خود باید از مصرف بی‌رویه ماست، دوغ، خیار، گوجه، کاهو، ماکارونی، سالاد اولویه و حلیم پرهیز کنند.
وی گفت: زنان در دوران قاعدگی باید توجه داشته باشند که از موادغذایی با طبیعت سرد کمتر استفاده کنند یا آن را همراه با مصلحش مصرف کنند؛ در طب سنتی به ماده غذایی که طبیعت غذا را اصلاح می‌کند، مصلح گفته می‌شود مانند مصرف عسل با شیر، به دلیل اینکه عسل دارای طبیعت گرم و شیر دارای طبیعت سرد است و عسل اثرات سوء شیر را خنثی می‌کند.
دستیار تخصصی دکترای طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران اضافه کرد: بدن زنان در دوران قاعدگی سردتر می شود به دلیل اینکه خون دارای طبیعت گرم است که از دست دادن آن در این دوران موجب افزایش سردی بدن می‌شود.
تن‌ساز بیان داشت: زنان از نشستن بر مکان‌های خیلی سرد یا خیلی گرم پرهیز کنند به دلیل اینکه نشستن در جاهای سرد موجب کاهش خونریزی در زنان می‌شود همچنین نشستن بر مکان‌های خیلی گرم موجب افزایش خونریزی می‌شود که هر دو بر سلامت زنان تأثیر می‌گذارد.

منبع : Farsnews.com







 > من کمبود آهن دارم، چه کار کنم؟


ک کنید : من کمبود آهن دارم، چه کار کنم؟

نسیم68
‏۱۳۹۰-۱۱-۰۱‏, ۰۹:۳۶ بعد از ظهر
بهترین روش برای سرشار کردن تغذیه از آهن خوردن پودینگ سیاه است، که اگر هر 15 روز یک بار خورده شود، ایده آل است.
خستگی، رنگ پریدگی، کاهش اشتها، سر درد و... اگر این علائم را در خود می‌بیند، احتمالاً کمبود آهن دارید. کمبود آهن یا کم خونی بسیار رایج است؛ خصوصاً در بین زنان جوان به خاطر قاعدگی ماهیانه شان (آهن به وسیلۀ خون جابه‌جا می‌شود) و تغذیه ای با حداقل میزان گوشت قرمز شدت بیشتری دارد. بیش از 10% زنان فرانسوی از کم خونی رنج می‌برند.


برای افزایش میزان آهن تغذیه مان، چه بخوریم؟
پودینگ سیاه تنها منبع تأمین آهن نیست. مطمئناً، تغذیه ای سرشار از آهن مد نظر ماست که متنوع و شامل انواع خوراکی ها باشد که بتواند نیازهای روزانۀ ما به آهن را تأمین کند.

با این حال، حواستان باشد که اضافه کردن مواد غذایی سرشار از آهن برای رفع نیاز بدن به این عنصر کافی نیست بلکه باید خوراکی هایی را که به جذب آهن کمک می‌کنند را نیز به تغذیه تان اضافه کنید. به بیان دیگر، باید بین آهن غیر همینیک، که کم یا به سختی جذب می‌شود و آهن همینیک که به راحتی توسط بدن جذب می‌شود، تمایز قائل شد.

آهن غیر همینیک در خوراکی هایی با منشأ گیاهی (حبوبات، سویا، غلات، کاکائو، میوه ها و سبزیجات) یافت می‌شوند که بخش عمده ای از تغذیه ما را در بر می‌گیرند، در حالی که آهن همینیک در مواد غذایی با منشأ حیوانی (پودینگ سیاه، جگر گوساله، انواع گوشت ها، گوشت پرندگان، ماهی ها و محصولات دریایی) وجود دارد.

به بیان دیگر، برای افزایش دریافت آهن، باید فرآورده های حیوانی را افزایش دهید البته با رعایت تغذیه ای متعادل و سالم.

در واقع، ناگفته پیداست که باید میزان گوشت مصرفی تان از سبزیجات بیشتر باشد. اما، ایده آل ترین وضعیت این است که سبزی ها و نشاسته جات مصرفی تان را با اضافه کردن مقدار اندکی گوشت، ماهی و فرآورده های دریایی تکمیل کنید زیرا این مواد (پروتئین ها) به جذب بهتر آهن غیر همینیک کمک می‌کنند.

و یک نکتۀ مهم دیگر، خوراکی های سرشار از ویتامین C هم بخورید زیرا این ویتامین به خاطر خاصیتش در افزایش جذب آهن غیر همینیک معروف است.


توجه! چای را با یک فاصلۀ منطقی بعد از غذا بنوشید !
اگر برخی مواد غذایی باعث جذب آهن غیر همینیک توسط بدن می‌شوند، باید بدانید که برخی دیگر عکس این خاصیت را دارند.

چای از جملۀ این مواد است. به بیان دقیق تر، تانین موجود در چای باعث کاهش جذب آهن هنگام هضم این عنصر می‌شود.

بنابراین قرار دادن یک فاصلۀ زمانی منطقی بعد از غذا برای نوشیدن چای، از اهمیت ویژه ای برخوردار است، خصوصاً اگر دچار کمبود آهن هستید: پس حداقل یک ساعت قبل و یک ساعت بعد از غذا چای ننوشید. اما صبحانه استثناست و به خاطر منطق های سنتی، نوشیدن چای در این وعدۀ غذایی ایرادی ندارد.
منبع:سیمرغ
solmaz
‏۱۳۹۰-۱۲-۰۵‏, ۰۸:۳۲ بعد از ظهر
کم خونی فقر آهن و علائم آن
(iron-deficiency anemia)
http://img.tebyan.net/big/1387/05/753914310042109921631521021012425417013540.jpg
کم خونی فقر آهن از بیماری های شایعی است که به خصوص در کشور ما به وفور مشاهده می شود و گروه های مختلف سنی را درگیر می کند. علل متفاوتی برای آن وجود دارد که مهم ترین آنها اشتباهات تغذیه ای است.
در این باره دکتر سیدرضا صفایی، فوق تخصص خون و انکولوژی توضیح می دهند:
آقای دکتر لطفا بفرمایید کم خونی (آنمی) چیست؟
آنمی (anemia) که در زبان فارسی به آن "کم خونی" گفته می شود عبارت است از کاهش هموگلوبین و گلبول های قرمز خون. در اثر کاهش هموگلوبین، ظرفیت حمل اکسیژن نیز پایین می آید.
در این بیماری میزان و حجم گلبول های قرمز خون کاهش پیدا می کنند.
عوامل ایجاد کنده این بیماری کدام است؟
شایع ترین کم خونی که در جامعه ما دیده می شود کم خونی ناشی از کمبود آهن می باشد که به اصطلاح به آن "کم خونی فقر آهن" گفته می شود. آهن یکی از عناصر اصلی و ضروری ساخت هموگلوبین است. هموگلوبین در حمل اکسیژن از هوای بیرون به داخل ریه و سپس به گردش خون و در نهایت رساندن اکسیژن به بافت ها نقش دارد.
این بیماری در چه افرادی بیشتر دیده می شود و آیا در ایجاد آن، ژنتیک تأثیر بیشتری دارد یا عوامل محیطی؟
زمانی که آهن کمی به بدن برسد، یا دفع آهن از بدن زیاد باشد، این بیماری به وجود می آید.
خانم های باردار (http://forum.bodybuilder.ir/nutrition_health/food_plans/all_age_nutrition/pregnancy_lactation/2006/10/12/24751.html)باید از ماه چهارم بارداری، داروی آهن را دریافت کنند.
در سنین کم و بچه های شیرخوار (http://forum.bodybuilder.ir/nutrition_health/nutrition_news/nutrition_news/2006/9/23/24481.html)نیز کم خونی دیده می شود که علت آن عدم وجود آهن کافی در شیر مادر (http://forum.bodybuilder.ir/nutrition_health/food_plans/all_age_nutrition/pregnancy_lactation/2004/7/31/21192.html) است. اختلالات تغذیه ای در بچه هایی که به مدرسه می روند، می تواند باعث کمبود آهن شود.
همچنین در افراد مسنی (http://forum.bodybuilder.ir/nutrition_health/food_plans/all_age_nutrition/olds/2008/7/23/70833.html) که تنها زندگی می کنند و یا در آسایشگاه های خیریه و سالمندان هستند، به علت بد غذایی یا اختلالات تغذیه ای، ممکن است کم خونی مشاهده شود، به خصوص آنهایی که از سلامت دهان و دندان خوبی برخوردار نیستند و به علت عدم توانایی در جویدن و خوردن غذا، معمولا به اندازه کافی آهن دریافت نمی کنند.
درصد بالایی از بیمارانی که مبتلا به خونریزی های دستگاه گوارش می باشند، دچار کمبود آهن و کم خونی ناشی از آن می شوند.
خوشبختانه ژنتیک در کمبود آهن و کم خونی فقر آهن دخالت مستقیمی ندارد، مگر این که بیماری های ژنتیکی باعث فقر آهن در بدن شوند. ولی معمولا این بیماری ها به ندرت باعث کم خونی فقر آهن می شوند و از علل شایع فقر آهن محسوب نمی شوند.
علایم این بیماری کدام است؟
به طور معمول این بیماران دچار ضعف، رنگ پریدگی، بی حالی و در موارد شدیدتر تپش قلب، تنگی نفس (http://forum.bodybuilder.ir/nutrition_health/diseases/respiratory/2007/4/30/40787.html) و سردرد می باشند. پرزهای زبان این بیماران به مرور از بین می رود و رنگ زبان قرمز شده و گاهی حتی با سوزش همراه می شود. بعضی مواقع گوشه لب ها (http://forum.bodybuilder.ir/nutrition_health/nutrients/vitamins/2002/10/24/661.html) ترک می خورد. ناخن های این بیماران از انحنای طبیعی خارج می شود و در روی ناخن (http://forum.bodybuilder.ir/nutrition_health/dites/disease_dites/skin_hair/2006/4/19/16977.html)آنها، شیارهای طولی پیدا می شود که گاهی صاف هستند و در موارد شدیدتر، فرو رفتگی روی ناخن ایجاد می شود که به نام "ناخن های قاشقی" معروف هستند.
در خانم ها ممکن است این اختلالات به صورت خونریزی بیش از حد معمول و طولانی مدت در عادت ماهانه، و یا کاهش حجم خونریزی و حتی قطع خونریزی در این دوران مشاهده شود.
راه های تشخیص این بیماری کدام است؟
برای تشخیص این بیماری باید به علایم بالینی توجه کرد. توجه به زبان و ضایعات دهانی و گوشه لب ها بسیار کمک کننده می باشد و یا ناخن های قاشقی یکی از مشخصه های بارز این بیماری می باشد. برای تشخیص، آزمایش خون از بیمار گرفته می شود و تعداد گلبول های قرمز و سفید شمارش می شوند. حتی گاهی به طور تقریبی نوع گلبول های سفید ، مقدار گلبول های قرمز، هموگلوبین، حجم گلبول های قرمز در کل خون و تعداد پلاکت ها را نشان می دهند و یک تخمین از اندازه و رنگ گلبول های قرمز را به ترتیب MCV* و MCH** بیان می کنند.
در این بیماری معمولاًً کاهش آهن و کاهش هموگلوبین را داریم و MCV و MCH پایین تر از حد طبیعی هستند و گلبول های قرمز، کوچک و کم رنگ گزارش می شوند که در اصطلاح به آن آنمی هیپوکروم میکروسیتیک (hypochromic microcytic anemia ) گویند. این حالت به طور عمده در بیماری کم خونی فقر آهن و یا انواعی از تالاسمی (http://forum.bodybuilder.ir/nutrition_health/dites/disease_dites/other_disease/2007/2/26/33042.html)و در موارد نادر در بیماری های مزمن دیده می شود.
البته علت هایی برای شیوع کمتر آن نیز مطرح می باشد، ولی به طور کلی برای تشخیص دقیق فقر آهن اندازه گیری هر کدام از این فاکتورها لازم می باشد.
آیا راهی برای پیشگیری از این بیماری وجود دارد؟
خانم های باردار (http://forum.bodybuilder.ir/nutrition_health/food_plans/all_age_nutrition/pregnancy_lactation/2008/6/15/68296.html) برای پیشگیری از کمبود آهن می بایست از ماه چهارم بارداری تا سه ماه بعد از زایمان از داروی آهن استفاده کنند.
به نوزادان نیز از چهار ماهگی تا حدود دو سالگی باید قطره آهن داد و با توجه به این که شیر مادر به اندازه کافی حاوی آهن نمی باشد، تا زمانی که بچه بتواند غذاهای معمولی را بخورد، نیاز است که از قطره آهن نیز استفاده شود.
در بقیه موارد به افراد توصیه می شود، به اندازه کافی مواد حاوی آهن به خصوص گوشت قرمز را مصرف نمایند. غذاهای غنی از آهن عبارتند از : گوشت قرمز (http://forum.bodybuilder.ir/nutrition_health/(foods)/meats/2005/8/6/12332.html)- ماهی (http://forum.bodybuilder.ir/nutrition_health/(foods)/meats/2008/5/28/67400.html) - مرغ- زرده تخم مرغ (http://forum.bodybuilder.ir/nutrition_health/(foods)/otherfoods/2005/4/2/10941.html) - جگر– قلوه- سبزی (http://forum.bodybuilder.ir/index.aspx?pid=242) های دارای برگ سبز تیره مثل اسفناج (http://forum.bodybuilder.ir/nutrition_health/(foods)/vegetables/2006/11/26/29784.html) تازه و جعفری- حبوبات مثل عدس (http://forum.bodybuilder.ir/nutrition_health/(foods)/cereals_legumes/2003/9/7/3408.html) و لوبیا- آجیل (http://forum.bodybuilder.ir/index.aspx?pid=65831) - خشکبار مثل انواع برگه، برگه آلو و هلو و زرد آلو، توت خشک، انجیر (http://forum.bodybuilder.ir/nutrition_health/(foods)/fruits/winter_fruits/2005/9/15/13169.html) خشک و کشمش (http://forum.bodybuilder.ir/nutrition_health/(foods)/nuts_seeds/2008/4/15/65051.html).
در مطلب بعدی درباره ی راه های درمان این بیماری و عوارض ناشی از عدم درمان به موقع آن برای شما صحبت خواهیم کرد. با ما همراه باشید.
solmaz
‏۱۳۹۰-۱۲-۰۵‏, ۰۸:۳۶ بعد از ظهر
راه های درمان کم خونی



http://img.tebyan.net/big/1385/12/1168013855109143891779219930191121241235.jpg (http://forum.bodybuilder.ir/bigimage.aspx?img=http://img.tebyan.net/big/1385/12/2453047451701191381531279324961210199107.jpg)

پزشک پس از گرفتن شرح حال و بررسی شکایات و علایم بیمار، اغلب یک آزمایش خون می نویسد که بر اساس آن از وضعیت گلبول های قرمز خون بیمار آگاه می شود. مثلاً متوجه می شود که بر اساس تعداد این سلول ها، آیا فرد مبتلا به کم خونی است یا خیر؟ همچنین به برخی مشخصات و ویژگی های هر یک از این سلول ها پی می برد و به این ترتیب به تشخیص قطعی نزدیک تر می شود.
همزمان می توان از آزمایشگاه درخواست کرد که اطلاعاتی درباره وضعیت آهن بدن نیز بدهد و به این ترتیب تشخیص نهایی داده می شود.

درمان


تعیین نوع و روش درمان به عواملی مانند سن بیمار، وضعیت سلامتی و پزشکی او، میزان و شدت کم خونی فقر آهن و علت ایجاد کننده ی آن، تحمل بیمار برای درمان و ... بستگی دارد.
اول از همه، مصرف غذاهای با آهن بالا توصیه می شود مثل: گوشت قرمز، گوشت سفید، ماهی و حبوبات .
از طرف دیگر امروزه فرآورده هایی به صورت قرص و ... وجود دارد که محتوی آهن است و می تواند ذخایر تخلیه شده را به حالت طبیعی برگرداند. از عوارض این داروها، ایجاد ناراحتی گوارشی است که بیمار نمی تواند آن را تحمل کند. به خصوص اینکه بهتر است این داروها با معده ی خالی یا همراه با آب پرتقال مصرف شوند و این حالت به عارضه ناراحتی گوارشی دامن می زند. به خاطر داشته باشید که باید همیشه این داروها را مثل هر داروی دیگری، دور از دسترس کودکان نگهداری کنید.
در مواردی نیاز به مصرف آهن به صورت تزریقی است. نکته مهم در درمان این است که در صورت بروز عوارض، پزشک معالج خود را مطلع کنید تا اقدامات لازم صورت گیرد و تحت هیچ شرایطی به صورت خودسرانه دارو را قطع یا شروع نکنید.

علل کم خونی فقر آهن


هر شرایطی که به از دست دادن آهن (به هر طریقی) و جایگزین نشدن آن بیانجامد، به کم خونی فقر آهن منجر می شود.

از دست دادن آهن ممکن است به صورت خون ریزی از دستگاه گوارش، یا اختلالات انعقادی، یا خون ریزی های قاعدگی و ... باشد. دستگاه گوارش محل شایعی برای از دست دادن خون به صورت بیمار گونه است.


از جمله علل کم خونی فقر آهن می توان به موارد زیر اشاره کرد:
* بدخیمی های دستگاه گوارش، زخم های معده و اثنی عشر، انگل ها و ... .
* افرادی که بنا به دلیلی باید مرتباً خون بدهند (مثلاً به دلیل افزایش بیمارگونه در تعداد سلول های قرمز خون) نیز در معرض کم خونی فقر آهن هستند.
* کمبود آهن در رژیم غذایی موجب فقدان جایگزینی مناسب برای آهن از دست رفته می شود.
* افزایش نیاز در نوجوانان یا خانم های باردار نیز علت شایع دیگری است.
اگر بخواهیم شرایط به وجود آورنده ی کم خونی فقر آهن را به طور خلاصه مرور کنیم، می توانیم آنها را به عنوان عواملی در نظر بگیریم که باعث تخلیه ذخایر آهن بدن می شوند که شامل موارد زیر است:
* رشد سریع در شیرخوارگی و نوجوانی
* خون ریزی قاعدگی
* اهدای بیش از اندازه ی خون
* مصرف ناکافی آهن در غذاها
به دنبال تخلیه ی ذخایر آهن، ساخت گلبول های قرمز در خون ادامه می یابد و این در حالی است که آهن در دسترس این سلول ها نیست، به این ترتیب مقدار آهن به کار رفته در آنها کاهش می یابد و این امر به بروز علایم مختلف منجر می شود.دکتر کیانوش انصاری گیلانی
solmaz
‏۱۳۹۰-۱۲-۱۸‏, ۰۴:۰۲ بعد از ظهر
چگونه می توان کمبود آهن را جبران کرد



آهن” به عنوان یک ماده غذایی ضروری، وظیفه حمل اکسیژن دربدن را به عهده دارد. آهن یکی از عوامل تشکیل‌دهنده آنزیم‌های متعدد در بدن است، فرم آهن ذخیره شده در بدن انسان به صورت “فریتین” و”هموسیداین”است که دربخش‌های گوناگون بدن انسان از جمله مغز استخوان، کبد و طحال وجود دارد.

کمبود شدید آهن در بدن سبب کم خونی، رنگ پریدگی و سلول‌های خونی با میزان غلظت هموگلوبین پایین می‌شود. این کمبود در زنان باردار، خطر تولد فرزندان نارس را افزایش داده و موجب تولد نوزادان کم وزن می‌شود.

کمبود آهن در کودکان موجب کم هوشی و کاهش قدرت تمرکز می‌شود.

در برنامه غذایی روزانه ما دو نوع “آهن هم” haem و “غیر هم” non haem وجود دارد. آهن هم در گوشت قرمز، مرغ، ماهی و جگر وجود دارد و آهن “غیرهم” در غذاهای گیاهی مثل غلات، حبوبات، سبزی ها، سویا، مغزها و انواع خشکبار یافت می‌شود که “آهن هم” از قابلیت جذب بالایی برخوردار است یعنی ۲۰ تا ۳۰ درصد آن جذب می‌شود ولی تنها ۳ تا ۸ درصد آهن “غیر- هم” جذب بدن می‌شود.

با توجه به این موضوع، کارشناسان توصیه می‌کنند که آهن مورد نیاز بدن از منابع حیوانی مثل گوشت قرمز که منبع غنی از آهن است و قابلیت جذب آهن موجود در آن بالاست، تامین شود.

زمانی که آهن به یک بخش پروتئینی وصل شده باشد به آن “آهن هم” می‌گویند.

● علل کاهش آهن در بدن :

کاهش آهن در رژیم غذایی:

آهن از رژیم غذایی جذب می گردد، هر چند فقط یک میلی گرم آهن از هر ۲۰-۱۰ میلی گرم آهن غذا جذب می شود. فردی که قادر به مصرف یک رژیم غنی از آهن نباشد ممکن است به درجاتی از آنمی فقر آهن مبتلا شود.

تغییرات بدنی:

هنگامی که بدن تحت تأثیر تغییرات ناگهانی نظیر رشد ناگهانی در بچه ها و بالغین یا در طی دوره شیردهی قرار می گیرد، نیازمند افزایش دریافت آهن و افزایش تولید سلول های قرمز خونی می باشد.

اختلالات مجاری گوارشی:

اختلال در جذب آهن بعد از برخی جراحی های دستگاه گوارش شایع است. قسمت اعظمی از آهن موجود در غذا توسط قسمت کوچکی از روده فوقانی جذب می گردد. هر اختلالی در دستگاه گوارش می تواند جذب آهن را تغییر داده و منجر به آنمی فقر آهن شود.

● علل کاهش آهن در بدن نوزادان :


ذخیره کم آهن بدن در نوزادان نارس یا کمبود ذخیره آهن مادر در دوران بارداری
کمبود تغذ یه ای آهن
از دست دادن خون با منشا گوارشی ( الودگی انگلی/ زخم معده و روده/ حساسیت به پروتیین شیر گاو)
اختلال در جذب آهن در اسهال مزمن و یا در بیماری سلیاک
مصرف زیاد شیر گاو و غذاهای فاقد اهن
از دست دادن خون :

از دست دادن خون باعث کاهش آهن و در نتیجه کم خونی فقر آهن می شود . منبع از دست دادن خون شامل :

خونریزی دستگاه گوارش، خونریزی ماهیانه یا صدمات می باشد.

● علل کمبود آهن در بدن و راه‌های تامین و پیشگیری از آن:

مهم ترین دلایل کمبود آهن شامل دریافت ناکافی آهن به علت رژیم غذایی حاوی آهن اندک مانند رژیم‌های گیاه خواری، جذب ناکافی آهن در اثر اسهال، کاهش ترشح اسید معده، مشکلات گوارشی یا تداخلات دارویی، افزایش نیاز بدن به آهن برای افزایش حجم خون و بالاخره خون‌ریزی زیاد در دوران عادت ماهانه و یا در اثر جراحات یا مشکلاتی چون همورویید (بواسیر) یا بیماری‌های بدخیم و انگل‌ها هستند .

کمبود آهن در مردان بزرگسال معمولا در اثر از دست دادن خون زیاد ایجاد می شود.

● رژیم غذایی حاوی آهن :

گوشت قرمز منبع آهن است و آهن آن در مقایسه با منبع گیاهی به خوبی جذب بدن می شود. رژیم های حاوی حبوبات، سبزیجات به ویژه اسفناج، نان گندم نیز میزان آهن لازم بدن را تامین می کنند.

کارشناسان تغذیه توصیه می کنند ماهی یا مرغ را به جای گوشت قرمز استفاده، و غذاهای گوشتی را با لوبیا، ماکارونی و برنج همراه کنید.

انواع گوشت‌ها، جگر و بعضی از محصولات کشاورزی مانند انواع حبوبات دارای آهن هستند. البته آهن انواع گوشت قابل جذب‌تر است .

اگر همراه با غذا، ویتامین ث که در سبزیجات و مرکبات و میوه‌ها وجود دارد مصرف شود، آهن فرآورده‌های گیاهی مثل حبوبات هم قابل جذب می‌شود. بنابراین مصرف انواع سبزی و سالادها همراه با غذا برای افرادی که کمتر به گوشت دسترسی دارند و بیشتر آهن مورد نیاز بدنشان از طریق فرآورده‌های گیاهی تامین می‌شود، توصیه می‌شود.

غذاهای غنی از آهن :


جگر و سایر گوشت‌ها
غذاهای دریایی
خشکبار مانند زردآلو، آلو و کشمش
مغزها و لوبیاها
سبزیجات سبز برگی مانند اسفناج و بروکلی
ملاس تیره
غلات کامل
نان‌ها و غلات غنی شده با آهن
● چه عواملی می‌توانند باعث کاهش سطح آهن بدن (یا کمبود آهن) شوند؟

کمبود آهن دلایل زیادی دارد. این دلایل را می‌توان به دو گروه عمده تقسیم کرد:

۱) افزایش نیاز به آهن.

شرایط معمول مختلفی می‌توانند نیاز به آهن را افزایش دهند:

· نوزادان و کودکان نوپا به دلیل سرعت رشدی که دارند بیشتر از سایر کودکان نیاز به آهن دارند. گاهی اوقات تامین آهن مورد نیاز برای این گروه سنی از طریق رژیم غذایی مشکل می‌شود.

· زنان باردار بیشتر از سایرین نیاز به آهن دارند. اغلب زنان باردار برای این که آهن مورد نیاز خود را تامین کنند لازم است بر اساس توصیه پزشک از مکمل‌های آهن (مانند قرص‌های آهن) استفاده کنند.

· از دست دادن خون باعث از دست دادن آهن می‌شود. برای جبران آهن از دست رفته، نیاز به دریافت آهن بیشتری است. از دست دادن خون در قاعدگی‌های شدید، اهدای خون مکرر و نیز خونریزی از معده و روده رخ می‌دهد.

۲) کاهش دریافت یا جذب آهن (به عبارت دیگر هنگامی که آهن کافی به بدن نمی‌رسد).

مقدار آهنی که از رژیم غذایی جذب بدن می‌شود به عوامل مختلفی بستگی دارد:

· جذب آهن گوشت، مرغ و ماهی (یعنی آهن هِم) دو تا سه برابر آهن گیاهان (یعنی آهن غیرهِم) است.

· مقدار آهنی که از غذاهای گیاهی جذب می‌‌شود بستگی به انواع دیگر غذاهایی دارد که در همان وعده مصرف می‌شوند.

· غذاهای حاوی آهن هِم (گوشت، مرغ، ماهی) جذب آهن غذاهای حاوی آهن غیرهم (مانند غلات غنی شده، برخی لوبیاها و اسفناج) را افزایش می‌دهند.

· غذاهای حاوی ویتامین C نیز جذب آهن غیر هِم را در صورتی که با یکدیگر در یک وعده مصرف شوند، افزایش می‌دهند.

· موادی مانند پلی‌فنل‌ها، فیتات و کلسیم که در واقع اجزای برخی غذاها یا نوشیدنی‌ها هستند مانند چای، قهوه، غلات کامل (سبوس‌دار)، حبوبات و شیر و سایر لبنیات جذب آهن غیر هِم را اگر در یک وعده مصرف شوند کاهش می‌دهند. کلسیم حتی جذب آهن هِم را نیز اگر در یک وعده مصرف شوند کم می‌کند. با این حال در مورد افراد سالمی که رژیم غذایی متنوعی نیز مصرف می‌کنند این مقدار ممانعت از جذب آهن توسط این مواد معمولاً نگرانی ایجاد نمی‌کند.

· رژیم‌های گیاهخواری دارای آهن هِم کمی هستند ولی با تنظیم یک برنامه دقیق غذایی می‌توان جذب آهن را افزایش داد.

· عوامل دیگری مانند مصرف داروهای آنتی‌اسید به مقدار بیشتر از حد توصیه شده و یا داروهای مورد استفاده برای درمان زخم‌های پپتیک و بازگشت اسید به مری می توانند باعث کاهش مقدار اسید معده و کاهش جذب آهن و در نتیجه کمبود آهن شوند.

چه کسانی بیش از همه در معرض کمبود آهن هستند؟

· کودکان و زنان باردار به دلیل سرعت رشد و افزایش نیاز به آهن بیشتر در معرض خطر هستند.

· دختران نوجوان و زنان در سنین باروری به دلیل قاعدگی در معرض خطر هستند.

· در میان کودکان کمبود آهن بیش از همه در کودکان بین ۶ ماه تا ۳ سال به دلیل رشد سریع و دریافت ناکافی آهن از طریق رژیم غذایی مشاهده می‌شود. گروه‌های زیر از میان کودکان بیش از همه در معرض خطرند:

نوزادانی که زود یا کوچک به دنیا آمده‌اند.
نوزادانی که قبل از ۱۲ ماهگی به آنها شیر گاو داده شود.
نوزادان شیر مادر خواری که به آنها بعد از ۶ ماهگی منابع غذایی غنی از آهن داده نشود.
نوزادانی که شیر خشکشان با آهن غنی نشده است.
کودکان ۱ تا ۵ سالی که بیشتر از ۲۴ انس (برابر ۷۲۰ گرم یا ۳ لیوان) شیر گاو، شیر بز یا شیرسویا در روز می‌خورند. دریافت بیش از حد شیر می‌تواند تمایل کودک به مصرف غذاهای غنی از آهن مانند گوشت یا غلات غنی شده با آهن را کم کند.
کودکانی که نیازهای خاص مرتبط با سلامتی دارند مانند کودکان دارای عفونت‌های مزمن یا کودکان دارای رژیم‌های غذایی محدود.

http://parsiteb.com/fa/images/normall/کمبود آهن 56.jpg
● مصرف مکمل های آهن :

مکمل های آهن را برای چند ماه تجویز می نمایند تا سطح آهن در خون افزایش یابد. مکمل آهن می تواند منجر به تحریک معده و تغییر حرکات روده گردد و جهت افزایش میزان جذب آهن، باید با معده خالی یا همراه با آب پرتقال مصرف شود.

با مصرف ویتامین C جذب آهن را افزایش ‌دهید یکی از بیماریهایی که کمتر در مورد آن صحبت می‌شود، بیماری کم‌خونی است و این در حالیست که آمارهای سازمان بهداشت جهانی نشان می‌دهد، یک چهارم جمعیت دنیا از بیماری کم‌خونی رنج می‌برند.

کم شدن خون بدن باعث بیماری کم‌خونی نمی‌شود بلکه به زبان ساده‌ می‌توان گفت کیفیت خون کاهش پیدا می‌کند بطوری که خون نمی‌تواند وظایف خود را به خوبی انجام دهد.

در بیمار کم ‌خون شماری از سلولهای خونی که به گلبولهای قرمز معروف هستند، کاهش پیدا می‌کند گلبولهای قرمز‌ از مهمترین سلولهای تشکیل دهنده خون هستند که در خون شناورند و وظیفه آنها حمل و نقل اکسیزن و دی اکسید کربن است.

همه سلولهای بدن به اکسیژن نیاز دارند، اکسیژن با تنفس وارد شش‌ها می‌شود. سپس گلبولهای قرمز اکسیژن را از شش‌ها تحویل می‌گیرند و آن را به سایر سلولهای بدن می‌رسانند.

سلولها اکسیژن را مصرف می‌کنند و دی اکسید کربن پس می‌دهند. دی‌اکسید کربن به گلبولهای قرمز شناور در خون می ‌چسبد و به شش‌ها برگردانده می‌شود.

در بیماری کم خونی به علت کاهش تعداد گلبولهای قرمز تبادل اکسیژن و دی‌اسید کربن بین سلولها و خون دچار اختلال می‌شود.

کاهش تعداد گلبولهای قرمز می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. گلبولهای قرمز در مغز استخوانها ساخته می‌شوند. اصلی‌ترین عنصر به کار رفته در ساختمان گلبولهای قرمز، عنصر آهن است.

آهن باید از طریق مواد غذایی به بدن برسد. در نتیجه اگر آهن به مقدار کافی موجود نباشد ساخت گلبولهای قرمز با مشکل مواجه می‌شود. این نوع کم‌خونی، کم‌خونی ناشی از فقر آهن نامیده می‌شود که مهمترین علت ابتلا به بیماری کم خونی در کشورهای در حال توسعه است.

دریافت ناکافی آهن به علت عدم دسترسی به مواد غذایی حاوی آهن‌ ساخت گلبولهای قرمز را کاهش می‌دهد. مواد غذایی پروتئینی مثل گوشت قرمز، مرغ، ماهی، جگر، تخم‌مرغ، حبوبات مثل عدس و لوبیا و سبزیجاتی مثل اسفناج آهن فراوانی دارند.

آهن موجود در پروتئین‌های حیوانی مثل گوشت قرمز بهتر توسط بدن جذب می‌شوند در حالیکه جذب آهن پروتئین‌های گیاهی مانند اسفناج کمتر است. ویتامین C جذب آهن را افزایش می‌دهد. مصرف مواد خوراکی حاوی ویتامین C مثل گل کلم، آب پرتقال و فلفل دلمه‌ای همراه مواد غذایی آهن دار به جذب آهن کمک می‌کند.

گاهی به علت مشکلات دستگاه گوارش یا مصرف برخی داروها، آهن مواد غذایی خوب جذب نمی‌شود. میزان نیاز بدن به عنصر آهن بر اساس سن و *** افراد متفاوت است. افرادی که به خون‌سازی بیشتری نیاز دارند باید آهن بیشتری مصرف کنند. زنان باردار، دختران جوان و کودکان بخصوص کودکان زیر دو سال از جمله این افراد هستند. در نتیجه می‌توان گفت این افراد بیشتر مستعد ابتلا به بیماری کم‌خونی هستند. اما این بیماری در هر سنی ممکن است بروز کند و در هر دو *** زن و مرد دیده می‌شود.

● چگونه افراد بزرگسال قرض های مکمل آهن مصرف کنند ؟

· قرص‌های آهن را با غذا مصرف کنید.

· چنانچه لازم است بیش از یک قرص آهن مصرف کنید، از کم شروع کنید. در ۳ تا ۵ روز اول روزی یک قرص بخورید و سپس آن را به دو تا در روز تا زمانی که احساس می‌کنید برای شما مشکلی ایجاد نمی‌کند افزایش دهید. به همین ترتیب تعداد قرص‌های مصرفی را تا تعدادی که پزشک برای شما تجویز کرده است افزایش دهید.

· اگر دچار یبوست می‌شوید فیبر رژیم غذایی خود را افزایش دهید. اگرچه فیبر جذب آهن را کاهش می‌دهد ولی بهتر از این است که وقتی نیاز به قرص آهن دارید به دلیل یبوست آن را مصرف نکنید.

· اگر قرص‌های آهن مشکل معده در شما ایجاد می‌کند، آن را هنگام خواب مصرف نکنید.

· اگر یکی از انواع قرص‌های آهن برای شما مشکل ایجاد می‌کند، با پزشک خود در مورد تعویض نوع آن مشورت کنید.
به نقل از پزشکان بدون مرز






 > خوراکی های موثر در درمان ناباروری مردان


ک کنید : خوراکی های موثر در درمان ناباروری مردان

نسیم68
‏۱۳۹۰-۱۱-۰۲‏, ۰۷:۱۸ بعد از ظهر
یک متخصص تغذیه ناباروری مصرف استروژن‌های گیاهی را در پایین آوردن میزان استروژن در مردان و درمان ناباروری موثر دانست و گفت: استفاده از مواد غذایی مانند لوبیا سبز، باقلا و سویا در درمان ناباروری مردان بسیار موثر است.
زهره خدایی در مورد نقش تغذیه در ناباروری مردان اظهار داشت: ناباروری مردان دو جنبه کمبود تستسترون و کمبود اسپرم بررسی می‌شود و باز مشکلات ناشی از اسپرم هم می‌تواند به دلیل اختلالات در حرکت اسپرم، شکل یا تعداد آن باشد.

وی با اشاره به علت اصلی اشکال در میزان هورمون تستسترون تشریح کرد: هورمون‌های موجود در مواد غذایی مربوط به دام و مصرف بی‌رویه کودهایی است که برای تقویت گیاهان به کار برده می‌شود، در واقع باقیمانده استروژنی که در مواد غذایی هست وارد بدن می‌شود و تأثیرات مضری را بر روی هورمون‌های مردانه می‌گذارد.
خدایی افزود: از طرفی برخی مرغداری‌ها برای اینکه مرغ‌ها زودتر گوشتی و پروار شوند به مرغ‌ها هورمون تزریق می‌کنند که در نهایت اینها وارد بدن شده و موجب اختلالات هورمونی می‌شود.
این متخصص تغذیه طب ناباروری اظهار داشت: برای خنثی‌کردن این هورمون‌ها که در ناباروری مردان هم مؤثر است از فیتو استروژن‌های گیاهی استفاده می‌کنیم که ممکن است در ابتدای امر عجیب به نظر برسد که برای درمان میزان استروژن دوباره از استروژن استفاده می‌کنیم ولی با استروژن گیاهی در واقع میزان استروژن را به روش علمی در بدن پائین می‌آوریم.
خدایی اظهار داشت: مواد غذایی که لگوم دارند مانند باقلا، لوبیا سبز و سویا که جزو این گروه هستند استروژن گیاهی دارند که در پائین آوردن میزان هورمون استروژن بسیار موثرند.
منبع: Farsnews.com






 > با شکلات و تخم‌مرغ خشم خود را کنترل کنید


ک کنید : با شکلات و تخم‌مرغ خشم خود را کنترل کنید

نسیم68
‏۱۳۹۰-۱۱-۰۳‏, ۰۴:۱۵ قبل از ظهر
پژوهشگران انگلیسی مکانیزمی را یافتند که از طریق آن سطح پایین سروتونین منجر به بروز خشم می‌شود و نشان دادند که با خوردن شکلات و تخم مرغ می‌توان خشم را کاهش داد
به گزارش خبرگزاری مهر، بارها پیش آمده است که صبح‌ها با بدخلقی از خواب بیدار شده‌اید. اکنون گروهی از دانشمندان دانشگاه کمبریج نشان دادند که بدخلقی به دلیل سطوح انتقال دهنده عصبی سروتونین است که وقتی فرد غذا نخورده باشد نوسان می‌کند استرسی که در اثر این نوسان ایجاد می‌شود منجر به بروز خشم (http://www.hamshahrionline.ir/news.aspx?id=31291)و عصبانیت می‌شود.
این محققان به منظور دستیابی به این نتایج با استفاده از رزونانس مغناطیسی، تاثیرات سطوح سروتونین مغز 30 داوطلب سالم را در پاسخ به تحریکاتی چون چهره‌های خشمگین، غمگین و یا بیانات خنثی بررسی کردند.
در طول این تحقیقات، دانشمندان سطوح سروتونین داوطلبان را با دستکاری رژیم غذایی آنها تغییر دادند و به خصوص با استفاده از "تریپوفان"، ماده‌ای که برای تولید سروتونین مطلوب است و به اندازه کافی در سفیده تخم مرغ، بعضی از ماهیها و شکلات وجود دارد این دستکاری را انجام دادند.
سپس با مشاهده فعالیت نواحی مختلف مغز دریافتند که سطوح پایین سروتونین، کورتکس جلوپیشانی را برای کنترل پاسخ خشمی که در بادامه مغز ساخته شده است به شدت دچار مشکل می‌کند.
این دانشمندان در این خصوص توضیح دادند: "از دهه‌های قبل می‌دانستیم که سروتونین نقش مهمی در خشم و پرخاشگری ایفا می‌کند اما تنها از مدتی قبل فناوری را به دست آورده‌ایم که می‌تواند درون مغز را نگاه کند و روشی را که با آن این انتقال دهنده عصبی پالس‌های احساسی ما را تنظیم می‌کند مورد بررسی قرار دهد."
به گفته این محققان، هرچند این نتایج در مورد داوطلبان سالم به دست آمد باوجود این می‌توانند در خصوص علل بروز طیف وسعیی از اختلالات روانی که در آنها خشم یک عنصر مشترک است توضیح دهد.






 > کم‌خوری بلای جان دختران


ک کنید : کم‌خوری بلای جان دختران

3tare
‏۱۳۹۰-۱۱-۱۴‏, ۰۴:۱۷ بعد از ظهر
جام جم آنلاین: شاید صحبت از نوعی بیماری عصبی که با بی اشتهایی، کم‌خوری و لاغری مفرط همراه است، در شرایطی که در جامعه ما، چاقی از مشکلات حوزه بهداشت محسوب می‌شود، شگفت‌انگیز باشد.
یافته‌های متخصصان تغذیه در کشور نشان می‌دهد که «آنورکسی» یا بی‌اشتهایی عصبی موجب شده برخی دختران نوجوان ما از این بیماری رنج بکشند.
کم‌خوری‌ عصبی شاید در ظاهر تنها یک مشکل به نظر برسد، اما در واقع حاصل آن بروز بسیاری از مشکلات روحی و روانی چون اضطراب و افسردگی و نیز ایجاد اختلالات قلبی، استخوانی و گوارشی است.
دکتر کوروش جعفریان، متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت‌وگو با جام‌جم می‌گوید: ‌امروزه بی‌اشتهایی عصبی تنها دختران نوجوان را گرفتار نکرده است بلکه بسیاری افراد در سنین بالای 25 سال و در دوران میانسالی نیز به این بیماری دچار می‌شوند و خود را در معرض نارسایی‌های قلبی، استخوانی، گوارشی و اختلالات باروری قرار می‌دهند.

نخوردن غذا به خاطر ترس از چاقی
متخصصان تغذیه معتقدند که علت اصلی بی‌اشتهایی عصبی به طور خاص مشخص نشده است، یعنی مجموعه‌ای از عوامل ژنتیکی، بیولوژیکی و روحی - روانی در آن نقش دارند.
دکتر جعفریان با تاکید بر این‌که بی‌اشتهایی عصبی یک نوع اختلال سوء‌تغذیه است که در آن فردِ مبتلا با سرسختی و سماجت از خوردن غذا اجتناب می‌کند، می‌افزاید: بیشتر کسانی که به این بیماری مبتلا هستند، کنترل بسیار کمی بر این عادت خود دارند، به‌طوری که با پیشرفت این بیماری، فرد حتی اگر هم بخواهد نمی‌تواند غذا بخورد، چراکه به طور عمد از خوردن به دلیل ترس از چاقی پرهیز می‌کند، به این دلیل هم وزن بسیار پایین و کمتر از حد طبیعی دارد.
این متخصص تغذیه تاکید می‌کند: مبتلایان به بی‌اشتهایی عصبی هیچ‌گاه معیاری برای ارزیابی وضعیت خود اعلام نمی‌کنند، از وضعیت ظاهری خود راضی نیستند و همیشه در مقابل دیگران از تناسب اندام خود احساس شرمساری می‌کنند.

نوجوانان در دام بی‌اشتهایی عصبی
دوره نوجوانی با تغییرات فیزیولوژیک و روانی خاصی همراه است؛ زمانی که کودکان از دوران کودکی وارد بزرگسالی می‌شوند و به یک سری رفتارهای جدید و عکس‌العمل‌های تازه در مقابل بی‌توجهی‌های والدین‌شان دست می‌زنند که از عمده‌ترین این واکنش‌ها نخوردن یا کم‌خوردن غذاست.
دکتر جعفریان با تاکید بر این‌که کم‌خوری عصبی در زنان بیش از مردان شیوع دارد، می‌افزاید: کسانی که به بی‌اشتهایی عصبی مبتلا می‌شوند، بسیار ایده‌آل گرا هستند و افکارشان به محدوده کوچکی معطوف می‌شود. این افراد که بیشتر در سنین نوجوانی بوده، دچار افسردگی و اضطراب هستند و حتی از نظر روحی و روانی آنقدر آسیب‌پذیرند که در برخی موارد در دام اعتیاد می‌افتند یا دست به خودکشی می‌زنند.

آسیب‌های سیستم قلبی و گوارشی
یکی از نشانه‌های اصلی ابتلا به آنورکسی آن است که مبتلایان به این بیماری همیشه کسل هستند و احساس ضعف دارند و سرمای شدید به خصوص در انگشتان دست و پای خود احساس می‌کنند.

دکتر جعفریان تاکید می‌کند: عضلات و استخوان‌های این بیماران آن قدر ضعیف است که از انجام کارهای معمولی هم در برخی موارد عاجز هستند. اختلالات قلب و عروق در این بیماران بسیار شایع است، فشار خون مبتلایان به کم‌خوری عصبی بسیار پایین است و این افراد بشدت دچار کم‌خوابی هستند. سیستم قلب و کبد این بیماران نیز مختل می‌شود و حتی اسکلت مغزی و جمجمه‌شان هم به اندازه کافی رشد نمی‌کند.

این متخصص تغذیه اضافه می‌کند: مبتلایان به آنورکسی در معرض شدید کمبود ریزمغذی‌ها، ویتامین‌های گروه b، ویتامین d و کلسیم هستند، به همین دلیل از مشکلات استخوانی رنج می‌برند. یافته‌ها نشان می‌دهد که 90 درصد این بیماران دچار پوکی استخوان و حدود 40 درصدشان دچار افت فشار خون هستند.
متخصصان تغذیه هشدار می‌دهند که مبتلایان به آنورکسی با تضعیف سیستم ایمنی بدن به شدت در معرض ابتلا به بیماری‌های عفونی هستند. حتی در حالت‌های پیشرفته این بیماری، شخص به اندازۀ نیمی از وزن خود را از دست می‌دهد و دچار سوء‌تغذیه شدید می‌شود، اما باز نمی‌تواند خود را به خوردن غذا وادارد.

افزایش ریسک ناباروری
به گفته دکتر جعفریان هنگامی که شخص نمی‌تواند ۸۵ درصد وزن ایده‌آل و متناسب با قد خود را حفظ کند، به بیماری آنورکسی دچار شده است. بدن چنین افرادی فاقد چربی‌های ضروری و متناسب با حداقل نیاز فرد است، این عامل به خودی خود شانس بارداری را در این افراد کاهش می‌دهد. حتی اگر مبتلایان به کم‌خوری عصبی باردار شوند، فرزندانی کم‌وزن و ضعیف خواهند داشت.

روان درمانی تنها راه معالجه
متخصصان تغذیه تاکید می‌کنند که درمان آنورکسی به خاطر ریشه‌های روحی و روانی بیماری تحت نظر روانشناسان و با مراقبت جدی برای رفع ریشه‌های گرایش به این نوع کم‌خوری‌ها ممکن خواهد بود.
البته شیوه برخورد با هر بیمار مبتلا به آنورکسی بسته به علت گرایش او به کم‌خوری با دیگری متفاوت است. اصلاح عادات غذایی در این بیماران به مراقبت‌های روان شناسی دقیق و درازمدت نیاز دارد.
گروهی از روانشناسان معتقدند که کم‌خوری و لاغری نشانه‌هایی سطحی از مشکل یا مشکلات پیچیده‌ای است که فرد مبتلا با آن دست به‌‌‌گریبان است؛ مسائلی مانند عدم اعتماد به‌نفس، احتیاج شدید به محبت و توجه، مشکلات زناشویی و خودآزاری جزو مهم‌ترین عوامل ریشه‌ای این بیماری محسوب می‌شود، اما درمان از طریق بهره‌گیری از تئوری‌های تغییر رفتار بیمار و حتی اعضای خانواده‌اش در درازمدت ممکن خواهد بود






 > شکر و حقیقت تلخ آن


ک کنید : شکر و حقیقت تلخ آن

نسیم68
‏۱۳۹۰-۱۱-۱۶‏, ۰۳:۱۸ بعد از ظهر
دانشمندان آمریکایی اخیرا مقاله‌ای با نام "حقیقت تلخ شکر" در نشریه‌‌ای علمی منتشر کرده‌اند. بر اساس این تحقیق جدید، شکری که در صنعت به مواد غذایی افزوده می‌شود، زیان‌آور است و می‌تواند به بیماری‌های جدی منجر شود.

عنوان تحریک‌آمیز مقاله‌‌ای که دانشمندان آمریکایی در نشریه‌ علمی Nature منتشر کرده‌اند، مضرات شکر را آشکارا بیان می‌کند. منظور دانشمندان شکری است که صنایع مواد غذایی به محصولات خود می‌افزایند. گفته می‌شود که افزودن شکر به دلیل آن است که این محصولات خوشمزه‌تر شوند، اما دلیل اصلی، فروش بهتر آن‌ها است. دانشمندان میزان بالای شکر در مواد غذایی را عامل اضافه‌ وزن و بیماری‌های متابولیسم می‌دانند.
در ۵۰ سال اخیر مصرف شکر در دنیا سه برابر شده است. به عقیده‌ دانشمندان در حال حاضر به مواد غذایی آماده بیشتر و بیشتر به طور صنعتی شکر افزوده می‌شود و این امر اکنون روندی رایج است. ماده‌ای که به این محصولات اضافه می‌شود شربت ذرت است که دارای فروکتوز یا قند گیاهی بالایی است.
تارهای گیاهی و عدم جذب فروکتوز
قند گیاهی صرفا برای بدن انسان زیان‌آور نیست. زمانی که انسان میوه مصرف می‌کند، قند گیاهی همواره همراه با الیاف و رشته‌های گیاهی وارد بدن او می‌شود. این فیبرهای گیاهی باعث می‌شوند که شکر به میزان بالا وارد خون نشود. آنها به این صورت مانع دز بالایی از قند گیاهی در بدن می‌شوند. اما مساله‌ مهم آن است که در صنعت، قند گیاهی بدون این الیاف گیاهی به مواد غذایی افزوده می‌شود.
جذب فروکتوز در بدن انسان همانند جذب الکل است. به همین دلیل فروکتوز حتی می‌تواند باعث بیماری‌هایی شود که از مصرف الکل نشات می‌گیرند؛ برای مثال بیماری‌های کبدی و قلبی. فروکتوز به طور مستقیم وارد کبد می‌شود و می‌تواند آن را مسموم کند. این اتفاق می‌تواند به بیماری‌های متابولیسم نیز منجر شود.
اضافه وزن، روندی جهانی
برای دانشمندان این مساله نمایانگر یک روند جهانی است. براساس داده‌های سازمان ملل (http://www.hamshahrionline.ir/news.aspx?id=47005)، در حال حاضر در دنیا میزان افرادی که با اضافه وزن مواجه هستند بیشتر از میزان افرادی است که دچار کم غذایی هستند. این امر یک زنگ خطر برای بسیاری از محققین و کارشناسان بهداشت و سلامتی است.
به گزارش دویچه‌وله، یکی از استادان کلینیک دانشگاهی سان فرانسیسکو در این‌باره می‌گوید: «زمانی که در ایالات متحده روی بسته‌ نان، مواد اولیه‌ آن را می‌خوانم، می‌بینم که شکر به میزان بالا در آن موجود است. علاوه بر این بسیاری از سس‌ها مانند (Ketchup) همیشه فاقد شکر بودند، اما آنها نیز اکنون حاوی شکر هستند.»
در حال حاضر در ایالات متحده آمریکا (http://www.hamshahrionline.ir/news.aspx?id=54364) سه چهارم بودجه‌ بهداشت کشور برای درمان بیماری‌های غیر مسری مانند دیابت، بیماری‌های قلبی و سرطان مصرف می‌شود

hamshahrionline






 > حرف نزن چاق می شوی


ک کنید : حرف نزن چاق می شوی

solmaz
‏۱۳۹۰-۱۱-۱۶‏, ۰۹:۵۴ بعد از ظهر
یکی از عادت های خوب غذا خوردن مردم تاجیکستان این است که آنها خیلی منظم غذا می خورند و به ساعت صرف غذای خود اهمیت بسیاری می دهند. بدن ما ساعت بیولوژیک دارد...به گزارش فان شاد، به عبارت ساده تر، نظم خاصی برای انجام تمامی فعالیت های روزانه از خورد و خوراک گرفته تا خواب و بیداری در بدن وجود دارد. بدن همه افراد، ساعت مشخصی را برای ترشح هورمون های لازم به منظور هضم و جذب غذا دارد یعنی هر چقدر منظم تر غذا بخوریم، بیشتر به نظم ساعت بیولوژیک بدن کمک می کنیم و بدن هم آمادگی لازم و کافی را برای هضم و جذب مواد غذایی دریافتی پیدا می کند. اگر هم که دریافت، هضم و جذب غذا در بدن به خوبی صورت بگیرد، احساس سنگینی و پری بعد از غذا برایمان پیش نمی آید.یکی دیگر از عادت های خوب مردم تاجیکستان، این است که هیچ یک از وعده های غذایی را حذف نمی کنند. ما در یک برنامه غذایی سالم به داشتن 3 وعده اصلی و 2 تا 3 میان وعده پافشاری می کنیم. وقتی تاجیکستانی ها هیچ کدام از وعده های غذایی شان را حذف نمی کنند، یعنی به این برنامه غذایی صحیح، پایبند هستند. بهتر است بدانید که وقتی یکی از وعده های غذایی حذف شود، نیاز بدن ما به مواد غذایی از بین نمی رود. با حذف وعده های غذایی، بدن نیاز خود را از جای دیگری تامین می کند و در اختیار سلول ها قرار می دهد. مثلا بدن ما همواره به قند نیاز دارد. حالا اگر نیاز به قند بدن از طریق مصرف خوراکی های مختلف در وعده های غذایی مناسب تامین نشود، بدن از عضلات به عنوان منبعی از قند تغذیه می کند و قند کافی را به کبد می رساند. با استفاده از این منابع، متابولیسم بدن به مرور زمان کاهش می یابد و به این ترتیب، زمینه ابتلا به چاقی در فرد فراهم می شود.نکته سوم صحبت نکردن تاجیک ها هنگام غذاخوردن است که این هم جزو عادت های پسندیده آنها محسوب می شود. اگر ما هنگام غذا خوردن، تمرکزمان را از سمت غذا به سمت تماشای تلویزیون، مطالعه یا صحبت کردن با افراد دور میز بکشانیم، به طور حتم سیگنال های سیری را به موقع دریافت نمی کنیم و متوجه سیرشدنمان هم نمی شویم. در این حالت، پرخوری و ابتلا به افزایش وزن در طولانی مدت دور از انتظار نخواهد بود. به علاوه گاهی ممکن است صحبت هایی که هنگام صرف غذا بین ما ردوبدل می شود، برایمان ناخوشایند و آزاردهنده باشد که این امر هم می تواند باعث ایجاد اختلال در ترشح هورمون های لازم برای هضم و جذب غذا شود و همین اختلال، تاثیری منفی بر سلامت بدنمان داشته باشد.دکتر سعید حسینی/ متخصص تغذیه و رژیم درمانی/ استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران
solmaz
‏۱۳۹۰-۱۲-۰۱‏, ۰۹:۱۵ بعد از ظهر
4 عامل باورنکردنی دیگر که چاق‌تان می‌کند
اگر شما جزو افرادی هستید که پرخوری نمی‌کنید، بی تحرک نیستید، تغذیه‌ی مناسبی دارید اما زمانی که روی ترازو می‌روید مشاهده می‌کنید که عقربه ترازو ناجوانمردانه شروع به چرخش می‌کند باید بدانید نیاز به تغییراتی در سبک زندگی و عادت‌های غذایی‌تان دارید.
http://img.tebyan.net/big/1390/11/24121924214189209192114227160382272192509197.jpg
چندی پیش در این بخش مطلبی با عنوان « 5 عامل باورنکردنی که چاق‌تان می‌کند (http://www.tebyan.net/index.aspx?pid=192672) » ارائه کردیم و بی‌خوابی، تنش‌ها و استرس‌های روزانه، هورمون‌های غذایی، مواد شیمیایی موجود در بسته بندی‌ها و آلرژی را از عوامل ناپیدای اضافه وزن معرفی کردیم.
در این مطلب نیز 4 عامل دیگر را معرفی می‌کنیم که شما را از وزن ایده آلتان دور می‌کند.
در واقع اگر شما جزو افرادی هستید که پرخوری نمی‌کنید، بی تحرک نیستید، تغذیه‌ی مناسبی دارید اما زمانی که روی ترازو می‌روید مشاهده می‌کنید که عقربه ترازو ناجوانمردانه شروع به چرخش می‌کند باید بدانید نیاز به تغییراتی در سبک زندگی و عادت‌های غذایی‌تان دارید. برای آشنایی با این عوامل باورنکردنی با ما همراه باشید...

آنتی بیوتیک هامعمولاً برای درمان عفونت‌ها آنتی بیوتیک تجویز می‌کنند. اما باید بدانید بسیاری از متخصصان بر این باورند که این داروها باعث اضافه وزن می‌شوند. در پژوهشی که در دانشگاه Emory آتلانتا انجام گرفت، محققان رابطه‌ای بین وجود باکتری در روده‌ی موش‌های آزمایشگاهی و اضافه وزن آن‌ها مشاهده کردند. محققان کشف کردند موش‌هایی که با کمبود پروتئین تنظیم کننده‌ی باکتری‌های روده مواجه هستند چاق‌تر از بقیه‌ی موش‌ها هستند. این محققان معتقدند مصرف آنتی بیوتیک در انسان‌ها نیز تغییراتی مشابه سطح باکتری‌های روده ایجاد می‌کند. برای همین افرادی که تحت درمان با آنتی بیوتیک ها قرار می‌گیرند چاق‌تر می‌شوند.

نوشیدنی‌ها و مواد غذایی رژیمی مصرف نوشیدنی‌ها و یا مواد غذایی رژیمی به خصوص آن‌هایی که سرشار از شیرین کننده‌های مصنوعی (http://www.tebyan.net/index.aspx?pid=118992) هستند می‌تواند به افزایش وزن و چاقی منجر شود. محققان به گروهی از موش‌های آزمایشگاهی، ماست (http://www.tebyan.net/index.aspx?pid=195650) حاوی مواد شیرین کننده‌ی مصنوعی و به گروه دوم ماست حاوی قندهای طبیعی دادند.

مصرف نوشیدنی‌ها و یا مواد غذایی رژیمی به خصوص آن‌هایی که سرشار از
شیرین کننده‌های مصنوعی هستند می‌تواند به افزایش وزن و چاقی منجر شود



آن‌ها بعد از دو هفته مشاهده کردند موش‌های گروه اول بیشتر از موش‌ها گروه دوم چاق شدند. بنابراین بهتر است غذاهای خود را با قندهای طبیعی مثل عسل (http://www.tebyan.net/index.aspx?pid=198910) یا شربت افرا شیرین کنید. البته باید در مصرف این مواد غذایی نیز دچار زیاده‌روی نشوید.
امان از رفیق بداگرچه اطرافیان و دوستان نقش مهمی در کمک به لاغر شدن ما ایفا می‌کنند اما همین افراد می‌توانند تأثیر کاملاً عکسی داشته باشند. به عنوان مثال اگر در رستوران دوستان شما پرخوری کنند و غذاهای چرب و سنگین سفارش دهند این احتمال زیاد خواهد بود که شما هم تحت تأثیر آن‌ها غذای چرب و سنگین سفارش دهید. محققان دانشگاه هاروارد و کالیفرنیا معتقدند احتمال چاقی در افرادی که یکی از اعضای خانواده یا دوستان صمیمی‌شان چاق هستند بسیار بیشتر است. برای پیشگیری از این احتمال سعی کنید به جای این که تحت تأثیر دوستان پرخور و چاقتان قرار بگیرید روی آن‌ها تأثیر مثبت بگذارید. به عنوان مثال می‌توانید یک غذای سالم سفارش دهید یا این که با افرادی رفت و آمد بیشتری داشته باشید که می‌خواهند وزن کم کنند. می‌توانید عضو باشگاه‌هایی که قصد لاغری دارند بشوید.

آفت کش‌ها و افزودنی‌های غذاییمحققان معتقدند رسوب آفت کش‌ها در مواد غذایی و همچنین مواد نگه‌دارنده و افزودنی‌هایی که در گوشت‌های صنعتی استفاده می‌شود ضریب و نسبت چربی و عضله‌ی بدن را به هم می‌زند. این افزودنی‌ها (http://www.tebyan.net/index.aspx?pid=176601) و آفت کش‌ها می‌توانند باعث اختلال هورمونی شوند که احتمال چاقی و اضافه وزن را بالا می‌برد.

اگر در رستوران دوستان شما پرخوری کنند و غذاهای چرب و سنگین سفارش
دهند این احتمال زیاد خواهد بود که شما هم تحت تأثیر آن‌ها غذای چرب
و سنگین سفارش دهید



یکی از بیولوژیست‌های دانشگاه کالیفرنیا که روی تأثیر این مواد شیمیایی و اضافه وزن تحقیق و مطالعه می‌کند این مواد را «obesogene» می‌نامد. از نظر متخصصان دلایل چاقی بسیار پیچیده است اما از آنجایی که امروزه مصرف مواد غذایی حاوی افزودنی‌ها و مواد شیمیایی به یک سبک زندگی تبدیل شده است چاقی نیز کم‌کم به یک اپیدمی تبدیل خواهد شد. اگر مردم مواد غذایی صنعتی کم و به جای آن مواد غذایی تازه‌ی بیشتری مصرف کنند کمتر در معرض این مواد شیمیایی قرار می‌گیرند و به این ترتیب احتمال چاقی شدنشان کاهش می‌یابد.
فاطمه مهدی پوربخش تغذیه و آشپزی تبیان






 > فواید رازیانه برای مغز و افزایش اشتها


ک کنید : فواید رازیانه برای مغز و افزایش اشتها

solmaz
‏۱۳۹۰-۱۱-۲۲‏, ۱۱:۳۵ قبل از ظهر
رازیانه گیاهی است معطر، علفی و دوساله که ارتفاع آن تا 2 متر می‌رسد. ساقه آن دارای شیارهای هم ردیف و موازی است. برگ‌های آن نازک و نخی‌مانند و گل‌ها زرد و به صورت خوشه در انتهای ساقه ظاهر می‌شود. میوه رازیانه کوچک و به طول حدود 8میلی‌متر و عرض 3میلی‌متر و دارای بویی معطر و طعمی شیرین است. رازیانه در مناطق مدیترانه‌ای به‌خوبی رشد می‌کند و در ایران در مناطق شمالی کشور در دامنه‌های کوه‌های البرز به‌طور خودرو می‌روید.

خواص رازیانه
رازیانه، نوعی گیاه دارویی است که مصارف مختلفی دارد. تمام بخش‌های مختلف این گیاه یعنی دانه، برگ و ریشه آن خوراکی است، ولی روغن حاصل از دانه‌‌های رازیانه، سمی است و حتی مصرف کم آن، می‌تواند به ایجاد دانه‌های پوستی، مشکلات تنفسی و حالت تهوع منجر شود.

رازیانه با خواص فراوان دارویی، التیام بخش بسیاری از بیماری‌ها از جمله سرفه و سرماخوردگی است.
این گیاه دارای طعم تند، تلخ و شیرین است و کمی به طعم نعناع شبیه است.

مصرف رازیانه باعث افزایش شیرمادر و نیز کاهش وزن می‌شود اما توجه داشته باشید که مصرف بیش از اندازه این گیاه، ممکن است منجر به تشنج عضلانی و حتی توهم شود.

رازیانه همچنین دارای مقدار فراوانی پتاسیم است که باعث کاهش فشارخون می‌شود و به این ترتیب برای افرادی که دچار حمله قلبی می‌شوند، مفید است. این گیاه دارویی، سموم بدن را پاک می‌کند و بیماری‌ التهاب دهان را از بین می‌‌برد و به خاطر خاصیت خلط‌آور‌ش برای درمان سرماخوردگی و نیز سرفه مفید است.
بخار حاصل از جوشاندن برگ‌‌های این گیاه در آب، بیماری آسم و برونشیت را تسکین می‌‌دهد.

رازیانه باعث تقویت چشم می‌شود، حساسیت‌های چشم را از بین می‌برد و دارای خواص فراوانی برای کبد، طحال و مثانه است، قاعده آور است، اشتها را زیاد می‌کند و مغز را فعال و حالت تهوع را برطرف می‌کند.

برگ‌های رازیانه ادرار آور است، نفخ و گاز معده را از بین می‌برد و دردهای مفاصل را برطرف می‌کند. جوشانده ریشه رازیانه ملین و مسهل است، روغن تخم رازیانه کرم روده را از بین می‌برد، رازیانه به علت داشتن هورمون زنانه رشد دخترها را جلو می‌اندازد. برای از بین بردن درد آرتروز روغن رازیانه را در محل درد بمالید، برای برطرف کردن آسم، سرفه و تنگی نفس از دم‌کرده تخم رازیانه به مقدار 3فنجان در روز استفاده کنید.

ریشه رازیانه دارای کومارین (Coumarin) است. چون این ماده رقیق‌کننده خون است بنابراین افراد مبتلا به تصلب شرائین یا انسداد رگ‌ها می‌توانند از جوشانده ریشه رازیانه استفاده کنند.

دم کرده رازیانه
مقدار یک قاشق چایخوری رازیانه را کوبیده و در یک لیوان آب جوش بریزید و آن ر ا به مدت 10‌دقیقه دم کنید.

دم کرده برگ رازیانه
30گرم برگ رازیانه را در یک لیتر آب جوش بریزید و به مدت 10دقیقه دم کنید. این دم کرده مقوی اعصاب است و هضم غذا را سریع می‌کند.

پیاز رازیانه
رازیانه حاوی مقادیر فراوانی ویتامین، مواد معدنی و فیبر است؛ منگنز، پتاسیم، منیزیم، کلسیم، آهن، ویتامینC و B3 از این موارد است. ویتامین‌C موجود در پیاز رازیانه، ضد‌باکتری بوده و برای سیستم ایمنی بدن بسیار مفید است.

علاوه بر آن، این بخش از گیاه، دارای فیبر فراوانی بوده که برای کاهش کلسترول، مفید است و از ابتلا به سرطان روده پیشگیری می‌کند.

مضرات رازیانه
رازیانه چون گرم است بنابراین برای گرم مزاج‌ها خوب نیست و این افراد باید آن را با سکنجبین بخورند.
زیاده‌روی در مصرف رازیانه معده را سست می‌کند و تشنج می‌آورد.
منبع:"آفتاب گردون"
MahDi051
‏۱۳۹۰-۱۱-۲۲‏, ۱۲:۲۴ بعد از ظهر
برای رفع سنگینی معده بعد از غذا بسیار مفیده.